Start/stop foutmelding

Meppelmug

Nieuw lid
Sinds vanmiddag kreeg ik ineens de melding dat het start/stop syteem een fout gaf.
Eerst dacht ik dat ik het niet goed had gezien, maar bij het volgende verkeerslicht moest ik weer stoppen en wederom verscheen deze melding.

Thuis meteen even gegoogeld en daar komt dan uit dat het 9/10 keer de accu is die deze fout veroorzaakt.
Voor de zekerheid toch ook maar even de multimeter gepakt en de accuspanning gemeten.
Zonder dat de auto op contact staat gaf de meter 17V aan. Als de auto op contact staat zelfs 20 V.

Tja, en dan houdt mijn kennis op.. Wat/waar moet ik naar kijken? De garages hebben het allemaal kneitertje druk, en zaterdag willen we op vakantie… met de auto.

Het betreft hier een Superb uit 2012, benzine.

Arjan1985

Forumguru
17 a 20 volt? Het is een 12 volt systeem toch?
Heel simpel. Dezelfde accu kopen (een accu voor start stop systeem) en vervangen en even op de koop toe nemen dat het start stop dan tijdelijk niet werkt omdat je de accu zelf niet kan inregelen.
Sleutel 13 heb je die?

hemi24

Forumguru
Welkom Meppelmug!

Dat zijn knappe waardes die je daar meet, vooral als je weet dat een accu doorgaans zo rond de 12 Volt levert...
Spanning met draaiende motor zou doorgaans tussen de 14 en 14,5 Volt liggen.

Arjan1985

Forumguru
Hoe zit het met je batterijtje van je multimeter? Als die bijna op is dan krijg je hele rare meet waarden. (Als je een wat oudere hebt zoals ik)

EdK

Forumguru
17 a 20 volt? Het is een 12 volt systeem toch?
Als je dat meet en je meter staat op gelijkstroom en zit nieuwe batterij in de meter dan moet je toch serieus denken aan de spanningsregelaar !!
Want met die laadspanningen laat je je accu koken...en met andere woorden je sloopt hem...

• Leuk
Waarderingen: Tees

Arjan1985

Forumguru
Dat, en ook je apparatuur die eraan hangt kan niet tegen die hoge voltages. Of is dat tegenwoordig allemaal 12 tot 30 volt proof?!
Je navigatie scherm, radio, autolampen, etc.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dit soort waardes kunnen gewoon niet op een accu hoor...veel meer dan 15V zal je niet uit een loodaccu kunnen trekken, de chemie staat dat gewoon niet toe. Dus ik acht de kans heel erg groot dat deze meting nergens op slaat en de multimeter niet helemaal lekker is. Misschien de accu ook wel, maar dat blijft nog even gokken nu.

Meppelmug

Nieuw lid
Dank voor de reactie’s tot nu toe.. Ik hoop dan maar dat mijn multimeter van slag is. Morgen sowieso maar even naar mijn garage en vragen of zij ergens tijd hebben voor een korte meting/diagnose

Tees

Donateur
Met een accutester is dat een kwestie van een paar minuten. Een klantvriendelijke garage doet dat als service

Bovenaan Onderaan