Startonderbreker slaat erop bij warm weer

Msalhi

Nieuw lid
Hoi ik heb een Skoda Fabia,

Het hele jaar door afgezien van de zomer(warme) periode heb ik geen problemen met de auto.. Maar als de zon erop heeft gezeten heb ik problemen met de startonderbreker.

Zelf al wat onderzoek gedaan...
Met een doe zelf tip kan ik tot nu toe de auto weer aan de praat krijgen...
Door de groene stekker van het instrumentenpaneel even 10 sec los te koppelen en dan weer aan te sluiten.

Weet iemand of dit probleem bij meerdere bekend is en of er een oplossing voor gevonden is. Bij voorbaat dank
 

Tees

Donateur
Allereerst welkom! Je even voorstellen in het Meet & Greet gedeelte wordt door velen op prijs gesteld hier!

Wat betreft je probleem: het enige wat nu in me opkomt is een bekabelingprobleem. Misschien dat bij warm weer ergens een kabel wat uitzet en geen contact meer maakt.

En dan vraag ik me nog af wat je merkt hierbij: je krijgt de auto niet aan de praat, draait de startmotor wel rond, start de motor wel maar slaat ie weer af, of doet ie gewoon helemaal niets? Ik meen me te herinneren dat bij een ingreep van de startonderbreker de motor wel start maar meteen weer afgezet wordt.

Tenslotte kan uit (laten) lezen ook nog een schat aan informatie geven!
 

EdK

Forumguru
Misschien dat bij warm weer ergens een kabel wat uitzet en geen contact meer maakt.
Die moet je me even uitleggen !!
Bij kou en krimp kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar bij uitzetten komt toch iets dichter bij elkaar lijkt me.....:pieker::koffie:
 

Tees

Donateur
Ik dacht hetzelfde Ed, maar wie weet zit de breuk in een bochtje en duwt ie door het uitzetten de boel wat verder uit elkaar? Je weet t niet, maar betere suggesties zijn altijd welkom! ;)
 

EdK

Forumguru
maar wie weet zit de breuk in een bochtje en duwt ie door het uitzetten de boel wat verder uit elkaar?
Wel erg ver gezocht...... mag toch hopen dat je dit met me eens bent.
Dat er ergens in de bedrading ( stekker verbindingen ) een fout/breuk zit is daartegen wel aannemelijk. :pieker::koffie:
 

Msalhi

Nieuw lid
Die moet je me even uitleggen !!
Bij kou en krimp kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar bij uitzetten komt toch iets dichter bij elkaar lijkt me.....:pieker::koffie:


Hoi bedankt voor de snelle reactie... Dit is nogal nieuw voor me dua alle ins en outs moet ik me nog even in verdiepen.


Maar om even terug te komen op jou reactie...

Als de auto in de zon heeft gestaan... Gebeurt het vaak....
Hij start wel maar 2 sec daarna slaat die dan weer af en knippert het startonderbreker icoontje...
Ik moet dan de connector van instrumentenpaneel ( achter snelheidsmeter groen) loskoppelen even 10 sec wachten en dan start ie weer tot de volgende keer dat ik de auto weer start... In de zomer periode heeft zelfs die actie even geen nut omdat het probleem zelfs dan zich blijf herhalen..
Wat ik eruit kan opmaken ia dat de warmte de boosdoener is.


Graag hoor ik jullie reactie
 

Tees

Donateur
Ok, dat is inderdaad overduidelijk een ingreep van de startonderbreker. Ik zou de bedrading nameten én foutcodes uitlezen.

Edit: even nagezocht in ElsaWin, het regelapparaat voor de startonderbreker (officieel genoemd: wegrijblokkering) zit in je instrumentenpaneel. Dat verklaart misschien ook wel waarom het loshalen van de stekker daarvan werkt. In dat geval kan het of in de bedrading van je instrumentenpaneel naar je ECU zitten, of in het instrumentenpaneel zelf.
 
Laatst bewerkt:

Msalhi

Nieuw lid
[Q
Ja uit laten lezen heb ik gedaan...
Eerst zou de sleutel het euvel zijn... Maar zelfs met de reserve sleutel had ik het zelfde vervolgens weer laten uitlezen, toen werd er weer verteld de leesring bij het contactslot het probleem zou kunnen zijn.
Hoorde alleen maar misschien dit, misschien dat, maar niets concreets.. Nou weet ik dat het een lastig probleem is..

Maar ik van de weeg het instrumentenpaneel en connectoren behandelen delen met elektrische contact spray. Kijken of dat zal helpen.
Super bedankt voor de info..

Met vriendelijke groet,

M Salhi
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ja, de leesring is ook zeker een mogelijke boosdoener, die wil wel eens de brui eraan geven, en dat geeft eenzelfde symptoom. De sleutel lijkt me idd uitgesloten op basis van wat je al getest hebt.
Contactspray is iig een goed begin om te proberen!
 
Bovenaan Onderaan