Start-stop en onderhoudsindicator

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fleu

Lid
Twee vraagjes over mijn Citigo uit 2018, beide houden verband met (wel of geen) signalen op het dashboard.
1. Mijn start-stop systeem doet het soms wel en soms niet. Wanneer de motor niet afslaat toont het waarschuwingslampje een 'A met en streepje erdoor' toont. Als het wél werkt (dus als de motor bijv. bij een stoplicht afslaat) dan laat-ie alleen een A zien. Vreemd, ik kan daar dan ook geen hoogte van krijgen. Geeft de accu misschien te weinig stroom, ligt het aan een bepaalde afstelling of misschien aan mijn rijstijl?
2. Mijn tweede vraag betreft de indicator voor een servicebeurt. Volgens het boekje wordt dat aangegeven door een oplichtend tekentje 'INSP' + aantal km's te gaan tot de volgende beurt (waarna een signaal aangeeft wanneer het zover is). Maar dat tekentje zie ik nergens oplichten. Moet je daarvoor een bepaalde handeling verrichten, bijv. iets resetten of veranderen met het rechterstuurhandeltje?
 

Tees

Donateur
Wat betreft S/S: dat wordt inderdaad geregeld op basis van de accuspanning en de stroomvragers op dat moment. Dus met een wat lagere spanning en veel verbruikers aan, besluit de ECU dat de motor niet af mag slaan en krijg je het genoemde symbool. Soms is het voor de bestuurder niet helemaal duidelijk wanneer wel en wanneer niet, maar de ECU weet meer dan de bestuurder ;)

De INSP waarschuwing komt volgens mij automatisch op als je een bepaald aantal km's van het vooraf ingestelde inspectieinterval zit, ik weet even niet hoeveel km's dit is. Dit komt op als je de auto op contact zet, hoef je geen handeling voor te doen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat startstopsysteem werkt op basis van meer parameters dan alleen maar de accuspanning en de stroomverbruikers: temperaturen (koelvloeistof, olie en vermoedelijk nog veel meer) worden ook gemonitord en moeten binnen zekere grenzen liggen om de motor daadwerkelijk te laten afslaan. Heb ooit gelezen dat er in totaal mer dan 50 verschillende parameters een rol zouden spelen. Als er eentje niet aan de eisen voldoet, dan krijg je die doorgestreepte A te zien.
Dat gebeurt zelfs als het systeem is uitgecodeerd en dus nooit meer af kan slaan - althans, bij mijn Leon verschijnt dat pictogram incidenteel.
 

ertromp

Forumguru
Hier nog de SSP onderbouwing van Start/stop systeem. Voorwaarden uit 2009 zijn nog steeds actueel, althans wel op de benzine en diesel motoren en hoe het gaat bij een hybride VAG auto??
 

Bijlagen

  • ssp426-die-start-stopp-anlage-2009.pdf
    1,6 MB · Weergaven: 12

Okki

Donateur
In mijn infotainment systeem kan ik op een i-tje drukken en "ongeveer" zien waarom de SS niet werkt.

Bijvoorbeeld temperatuur nog niet bereikt, stuur uitslag verkleinen, te weinig spanning enz.
Alleen zit zo'n infotainment systeem niet in de Citigo geloof ik.

Mijn onderhoud interval staat overigens op data, geeft nu een aantal dagen aan tot begin december (toen ik de wagen kocht) maar ik hou zelf het aantal km aan (ca. 30000 per jaar, nu iets minder, dus de beurt wordt nog 2 maandjes uitgesteld)
 

Fleu

Lid
Het lijkt er dus op dat ik (1) het al dan niet afslaan van de motor maar aan het start/stop-systeem over moet laten.
En (2) dat ik vanzelf wel merk - middels een signaal op het display - wanneer een onderhoudsbeurt nodig is.
Prima, kan ik mee leven. Vriendelijk dank voor de reacties hierboven.
 

Canon-Eye

Forumguru
het al dan niet afslaan van de motor maar aan het start/stop-systeem over moet laten.
Moet niet, kán...

Je kunt het systeem ook na elke start handmatig uitschakelen door middel van de daarvoor bestemde drukknop.
En in een handgeschakelde auto kun je bij het verkeerslicht of zo ook gewoon, net als vroegâh, de koppeling ingetrapt houden - dan sta je klaar om direct weg te rijden bij groen.
 

Tees

Donateur
Volgens mij kan een koppeling er prima tegen als je m ingedrukt houdt tijdens het stilstaan. Ik doe al jaren niet anders (en zo wordt het in NL ook geleerd tijdens je rijlessen. Ok, ik heb mn rijbewijs wel gehaald toen S/S nog niet wijd verbreid was). Ik heb me laten vertellen dat die lagers t niet leuk vinden als je je linkervoet altijd laat rusten op t pedaal, dat kleine beetke druk schijnt toch uit te maken.
 

Fleu

Lid
Je hebt gelijk, Canon-Eye. Ik weet van die knop op het dashboard, maar prefereer toch een goed werkend ss-systeem. Iets beter voor het milieu én de portemonnee, toch? De koppeling ingetrapt houden, dat doe ik natuurlijk soms ook. Maar bij lang wachten (ophaalbrug, veel auto's voor je bij het verkeerslicht) is dat vermoeiend, bovendien lijkt me dat niet zo best, inhakend op Jesko.
 

CharlesTucker

Forumguru
Het klinkt alsof je inderdaad een goed werkend S/S systeem hebt. Soms zijn de omstandigheden nu eenmaal zo dat het geen goed idee is om de motor uit te zetten, en dan doet het systeem het dus ook niet. Op het forum hier zijn wel redelijk veel mensen geen fan van een S/S systeem, zelfs niet als het goed werkt. Ik ben zelf wel "fan", heb het al 9 jaar (wel gecombineerd met handbak, met een DSG schijnt het allemaal wat vervelender te werken), en kan inmiddels ook redelijk inschatten wanneer het werkt (meestal) en wanneer niet (vrijwel nooit, soms onder koude en vooral vochtige omstandigheden slaat ie niet af).
 

Canon-Eye

Forumguru
Met DSG vind ik het werkelijk bloedverziekend irritant, hoofdreden om het weg te laten coderen.

De handgeschakelde Fabia had het ook en daar heeft het me 7 jaar lang niet echt gestoord, simpelweg omdat ik daarmee gewoon deed wat ik sinds mijn eerste rijbewijs (1964) bij kortdurende stops altijd al deed: versnelling in 1 en koppeling ingetrapt houden. Krijgt-ie echt niks van, @JeSko - ik heb daar nooit, maar dan ook NOOIT een probleem mee gehad terwijl ik alle zakelijke auto's vanaf nieuw heb gereden tot tussen de 120.000 en 196.000 km...

Bij langere stops, afhankelijk van de situatie, ofwel in vrij zetten en motor (met airco en zo meer) laten draaien, ofwel de motor gewoon zelf uit- en vervolgens tijdig weer áánzetten. Ik kan namelijk wél vooruitkijken, dat SS-systeem niet...
 

JeSko

Forumguru
Dan liegen mijn stagemeesters, en de leerkracht automechanica ( bekwame mens met 40 jaar ervaring ), en mijne nonkel ( bekwame ex garagist ).
 

Desperado

Forumguru
Geen idee. Ik heb nog nooit gehoord van een druklager dat daardoor defect is geraakt.
Maar het zal zeker wel beter zijn om hem in de vrij te zetten als je geruime tijd stilstaat.
Vind mijn linkerbeen ook wel prettig.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ze liegen niet (da's een bewuste actie), maar ze vergissen zich als ik mag afgaan op mijn eigen praktijkervaring zoals hierboven beschreven in post #12, die kennelijk ook door anderen wordt gedeeld.
 

JeSko

Forumguru
Het is inderdaad beter voor de techniek, is ook genoeg over te vinden @Desperado , en uiteraard kan je geluk hebben @Canon-Eye, zat mensen die jarenlang korte afstanden doen met een DPF diesel zonder enig probleem, maar dat maakt het nog niet goed natuurlijk. Zelfde geld hiervoor, het is onnodige slijtage aan de koppeling om ze zo lang in te houden, mijn vrouw doet dat ook, mega irritant.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik schreef al dat ik bij wat langere stops het SS handmatig uitzet of eventueel de motor gewoon het sleuteltje omdraai en tijdig weer herstart. Op die manier moet de koppeling er gewoon tegen kunnen - is niet zozeer een kwestie van geluk, als wel een kwestie van geen pech. Subtiel verschil...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan