Start problemen

Roly

Nieuw lid
Goedemiddag,
Mijn naam is Robert en wij rijden al bijna 4 jaar met een witte Skoda Fabia 1.2TDI Greenline van 2010 met 350000 op de teller.
We rijden ongeveer 500/600 km in de week en tot voor kort ging dit redelijk probleem loos.
Nou wilde wij vorige zaterdag de auto starten en toen deed hij opeens helemaal niks meer (vrijdagavond nog rijden zonder problemen weggezet.)
Start motor ging prima rond alleen sloeg de motor niet aan.
De ANWB is deze ochtend langs geweest en heeft de auto uitgelezen maar er stonden geen fout meldingen.
En na een paar pogingen sloeg de auto weer aan.
De ANWB kon niet vertellen wat nou het probleem was geweest maar dat hij de brandstof druk wel wat aan de lage druk vond.
Deze dag gewoon nog een paar keer met de auto weggeweest en dit zonder problemen.
Maar op zondagochtend was het weer raak en moesten we weer 5min starten voordat de auto aansloeg en na een stuk rijden hadden we deze keer gelijk hetzelfde probleem en ook ging het gloeispiraal lampje branden.we hebben hem uitgelezen en deze gaaf code P0087 (Brandstofgallerij,druk te laag) aan.
We hebben ondertussen de lagedruk brandstof pomp en het brandstoffilter vervangen maar helaas zonder resultaat.
Wat ook raar is is dat de lagedruk brandstof pomp niet aansloeg en na door meten bleek dat er 3,5 volt op de massa aansluiting van het relais staat.
Dit op gelost door een externe massa aansluiting te maken en nu gaat de brandstof pomp wel draaien bij ingeschakeld contact (blijft wel lang na draaien bij uitschakelen contact).

Na wat inspuiten van remmenreiniger in de luchtinlaat sloeg de auto vanmiddag wel aan en liep ook mooi rond.
De auto lekker warm laten worden en weer uitgezet en toen sloeg de auto weer niet aan zonder remmen reiniger.
Ik weet even niet waar ik het moet zoeken en de Skoda garage wil en kan geen advies geven en geeft aan dat ik de auto daar neer kan zetten en dat ze á 100 euro per uur wel willen kijken Maar voorlopig ook geen tijd hebben.

Is er in dit forum iemand die weet wat dit kan zijn?
Hieronder nog even een korte samenvatting.

* Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline
* Bouwjaar: 2010
* KM Stand: 350000
* Start wel, maar slaat niet aan
* Vervangen: lagedruk brandstof pomp en filter
* Foutcode: P0087
* Extra Storing: Roetfilter lampje brandt sinds vorige week
* 3.5 Volt over de massa kant relais brandstofpomp.

Ik hoor graag

Groet Robert
 

Tees

Donateur
De 2 eerste verdachten heb je al aangepakt, dus die kunnen we al uitsluiten. Wat je nog zou kunnen doen is de brandstofleidingen checken of die niet ergens geknikt of anderszins afgeknepen zijn. Maar wat bij mij eerder een belletje doet afgaan is die spanning over het relais, vraag me af of het relais kapot is, of dat er iets anders elektronisch in die hoek aan de hand is. Kan ook nog de sensor van de brandstofdruk zijn of de bekabeling daarnaartoe.

Als je trouwens een auto van die leeftijd en km-stand hebt, zou ik de dealer héél ver links laten liggen. Een beetje vakgarage levert goedkoper en vaak beter werk. En voor complexere zaken een VAG specialist.
 

Roly

Nieuw lid
Hallo Tees, bedankt voor je snelle reactie. Het relais is nog heel en als we de massa naar het chassis laten lopen meten we wel keurig 0 volt en schakelt het relais ook in.
Weet jij misschien ook hoeveel bar een hogedruk pomp van een Fabia moet leveren.
Ik ga morgen even kijken of er geen knik in de leidingen zit.
 

Tees

Donateur
Dat weet ik niet, zal zeker 100-200 bar zijn. Maar dit is afhankelijk van wat de ECU aangeeft, wat deze foutmelding feitelijk betekent is dat de brandstofdruk die gemeten wordt in de rail niet overeenkomt met de druk die gevraagd wordt door de ECU. Zoals alles in een moderne auto is dit een feedbackloop: de ECU drijft de pomp op totdat de gewenste druk gehaald (gemeten) wordt, of totdat een vooraf geprogrammeerde grens bereikt wordt (bijv bepaalde tijd maximaal vermogen van de pomp).

Daarmee heb je dus meteen alle variabelen die dit kunnen veroorzaken: te weinig brandstofaanvoer, lekkage of een probleem met een retourleiding (in verstuiver) of een fout in de meting (sensor).

Ik schat dat het vervangen van de druksensor een stuk goedkoper is dan de HD pomp vervangen, die krengen zijn duur, en bovendien moet dan het hele systeem geflushed worden (vanwege risico op metaaldeeltjes uit de kapotte pomp). Verstuivers zijn ook duur. Ik zou zelf ook niet als eerste de pomp verdenken, omdat ie na starten prima werkt. Bij vol gas wordt er denk ik meer brandstof gevraagd dan bij starten, dus dan zou dat ook een probleem op moeten leveren.
 
Bovenaan Onderaan