Startproblemen

Beste forumleden,

Gisteren had ik n raar euvel waar ik nog steeds absoluut geen idee heb wat de oorzaak is. De situatie was als volgt:
Smorgens rijd ik weg met mn skoda fabia 16v.geen enkel probleem zoals gewoonlijk. Ik parkeer mn auto en na n uurtje kom ik terug en wil wegrijden. Maar...wat ik ook doe, motot start niet. Gewoon Niet! Geen enkel start geluid.. zie wel lampjes aangaan op dashboard maar de motor zelf slaat niet aan. Anwb gebeld, geen enkele storing te zien... alles in orde. Na n half uur wachten kijken zoeken en proberen zit ik weer in de auto en probeer t voor de 100e keer opnieuw en jahoor ineens...start de motor!
Heel vreemd maar vooral ook heel vervelend, wil niet elke keer bang zijn dat nn auto niet start.
Zou t mss met de startonderbreking te maken hebben? Heb met mensen die gesproken die daar ook vaak gedoe door hadden en t hele ding er maar tussen uit hebben laten halen..
Hebben jullie nog ideeen?
Alvast bedankt!
Gr thirza
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
extra alarm of startonderbreker is best deze uit te laten.
Na enkele jaren kan dat problemen geven.
 

milanseegers

Forumguru
Heeft de anwb ook je accu getest? Een matige accu kan dit pribleem wat jij aangeeft ook veroorzaken..

Ik was laatst onderweg (een lange rit van 200km)en ik stopte halverwege bij een beninepomp voor wat koffie. Toen in na 10 min terug kwam deed ie niets meer (enkel de lampjes op het dash). Anwb had een nieuwe accu bij zich, deze verhiep het probleem. Top service trouwens van de ANWB.
 

Arjann

Forumguru
Gaan de lampjes op het dashbord aan als de auto niet start? Persoonlijk denk ik aan het contactslot of startmotor. Je kan ook even checken of de accu polen goed vast ziten
 

turboturbo

Forumguru
Ik lees idd vaak dat moderne accu's / accu's in moderne auto's vaak ineens/plotsklaps voor problemen kunnen zorgen / ermee uit kunnen scheien. Dat je dat niet altijd meer altijd aan ziet komen.
Zoals het voorbeeld van @milanseegers die nota bene er nog mee had gereden kort ervoor.
 
Laatst bewerkt:
Anwb was idd snel ter plaatse en alles netjes gecheckd, ook de accu. Was niets mis mee. Dus anwb kon niets vinden.. en ineens startte de auto weer en verder deze wk nul problemen meer. Lampjes gingen ook gwoon aan ol dashboard overigens.. ik zit zelf te denken om de hele startonderbreking er tussen uit te laten halen. Heb begrepen dat dit ding ook voor ellende kan zorgen, zkr alstie er later pas bij is geplaatst. Iemand anders mss ideeen hierover? Bdankt voor jullie reacties!:)
 

Huibert

Forumguru
Dat van die accu ken ik, gehad bij een vorige auto. Voor jouw probleem verdenk ik meer de startmotor, door inwendige vervuiling kan het relais niet goed inkomen. Wanneer dit het geval is dan komt dit geheid terug. Gebeurt dit weer dan met beleid de motorkap openen, even controleren of hij nog steeds niet start, en met iets zwaars tegen de startmotor tikken. Start hij nu wel dan weet je zeker dat dit het is, vervangen van de startmotor is dan de oplossing. Succes
 

Arjann

Forumguru
Als het de startonderbreker zou zijn dan slaat de motor wel héél even aan en meteen weer af, dus daar zit je probleem niet in. Het lijkt op de startmotor. Inderdaad even de truuk die @Huibert aangeeft uitproberen als het probleem zich weer voordoet
 

Cordoba

Forumguru
De standaard startonderbreker veroorzaakt dit probleem niet: als de startonderbreker de sleutel niet herkend zal de auto even aanslaan en binnen 2 seconden stoppen. Bovendien krijg je dan een oplichtend oranje symbool met een sleutel te zien op het dashboard. Overigens als het wel de startonderbreker is, kan het in de chip in de sleutel zitten, en dan start ie zonder probleem met de reservesleutel.

Mijn idee is dat er ergens een relais is 'blijven plakken' waardoor de startmotor geen stroom kreeg. Gezien het feit dat de startmotor dus blijkbaar totaal niet rondging, ga ik er vanuit dat de brandstofpomp gewoon werkte (als je de deur van de auto open trekt, hoor je even een zoemend geluid van de brandstofpomp die de benzinedruk alvast op peil brengt). Dan blijven er voor mij maar 2 verdachten over:
- het x-contact (als je de sleutel op contact zet, worden er via een relais een hele hoop functies vrijgeschakeld, zodat je die kan gebruiken). Dat kan in het contactslot zelf zitten (slijtage, mogelijk door met een zware sleutelbos aan de contactsleutel rond te rijden), of in het relais dat vanuit het contactslot geschakeld zit.
- een andere voor de hand liggende optie is het startrelais, of eventueel de startmotor zelf. Vroeger werd dit vaak tijdelijk opgelost door met een hamer een tik op de startmotor te geven, zodat de boel los kwam en er weer gestart kon worden.
 

oco1979

Forumguru
- originele startonderbreker : startmotor zal ronddraaien en de motor zal starten,daarna direct stilvallen.
Wil zeggen dat deze de sleutel niet herkent.
Contact aan,alle lichtjes branden,vervolgens doordraaien en er gebeurt niets :
Accu defect of niet sterk genoeg om te starten.
Vooral aan de lichtjes op het dashboard kan je het een en ander opmerken.
Als je de lichtjes bij het "starten" volledig uit gaan of fel dimmen zit je met een zwakke accu.
Blijven ze echter fel branden,dan is de startmotor niet bekrachtigd,deze neemt redelijk wat stroom van accu.
Kan dan slechte starter zijn,inwendige schade(meestal merk je dat al vooraf,bij het starten maak de starter ander geluid of draaid deze even mee na het starten)
Gezien de omstandigheden kan een starter defect zijn,redelijk wat km's of wagen die veel start/stop ritten doe.
Slechte massa/plusverbinding op de wagen.
Eenvoudig zelf te checken.
Ten eerste,kijk en voel aan de accuklemmen of deze niet los staan !!!
Komt mega véél voor,meestal na een onderhoudsbeurt of na aankoop wagen.

Zet een Voltmeter op de accuklemmen.
Accu in rust en vol zal ongeveer 12,7-8 Volt aangeven.
Nu kijk je bij het starten wat de Voltage doe.
Moet zeker richting 10,5V-11V dalen.
Onder de 10V is de accu niet optimaal meer.

Verder zoeken is nog mogelijk maar dan moet je best kennis en materiaal hebben.
 
Bovenaan Onderaan