Startproblemen

Rinze1981

Nieuw lid
Goedemiddag.
Hopelijk kan iemand mij hier helpen. Ik heb sinds ruim een jaar een skoda fabia en hij rijd lekker. 76000 op de teller. Nu heeft hij af en toe dat hij niet wil starten. Al eens de anwb er bij gehaald en naar de garage gebracht, maar als die er naaf kijken draaien de sleutel om en startte de auto zodat ze niets konden vinden. Nu heb ik al weer 2 dagen gehad dat de autoer 15 minuten over doet om te starten. Je hoort de startmotor en alle lampjes doen het maar het lijkt alsof de motor niet wil aanslaan. Zodra de motor eindelijk aanslaat lijkt het alsof ie pruttelt en stotterde en heeft even nodig voor het gas werkt. Meestal een seconde of 10. Dat is dan ook het punt dat ie weer goed loopt. Het is frustrerend dat ze steeds niets kunnen vinden omdat als er een monteur naar wil kijken start ie ineens. Het probleem doet het ook namelijk niet constant voor. Ik kan er ook geen vinger opleggen waar het aan zou kunnen liggen. Heeft iemand een idee?. Motorcode 6Y21F4 Fabia 01 55kw BBY.
 

Tees

Donateur
Welkom hier! Velen vinden t fijn als je je even voorstelt in de Meet & Greet.

Over jouw probleem: lastig ding. Ik neem aan dat de ANWB of een garage de boel al uitgelezen heeft? Zijn er daarbij foutcodes gevonden (en zo ja welke)? Gebeurt t alleen als de auto langer stilstaat? Of is er een ander patroon te ontdekken?

Typisch voor motorproblemen is de driehoek lucht-brandstof-vonk. Naar mijn idee zijn slechte bougies of bobines meestal niet gerelateerd aan startproblemen, dat merk je eerder bij vol gas. Luchttoevoer is bij een atmosferische motor zoals de BBY meestal geen probleem, al kan valse lucht altijd. Dat vertaalt zich meestal in (heel) ruw stationair lopen, maar zo te horen heb je dat alleen als ie moeizaam start, en daarna niet meer?
Dan rest voor mij de brandstoftoevoer. Kán het brandstoffilter zijn, kost niets en is makkelijk te vervangen (mits je een brug tot je beschikking hebt), maar niet vaak het probleem. En dan kom je tenslotte bij de brandstofpomp. Ik gok voorlopig daarop.
 

Thijs4motion

Forumguru
ik vermoed ook iets richting het brandstofsysteem,
- heb je dit probleem ook als je de auto afzet, en opnieuw start?
- het contact 5 keer aan en uitzetten voordat je start, al geprobeerd
- volgas starten?
 

Tees

Donateur
Dat laatste betwijfel ik of dat werkt. De BBY heeft al een electronische aansturing van de brandstoftoevoer op basis van de inkomende lucht. Ik had altijd t idee dat het extra indrukken van t gaspedaal tijdens het starten geen invloed had op de brandstoftoevoer.
Tip 1 en 2 zijn wel heel nuttig om uit te proberen!
 

Hakar

Donateur
......Kán het brandstoffilter zijn, kost niets en is makkelijk te vervangen (mits je een brug tot je beschikking hebt), maar niet vaak het probleem. En dan kom je tenslotte bij de brandstofpomp. Ik gok voorlopig daarop.
Je kunt er bij zonder brug, is iets meer pielen en krom bewegen onder de auto, maar lukte mij destijds met wiel blokkeerblokken aan de ene kant en assteunen aan de ander kant onder de assen voor en achter.
 

Tees

Donateur
T kan idd zonder brug, maar tis wel priegelen. En bij mij kwamen die quickrelease aansluitingen moeilijk los (ook niet gek na 15 jaar), en dan is t liggend onder de auto wel een lastig klusje. En dan ook even opletten voor de benzine die eruit loopt, is niet zo lekker in je bakkes ;)
 

Rinze1981

Nieuw lid
Heb de brandstoffilter vervangen. Was inderdaad zelf te doen met de nodige acrobatische houdingen. Het syart probleem heeft sinds dien niet meer voor gedaan. Bedankt voor de adviezen..
 

Hakar

Donateur
Graag gedaan, ja echt.
Ook ik heb hier al vele adviezen mogen ontvangen en rijd daarmee nog steeds in mijn Fabia.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan