Startproblemen

voxan

Nieuw lid
Beste skoda collega's, Sinds kort ben ik in het bezit van een octavia 1.9tdi 81KW. Mijn ervaring zegt dat ik vind dat de auto moeilijk start. Het komt voornamelijk voor als de auto warm is.
Graag jullie ervaring met dit fenomeen.
Groet,

Dennis
 

AMBIO2

Actief lid
T'ja... ik heb geen diesel en ook geen ervaring met een soortgelijk probleem maar kan je aanraden eens naar je dealer te gaan ,zij weten vast wat het probleem is en zullen het ook wel op kunnen lossen. /forum/images/graemlins/ahum.gif
 

Joeri

Actief lid
Vreemd dat ie van 2001 is. Octavia's TDI tot en met 2000 zijn inderdaad op termijn wat moeilijke starters (net als de Golf met dezelfde motoren). Maar na de facelift een moeilijke starter, dat heb ik nog niet meegemaakt.

Je moet lang de sleutel vasthouden voordat hij aanslaat of wat is het probleem precies?
 

voxan

Nieuw lid
Ja dat is het,

Ik moet lang de sleutel vasthouden voordat de motor op eigen kracht gaat draaien.
Zelf zit ik te denken aan brandstof toevoer of zoiets. Enig navraag aan toevallige pasanten heeft mij de volgende opties opgeleverd.
- Luchtdebiet meter.
- Motor temp. sensor.
- Inwendige lekkage van de verstuiver.

De auto is de laatste tijd gebruikt als boodschappenauto dus mischien dat het daardoor komt.
Ik dacht zelf om eerst even het brandstoffilter te v.v. en mij te laten informeren over injectorreiniger (z'n flesje met spul). Alleen is dat volgens mij is dat alleen geschikt voor benzine injectoren.

Alvast bedankt voor de hulp van jullie kant.
 

voxan

Nieuw lid
Hallo daar,

Lang geleden het over slechte starts gehad. Even aan het zoeken geweest en getest of eventueel de motor temp. zender niet goed zou zijn.
Deze schoon gemaakt en dacht dat het hielp. Helaas afgelopen week weer een slechte start gehad nadat ik de auto voor ongeveer 10 minuten had laten staan.
Begin toch sterk het vermoeden te krijgen dat het iets met het brandstofsysteem zelf te maken heeft. Lijkt wel of alle brandstof weg is als ik weer start!!

Als ik de auto n.m.l. direct start nadat ik deze heb afgezet is er geen vuiltje aan de lucht.
Heb eens wat gehoord over lekkende injectoren.
Hebben jullie coll. Skoda rijders hier wel eens mee te maken gehad of weten jullie of dat zou kunnen??

Verder doet alles het prima alleen hoor je een gierend geluid tijdens het starten. Dat is wel meteen weer weg als de motor loopt.

Groet.

Oct. 2001 110PK 170.---km.
 

guitar_billy

Senior Member
dat gierend geluid lijkt mij een verkouden startmotor... /forum/images/graemlins/smile.gif

sorry, geen diesel en geen startproblemen hier (knock knock)
 
Hoi Voxan,

Problemen bij het starten van een "warme" dieselmotor komen mij heel bekend voor.

Ik heb met meerdere diesels dat probleem gehad waarbij de oorzaak steeds interne vervuiling was. (Egr-systeem!)

Als ie koud goed start en er verder geen problemen zijn zou ik het hierin zoeken. Probeer eens of het reinigen niet afdoende is. Er zijn speciale diesel produkten voor op de markt bv. Diesel +Plus+ - Injectiereiniger diesel.
Het kan zijn dat je meerdere keren de reiniger moet toevoegen voordat je auto warm ook weer normaal start. Ervaring!
Mijn huidige octavia had dat probleem ook maar dat is nu vrijwel 100% opgelost na een toevoeging.

Btw: een peugeot van me had na een defecte egr-klep hetzelfde probleem: Hij startte pas weer nadat ie 3 uur! stilgestaan had. Vervangen van de Egr-unit lostte wat dat betreft niets op: hij startte -warm- nog steeds niet.
De dealer heeft dus naast het vervangen van de Erg het probleem opgelost met reinigende middelen (additieven) in de olie en de brandstof. Ik had er eerst weinig vertrouwen in maar het is helemaal goed gekomen.


Gr,
Dick
 

voxan

Nieuw lid
Hallo Tijdje geleden toch even naar de diesel specialist geweest om eens m'n licht op te steken.
Nou $%$##@$%^ kon zo verholpen worden met volgende opties

Nieuwe startmotor (eentje die sneller draaid) en ook nog even een nieuwe brandstofpomp daarbij en alles is weer over.

Goed van de schrik bekomen toch even na gaan denken en volgende aktie ondernomen.

De grootste accu geplaatst die re in past en volgens mij gaat het al een stuk beter. Volgens mij zit het wel in de twee dingen die eventueel vervangen moet worden maar inb mijn ogen nog lang niet echt stuk kunnen zijn.

Als je n.m.l. een nieuwe accu heb geplaatst heb je meer stroom waardoor de startmotor snelle draaid en eventueel lekverlies door de versleten brandstofpomp (die meer lekt wanneer deze warm is) te kunnen opvangen. Dit zit al een twee-tal weken zo en sindsdien geen problemen meer.

Heb ook even gekenen wat eventueel een nieuwe pomp kost maar wat mij opvalt is dat er nog niet zoveel in pwrdt gehandeld via het net. Daaruit concluderend (deze blokken worden volgens mij in heel veel voertuigen toegepast) viel het aantal aanbieders ontzettend mee.

Hou jullie op de hoogte mocht deze oplossing niet geholpen hebben.

Groet en een gelukkig 2006.

Dennis
 

blackczech

Actief lid
Ik denk eerder dat het hier gaat om de temperatuursensor ,niet??
Deze kan een verkeerde sturing geven !!
 

voxan

Nieuw lid
Hallo,

Tijdje geleden toch een nieuwe accu geplaats (de grootste die er in past) en het probleem heeft zich al drie maanden niet mee voorgedaan.

Bedankt voor jullie tips en succes met de site.
Leuk om zo de ervaring met elkaar te delen

Groet.
 

jos_br

Actief lid
Startprobleem met een warme tdi motor wordt veroorzaakt door een startmotor die een te laag starttoerental heeft. Dit leidt bij een koude motor nog niet tot problemen, echter bij een warme motor wel.

Jos.
 

doerak

Nieuw lid
Mijn 19TDI (110 pk) start elke morgen wat moeilijker dan ik van andere diesels gewoon ben. Hij loopt even onregelmatig, net of er een gloeipit niet mee komt. Hierop heb ik alle gloeipitten laten vervangen, geen echte verbetering merkbaar. De temp. sensor laat ik binnenkort controleren. Wel valt het mij op dat het controle lampje voor het voorgloeien erg snel uit gaat. Dit zou ongeveer 3 seconden mogen zijn. Zelf kan ik ook de computer uitlezen en zal controleren of er nog andere mogelijkheden zijn.
Misschien dat iemand met deze "problematiek" ervaring heeft. Als je het gloeiproces een aantal malen herhaalt, heb ik wel het idee dat het een verbetering geeft. Maar het gevoel dat hij even op 3 cylinders loopt (alleen) bij de 1e start blijf ik houden.
 

doerak

Nieuw lid
slecht straten

Ja dat is het,

Ik moet lang de sleutel vasthouden voordat de motor op eigen kracht gaat draaien.
Zelf zit ik te denken aan brandstof toevoer of zoiets. Enig navraag aan toevallige pasanten heeft mij de volgende opties opgeleverd.
- Luchtdebiet meter.
- Motor temp. sensor.
- Inwendige lekkage van de verstuiver.

De auto is de laatste tijd gebruikt als boodschappenauto dus mischien dat het daardoor komt.
Ik dacht zelf om eerst even het brandstoffilter te v.v. en mij te laten informeren over injectorreiniger (z'n flesje met spul). Alleen is dat volgens mij is dat alleen geschikt voor benzine injectoren.

Alvast bedankt voor de hulp van jullie kant.


Een oplossing kan zijn bij een diesel een terugslagklepje in de leiding te laten monteren. Dit zou een oplossing kunnen zijn als om niet te achterhalen redenen de diesel toevoer terugloopt tijdens stilstand.
Dus als er geen lekkage van brandstof te vinden is.
 

purk

Senior Member
Hallo Tijdje geleden toch even naar de diesel specialist geweest om eens m'n licht op te steken.
Nou $%$##@$%^ kon zo verholpen worden met volgende opties

Nieuwe startmotor (eentje die sneller draaid) en ook nog even een nieuwe brandstofpomp daarbij en alles is weer over.

Goed van de schrik bekomen toch even na gaan denken en volgende aktie ondernomen.

De grootste accu geplaatst die re in past en volgens mij gaat het al een stuk beter. Volgens mij zit het wel in de twee dingen die eventueel vervangen moet worden maar inb mijn ogen nog lang niet echt stuk kunnen zijn.

Als je n.m.l. een nieuwe accu heb geplaatst heb je meer stroom waardoor de startmotor snelle draaid en eventueel lekverlies door de versleten brandstofpomp (die meer lekt wanneer deze warm is) te kunnen opvangen. Dit zit al een twee-tal weken zo en sindsdien geen problemen meer.

Heb ook even gekenen wat eventueel een nieuwe pomp kost maar wat mij opvalt is dat er nog niet zoveel in pwrdt gehandeld via het net. Daaruit concluderend (deze blokken worden volgens mij in heel veel voertuigen toegepast) viel het aantal aanbieders ontzettend mee.

Hou jullie op de hoogte mocht deze oplossing niet geholpen hebben.

Groet en een gelukkig 2006.

Dennis

Startmotor met een hoger starttoerental, dit is de oplossing.
Komt veel voor bij vw modellen...

vraag er wel om als je verplan bent om tot vervangen over te gaan....succes
 
Mijn auto heeft soms precies hetzelfde probleem. Meestal bij het verlaten van een benzinepomp (ongeveer 5 minuten stil gestaan). Bij de warme start stop ik na 5 seconden met starten en doe ik een 2e poging die (tot nu toe) wel altijd succes heeft. Ik heb wel gemerkt dat het zowel bij de warme als koude start belangrijk is dat ik na het inschakelen van het contact minimaal een seconde of 6 wacht voor ik de sleutel doordraai om te starten.

Even over die startmotor met hoger toerental. Klinkt vrij aannemelijk, maar snap niet helemaal hoe het dan kan dat de TDI in de winter met vorst koud sneller aanslaat dan in de zomer met warme motor. Met een warm blok zou de startmotor toch veel sneller rond moeten draaien, dan met een koud blok en koude accu in de winter?
 

doerak

Nieuw lid
slecht starten

Bij mijn motor is het starten "slecht" als de motor koud is.
Je moet iets langer doorstarten wil je niet het idee hebben dat de motor op 3 cylinders loopt. (een paar seconden)
Zoals door mij gemeld heb ik reeds de gloeipitten laten vervangen zonder merkbare verbetering. Afgelopen week heb ik een Skoda monteur gesproken die mij vertelde dat vermoedelijk een zuigerveer iets bleef hangen tijdens de koude start. Oorzaak; koolafzetting. Hierdoor heeft die cyclinder iets minder compressie en zie daar .....
Een zeer goed schoonmaakmiddels door hem zelf getest is van het merk FORTE. Dit produkt maakt alles weer schoon en soepel.
Er is ook Forte middel voor het reinigen van de verstuivers e.d.

Ik heb op internet ook een site bekeken van Saab waar dit middel ten sterkste werd aangeraden.
 

Skodarno

Senior Member
Sorry, voor de bump maar er zijn nog mensen met dit probleem? Heb het zelf ook, koud starten geen probleem. Echter met een warme motor is het een paar seconden aanslingeren, bizar. Dus een andere startmotor moet dit verhelpen. Is dat niet met de ECU in te stellen?
 
Bovenaan Onderaan