Stationair toerental

Jan Evert

Nieuw lid
Beste leden.

Is het mogelijk het stationair toerental met 100 toeren te verhogen?
Mijn 1.0 uit 2018 met 240.000km op de teller loopt net iets te laag in toeren(vind ik) als de airco en blazer vol aan staan.

Tees

Donateur
Ja, er is een parameter die je kan aanpassen in VCDS om het stationair toerental wat te verhogen. Maar interessanter is waarom dit optreedt of waarom je dit vind. Want de ECU past in principe aan aan de belasting en gaat vanzelf iets omhoog als ie merkt aan de sensorwaarden dat dat nodig is.Wat bemerk jij dat je doet denken dat t toerental te laag is?

Tees

Donateur
Tis natuurlijk een 3-cylinder, dus die is ietsjes instabieler dan een 4- of 6-cylinder. De vraag is wel of dit geen lapmiddel is...met deze km-stand is de kans aanwezig dat de motorsteunen hun beste tijd gehad hebben en dat het daar eigenlijk aan ligt. Dan verhoog je nu het stationair toerental en over een paar maanden zijn de steunen nog verder versleten en trilt ie ook op het nieuwe stationair toerental.

Als je t perse wilt: onder Engine --> Adaptations --> Idle RPM adjustment is dit in te stellen. Ik neem aan dat die normaliter op 0 staat en je kan dus een waarde invullen hoeveel je dit wilt verhogen.

Pindasaus

Forumguru
Misschien is je ontsteking niet helemaal goed? Bij mij schudde de motor licht, toen er siliconenvet tussen de bougie en bobine was gekomen. Na dat te hebben verwijderd, liep hij normaal.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan