start probleem octavia 2 1.6 mpi

Hoi,

vandaag weer langsgeweest bij de dealer en gevraagd om te kijken naar de motor, nadat hij gister pas na 7 keer proberen aansloeg. De computer gaaf helemaal niks aan (behalve iets over een infotainment aansluiting??!!).
De monteur gaat nu binnenkort nieuwe motor software installeren, die schijnt er te zijn. Ik hoop dat dat het is.

Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn?
Ik merk wel eens bij het starten dat het lijkt alsof hij niet aanslaat en dat toch doet. De toerenteller gaat dan omhoog, loopt weer terug slaat bijna af, toeren gaan plots flink omhoog om daarna weer terug te zakken naar normaal aantal toeren stationair.

Frank

Variatie in stationair toerental zou wel eens een vervuild gasklephuis kunnen zijn.
Anders is het een sensor maar dat lijkt me onwaarschijnlijk omdat er geen foutcodes zijn opgslagen.

als hij gestart is en goed draait is er geen variatie in het staionair toerental. Kan het dan toch een vervuild gasklephuis zijn?

higgy

Forumguru
Die nieuwe software is er alleen voor de 1.6FSi.
Dealniettemin kan het geen kwaad de software hernieuwd te flashen in de computer: d'r kan zomaar een bitje omgevallen zijn...

bert2

Lid
Ik heb enige jaren geleden iets dergelijks gehad met een VW Vento 1.6. Weet niet of de motoren overeenkomen maar in
mijn geval was de "nullast" regelunit de boosdoener. Dat werd overigens wel aangegeven bij het uitlezen van de computer.

Vandaag is de auto bij de dealer geweest. Er is nieuwe software opgezet. Ik ben benieuwd. /forum/images/graemlins/crazy.gif

higgy

Forumguru
Volgens Murphy hebben ze nu de software van de 1.6 FSI op je 1.6 MPi gezet /forum/images/graemlins/smile.gif

Mau

Lid
Vorig jaar met mijn huidige Leon (rustig, ik heb al een octavia besteld..) met dezelfde 1.6 motor een probleempje gehad met starten; dat bleek een eenvoudig 'relais' te zijn, na heel lang zoeken. Die gaf de computer niet specifiek aan, alleen een algemene storing in de elektra.

Misschien dit effe vragen aan de monteurs?
Suc6.

vorige week is de auto een week bij de werkplaats van de dealer geweest om het probleem te onderzoeken en zover mogelijk op te lossen. Ze erkennen nu in ieder geval het probleem, de computer gaf nl. niks aan en het probleem doet zich niet continu voor.
Ze hebben (mede op advies van Pon) een aantal onderdelen vervangen waaronder een uitlaatgasretourklep, maar het mocht allemaal niet baten. Gistermiddag begon het gez..k weer en vanmorgen ook weer. Het was ook weer gelijk net zo erg als voor de 'reparatie'. Kennelijk het ze onderdelen vervangen die niet de oorzaak waren. Ik begin nu redelijk over de z..k /forum/images/graemlins/icon_smile_dead.gif te raken van dit probleem. Wat mij betreft zetten ze er een compleet nieuw motorblok in, maar dat zal niet zo snel gebeuren. /forum/images/graemlins/407.gif /forum/images/graemlins/407.gif /forum/images/graemlins/407.gif
Als dit niet opgelost wordt is dit mijn eerste en gelijk laatste Skoda, helaas. /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: onepingonly</font><hr />
Als dit niet opgelost wordt is dit mijn eerste en gelijk laatste Skoda, helaas. /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif

[/ QUOTE ]

Bij andere merken kun je dezelfde problemen hebben. Het ligt dan ook niet aan Skoda maar aan de manier waarop moderne garages problemen oplossen. Het eerste wat ze doen als ze het even niet weten is de auto aan de computer hangen. Het kost dus enige overtuiging om de monteurs zo ver te krijgen hun gezonde verstand te gebruiken.

Je zegt dat ze het probleem erkennen maar zijn ze ook actief betrokken? Schuiven het probleem af op Pon?

Ik heb een probleem gehad met mijn versnellingsbak (Tiptronic) wat niet constant aanwezig was. Eerst heeft het een tijdje gesudderd maar toen ik mijn klachten zo duidelijk mogelijk op papier gezet had (e-mail), comleet met tijdstippen, temperaturen etc., pas toen heeft men werkelijk de zaak nauwkeurig bekeken. Elke monteur heeft bovendien een hekel aan vage klachten. Als je ze nauwkeurig beschrijft kan hij ook anderen (bijvoorbeeld Pon) naar het probleem laten kijken.

Ik hoop dat dit helpt /forum/images/graemlins/smirk.gif.

LenK

Forumguru
Mijn O1 had ook vage klachten (schokkende motor bij bepaald toerental).
Ook van alles en nog wat vervangen zonder resultaat.
Toen werd de auto naar Pon gebracht. Die heeft het opgelost: bougiekabels!
Garage had deze ook uitgewisseld, maar toen hielp het niet omdat ????
Dus misschien kun je ook reparatie door PON vragen.

auto staat weer bij de garage, vandaag gaan ze het gasklephuis vervangen, weer op advies van Pon. Ze hebben al gezegd dat de auto naar Pon gaat als ze er bij de garage niet meer uitkomen, maar ze lieten doorschemeren dat Pon hier niet op zit te wachten. Daarnaast heb ik liever dat mijn eigen garage het probleem oplost dan ben ik de auto minder lang kwijt.

Hoi,

Hoe is het afgelopen met de auto? Ik zit nu ook met een vergelijkbaar probleem, computer geeft niets aan dus doen ze niks is voor mijn rekening...

deusjevo

Forumguru
onepingonly was 5 jaar geleden voor 't laatst actief op dit forum.
Misschien dat een PBtje nog helpt?

Bovenaan Onderaan