Startmotor vervangen

matteke

Actief lid
Hoi mede forumleden,

Op vakantie in de Ardennen begon mijn startmotor te klooien. De ene keer draait ie zwaar maar hard genoeg om hem aan te slingeren, en het volgende moment, draait hij helemaal niet, en kalk de spanning zover in , dat het abs lampje gaat branden , en nu dus ook de cruise control uit de computer gedonderd heeft. Ik heb de auto dus in zijn achteruit berg af moeten starten de laatste 2 dagen. Nu heb ik een nieuwe startmotor besteld, heeft iemand van jullie hem al eens vervangen? Zoja, wat moet je allemaal loshalen om erbij te kunnen? De massa natuurlijk, maar ook de accu bak eruit en de grill?
 

matteke

Actief lid
Hhhhmmm, nee eigenlijk niet.. omdat de accu een maand of 4 of 5 is vervangen..dus ik ga er eigenlijk vanuit dat ie goed is.
 

Arjann

Forumguru
Zou eerst het e.e.a. controleren voordat ik blind een startmotor ging vervangen. Kan ook een massa kabel zijn die niet fris meer is.
 

oco1979

Forumguru
Multimeter bij de hand
meet batterijspanning in rust eens ?
Dan kijk je hoeveel die zakt bij het starten
Zet eens plus van meter op de minklem en de min van meter op de motor moet 0 volt zijn
zo meet je massa van motor chassis oke is

alles oke kan je startmotor verdenken...
 

Cordoba

Forumguru
@matteke Als je inderdaad aanwijzingen voor de startmotor nodig hebt, moet je even een glazen bol sturen: dan kunnen we zien over welk motortype het gaat.:cool:
 

verhulstr

Forumguru
@Cordoba .......AZQ......das het zelfde motortje waar ik laatst een distributie kettingset van gewisseld heb.
De start motor zou in de behuizing moeten zitten aan de versnellingsbak.....als je het deksel er af (die bovenop de motor ligt) hebt zou je em moeten zien zitten.....hij zit namelijk niet onder de spruitstukken verstopt maar zit eigenlijk op de plek waar je een koppelings gaffel (kabel bediende koppeling) of een hydro cilinder (hydraulisch bediende koppeling) zou aantreffen......
Als je voor de auto staat...zou hij ongeveer ter hoogte van je rechter knie moeten zitten.....ik heb er effe geen betere woorden voor....
 
Laatst bewerkt:

matteke

Actief lid
@Cordoba .......AZQ......das het zelfde motortje waar ik laatst een distributie kettingset van gewisseld heb.
De start motor zou in de behuizing moeten zitten aan de versnellingsbak.....als je het deksel er af (die bovenop de motor ligt) hebt zou je em moeten zien zitten.....hij zit namelijk niet onder de spruitstukken verstopt maar zit eigenlijk op de plek waar je een koppelings gaffel (kabel bediende koppeling) of een hydro cilinder (hydraulisch bediende koppeling) zou aantreffen......
Als je voor de auto staat...zou hij ongeveer ter hoogte van je rechter knie moeten zitten.....ik heb er effe geen betere woorden voor....
Super dank je wel voor je antwoord. De temperatuur zou vandaag mee gaan vallen, dus ik ga hem zo eens uitbouwen.
 

Duijzer

Donateur
Is reviseren van de startmotor een optie? Vaak is het de bendix of de koolborstels die versleten zijn. Omdat je aangeeft dat het bij opnieuw starten wel werkt, denk ik dat de bendix af en toe vast slaat. Een keer een duwtje voor-of achteruit terwijl de auto in de versnelling staat wil nog wel eens helpen. Of een tik met een hamer op de startmotor (als je erbij kunt...).
Ik heb eens een Italiaans renpaardje gehad met hetzelfde euvel. Bij tijd en wijle alleen een tik en niet starten. Achterklep open, hamer erbij, tik op de startmotor en het paardje liep weer. Maar wel een raar gezicht, iedereen kijkt naar zo'n auto, en als je dan met een hamer in het motorruim gaat staan meppen....:DRevisie was toen een optie (gebruikt niet te krijgen, nieuw onbetaalbaar), maar dan moest het hele blok eruit. Auto maar verkocht...
 

verhulstr

Forumguru
@Duijzer ......ik denk niet dat een revisie nodig zal zijn ivm de schaarste van de startmotoren voor dit motor type.
Startmotoren zijn voor dit type motor makkelijk te krijgen....dit motorblok ligt ook in een vw polo al zal die daar een andere motorcode hebben...maar het principe is gelijk aan de AZQ die bij Matteke in de Fabia ligt.

En reviseren van een startmotor.....tuurlijk...als je het wil en zelf kan....kan je er voor kiezen om het zelf te doen.....maar meestal koop je een nieuwe of al een gereviseerde startmotor en monteer je die...en lever je de oude in..zodat die gereviseerd kan worden en weer opnieuw de verkoop in kan.
 
Bovenaan Onderaan