Start probleem skoda fabia 1.4 mpi 50 kw 2002

dag allemaal,

Alvast bedankt voor het meedenken, het gaat om het volgende.
De genoemde Skoda start soms wel en soms niet warm of koud kan niet verschillen. Sleutel eruit en er weer in kan helpen [niet altijd]. Foutmeldingen zijn er geweest uit de bobine. Laatste keer helemaal geen foutmelding. ANWB erbij gehad met verschillende computers om uit te lezen geen melding. Tot na lang zoeken en bellen met zijn leidinggevende: de auto herkent de sleutel niet, dashboard zegt van wel.
Maar nog steeds niet aanslaan. Ook niet met reservesleutel. Hij heeft ons naar de dealer gesleept en die belde de volgende dag dat de motor meteen startte. Ze hebben hem daar even gehouden en konden niets raars vinden. En we kregen hem dus weer terug zonder sleutel uren.
De motor gaat wel altijd rond en je ruikt na lang proberen brandstof. Zeker wind stil in de garagebox. Ander probleem wat naar vermoeden uit dezelfde hoek komt. Is het hokken of bokken. Het lijkt of de motor ineens niet meer ontbrandt en af wil slaan, bij stationair slaat hij dan af. En voor en na die tijd het idee dat je niet vol vermogen krijgt.
De auto heeft net 70 000 gelopen en netjes de beurten gehad en ziet er goed onderhouden uit. Motor en motorruimte zijn netjes schoon. Dus heb het idee dat het een nieuw probleem is. Maar ik ben geen monteur!

wie kan ons uit de brand helpen......:]
 
Wat een gepruts met het forum, nooit gedaan, geen idee wat ik goed of fout doe. Wie kan mij even op weg helpen, heb het idee dat ik zo nogal ongenuanceerd over kom ;]
 

R.Heikamp

Forumguru
Welkom,

Op dit forum is het gebruikelijk dat u zich even in het daarvoor bestemde topic netjes voorstelt, u zult ook merken meer positieve reacties te ontvangen.


om even terug te komen op je vraag heb je een motorcode voor ons? staat vaak op de eerste pagina van het onderhoudsboekje of op de sticker onder de mat in de kofferbak.
 
oohja voorstellen,

Wij zijn sinds 5 mei in bezit van de fabia en zijn er best blij mee maar hij is nu niet zo betrouwbaar.
via een vriend naar het forum gestuurd en ben me er nog in aan het verdiepen hoe het hier gaat.En voorstellen kan dus wel schelen :bloos: en geduld
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst welkom. Verzoek of je je ook even voor wil stellen in het meet&greet deel (klikken op de groene tekst hiervoor).

Naar brandstof ruiken, niet aanslaan, maar wel rondgaan wijst op een ontstekingsprobleem, en dat komt dan overeen met bobine-foutmelding. Allereerst is het belangrijkste dat je het nummer van de foutmelding hebt: de omschrijving die een monteur geeft bij een foutmelding is heel vaak nét niet de juiste, als je het nummer van de foutmelding hebt, kun je zelf de melding nazoeken op internet, en ook lezen wat de mogelijke oorzaken en methodes om op te lossen zijn.

Niet herkennen van de sleutel heeft overigens als kenmerk dat het bijbehorende symbool op het dash is te zien, en bovendien slaat de motor dan voor 1 á 2 seconden aan, en slaat dán af. Ik zou zeggen beginnen met checken van bobine, verdeler, bougiekabels en bougies.

Wat betref het proberen van de reservesleutel: dat is bij een niet herkende sleutel wel een goede optie. Gaat het bij de reservesleutel goed, dan zal de chip in de normale sleutel beschadigd zijn, doet ie het met reservesleutel ook niet, én geeft ie op het dash aan dat er een onbekende sleutel is gebruikt, dan kan het in de leesring bij het contact zitten (die leest de chip in de sleutel).
 

Spierings

Forumguru
Temperatuurvoeler geeft wel vaker sporadisch problemen... Soms geven ze extreem lage temperaturen weer waardoor deze extra veel benzine in gaat spuiten wat slecht starten en lopen veroorzaakt. Als je dan een keer goed gas geeft komt er een zwarte walm uit de uitlaat..

Bij wegrijblokkering slaat deze altijd aan en even later weer af, hele andere symptomen dus.
 

marccoen

Nieuw lid
Ik volg heb namelijk het zelfde probleem.Soms star hij goed en na een halfuur wilt hij met moeite aanslaan.Lijk wel of ie niet opgang komt en donkere rook uit de uitlaat.
 

Antera

Donateur
Temperatuur sensor kan de oorzaak zijn of ene defecte koelvloeistof temp sensor of slechte bougies of iets anders. Het kan zo enorm veel zijn dat dit lastig te zeggen is. Misschien met uitlezen dat er iets zichtbaar word waar je iets mee kunt
 

EdZ

Donateur
Mijn oude 1.4 liep ooit eens op 3cylinders of wilde niet eens aan slaan. Een stevige rit op de snelweg loste dat op. Korte ritjes met koude motor...was verder niks mis, maar blijkbaar nogal vervuild.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Mijn dochters Fabia van 2001 met 1.4 AQW blok kreeg ook opeens kuren met starten en motoruitval tijdens het rijden. Zelf eens mee gereden en inderdaad, op een afstand van 25km een keer of vier volkomen uitval. Controlelampjes allemaal weg. Na een paar minuutjes wachten werkte alles weer voor een stuk of wat kilometer. Daarna wéér alles weg. Ik was onderweg naar mijn garage in Nijkerk voor de APK dus eerst die storing maar eens bekeken. Niets te meten op de kast. Tijdens het stationair draaien van de motor in de garage wat tikken met de vuist tegen de onderkant van de stuurkolom gegeven en ziedaar: totale uitval! De beschermkappen van het "stuurhuis" afgehaald zodat het contactslot zichtbaar was en een nieuw contractblokje gemonteerd. Dat is dus het schakelaar gedeelte van het contactslot. Probleem opgelost.
 

Duijzer

Donateur
Ik volg heb namelijk het zelfde probleem.
ik denk niet dat er veel te volgen valt, degene die de vraag hier gepost heeft is sinds 2015 niet meer ingelogd. Ook nooit een oplossing gemeld.

Maar wat betreft je probleem: uitlezen. Zoek iemand met VCDS (de lijst staat hier op het forum) en kijk eerst welke meldingen je krijgt. Het kan zo ontzettend veel zijn dat zomaar ergens beginnen meestal geen of niet het juiste resultaat geeft.
 
Bovenaan Onderaan