Startprobleem 1.8 turbo 20v

octavia20vturbo

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik heb al het e.e.a. Gelezen over soort gelijke problematiek, maar stel toch mijn vraag nogmaals in de hoop dat hier een specialist tussen zit die mij hopelijk verder kan helpen.

Ik heb een Octavia 1.8 20v turbo uit 2001. 310.000 km op de teller, dealer onderhouden. Zo lang ik hem heb (5 jaar) heeft hij periodes waarin hij slecht start. Altijd alleen met de koude start. Het euvel kan weken aanhouden en dan ineens maanden over zijn. Vroeger was het probleem lang voorbij als het zich had voorgedaan, nu komt het met regelmaat terug en houdt ook lang aan.

Destijds de accu verdacht, maar na vervangen geen verbetering.
Regelmatig reiniger voor injectoren aan brandstof toegevoegd, leek te helpen, maar was denk ik toeval.
Octaan 95,98 of 102 maakt geen verschil. Ander merk benzine ook niet.
Bij openen van portier hoor je de pomp duidelijk.
Het euvel was dit voorjaar behoorlijk, soms wel 4 keer starten. Met gas erbij om hem aan te krijgen. Van de zomer was het weer over en nu af en toe begint het weer.

Twee keer naar de Skoda dealer geweest en bij uitlezen geen foutcodes. (Daar deed het euvel zich overigens ook voor) wisten niet direct wat het was. Heel stappenplan gekregen, maar dat is wel duur.

Ik heb wel eens gehad dat hij op de cruisecontrol een harde hik maakte (inhouden) en daarna leek het probleem weer een tijd over. Die hik komt nu nooit meer... Dus wat dat ooit was weet ik ook niet. Toeval?

Hij rijdt verder heerlijk, ziet er netjes uit, maar is oud en ik wil best investeren als ik maar weet wat het is.

Resumé
Warme start altijd goed.
Hij doet het bij droog, vochtig, warm of koud weer. Dat maakt niet uit dus.
Starten zonder de deur geopend te hebben maakt ook niet uit.
Loopt ook even slecht na de moeizame start, stinkt dan ook een beetje.
Houdt soms bij volledige acceleratie wel wat in.... Maar heeft ook veel km gedraaid....
Als hij er echt last van heeft dan zelfs al na 8 uur stilstaan.

Zou het de temperatuursensor kunnen zijn? Kan ik dat zelf vervangen?

Dank voor het meedenken!! Alle reacties zijn van harte welkom.

Mvg,

Ludo
 

Sjabba

Senior Member
Temp sensor is een grote kanshebber, kan je doormeten maar als die origineel is mag er best een nieuwe in na 3 ton...
Bobine(s) kan.
Benzinefilter oud?
Bougies oud?
Bougiekabels oud?

Ik zou er zelf eerst een nieuwe temp sensor indraaien.
 

octavia20vturbo

Nieuw lid
Ik ben blij met je tips. Nog niets gedaan... De bougies zouden op zich nog even mee moeten kunnen, wat de interval voorschrijft, maar zijn al wel even geleden vervangen. En wat ik me afvraag met de bobines: is dat niet of ze zijn kapot of ze doen het? Temperatuursensor zal ik nog eens laten uitlezen. Is die makkelijk zelf te vervangen? En benzinefilter eigenlijk geen idee. Denk wel oud.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 

Sjabba

Senior Member
De Golf van mijn moeder had 1 bobine en die gaf soms problemen. Slecht starten, niet aanslaan en dan eerst even op een paar cilinders lopen. Maar de bobine leek goed.
Jouw auto heeft als het goed is een bobine per cilinder, ze staan wel bekend erom dat ze stuk kunnen gaan.
Die tempsensor had ik bij die Golf ook vervangen maar bleek het niet te zijn, was toen iets van 25 euro. Was makkelijk zelf te doen. Alleen wel snel zodat niet al je koelvloeistof eruit loopt.
 

octavia20vturbo

Nieuw lid
Gasklephuis gereinigd en opnieuw ingeleerd. Bougies vervangen, reinigingsmiddel in de tank, relais 409 vervangen. Geen foutcodes... temp sensor geeft goede waardes aan. Helaas nog niet opgelost dus. Nog meer tips??? Anders vrees ik dat hij ingeruild wordt binnenkort.
 

Sjabba

Senior Member
Nog niet je bobines getest? Zou 1 nieuwe kopen en die steeds een plekje opschuiven om te kijken of het na een dagje wegblijft.
 

octavia20vturbo

Nieuw lid
Ga ik volgende week proberen. Kijken of er een cilinder nat blijft na het starten. Temperatuursensor toch vervangen maar was het ook niet.... Jammer.
 

Sjabba

Senior Member
Loshalen en kijken of je verschil merkt of juist het probleem herkent.
Ik heb de mijne vervangen. Was de originele en na 170.000km en 11 jaar mag dat best. Merk ook meteen dat hij hoger in toeren meer vermogen levert. Check ook de aansluiting van de stekker op corossie, had ik niet maar kan een storing wel verklaren.
 

octavia20vturbo

Nieuw lid
Loshalen en kijken of je verschil merkt of juist het probleem herkent.
Ik heb de mijne vervangen. Was de originele en na 170.000km en 11 jaar mag dat best. Merk ook meteen dat hij hoger in toeren meer vermogen levert. Check ook de aansluiting van de stekker op corossie, had ik niet maar kan een storing wel verklaren.

Dan bij mij na 311k en 15 jaar ook wel.... weet je nog wat dat kostte. Thnx voor het meedenken. Moet toch op te lossen zijn... verder fijne auto en nog netjes.
2eff97df666c2c379f33b933f1661e3b.jpg



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 

B.Stuurder

Forumguru
Geen bougiekabels en dus ook geen verdelerkap? Ik heb wel gezien dat een scheurtje in de verdelerkap problemen gaf met starten, maar als die er niet inzit, kan dat het natuurlijk niet zijn.
 

octavia20vturbo

Nieuw lid
Geen bougiekabels en dus ook geen verdelerkap? Ik heb wel gezien dat een scheurtje in de verdelerkap problemen gaf met starten, maar als die er niet inzit, kan dat het natuurlijk niet zijn.

Nee is bij deze auto anders. Zal morgen foto maken kun je zien hoe het zit met 1 bobine per cilinder.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 

Sjabba

Senior Member
Ik heb een Tour (geen foto beschikbaar). Met nu 230pk en 340nm. Ik had de lmm vervangen omdat ik merkte dat hij hoger in toeren wat achter bleef in vermogen. En nu merk ik dat mijn banden niet genoeg grip hebben in de hogere toeren...
 
Bovenaan Onderaan