Start heel soms niet. Ergens kortsluiting?

Goedemiddag, tevreden Octavia rijder met toch een niet vaak voorkomend maar hinderlijk probleempje:

Soms als je de auto wil starten doet hij helemaal niets. Geen getik, niet aanslaan, nul.

Ben er achter gekomen dat als ik de min van de accu haal, en er weer op doe, dat ie weer prima start alsof er niets is gebeurd.

Dit gebeurt echt heel sporadisch, misschien eens in de twee maanden gemiddeld gezien. Maar het feit dat je wellicht weer onder de motorkap moet staan is nogal hinderlijk.

Het gaat om een 2.0 16v Octavia station uit 2005.

Tees

Donateur
Eerste waar ik aan denk is een probleem met het startrelais, maar het kan ook iets elektronisch zijn (iets waardoor de ECU beoordeeld heeft dat er niet voldaan wordt aan de start-voorwaarden). Relais zijn goedkoop, dus die zou je eventueel kunnen proberen te vervangen.

Maar nog beter is de auto laten uitlezen, iig op fouten en, als dat niets oplevert, een log tijdens het starten. Alleen is dat laatste lastig als het maar zo sporadisch optreedt.

Dankje! Ik ga beginnen het relais te vervangen.

En klopt over het uitlezen, heb ik al laten doen en niets gevonden, omdat het probleem niet zo vaak voorkomt. Auto een week laten staan bij garage waar ze hem regelmatig startten, en natuurlijk start ie dan gewoon elke keer perfect. Dus dan wordt uitlezen inderdaad lastig.

zit het startrelais op de startmotor bij deze auto? ik heb de onderstaande youtube instructies gevolgd (wel v facelift model maar dacht is waarschijnlijk hetzelfde) en het ziet er totaal anders uit. Kan ook heel weinig vinden online over de locatie gek genoeg, misschien zoek ik verkeerd.

Zo ziet het er dus niet uit bij mij als je die kap onder het stuur verwijdert:

bij mij gaat het om een Octavia II Combi (1Z5) 2.0 FSI

Tees

Donateur
Als ie niet onder het stuur zit, dan zou je nog eens in de zekeringenbak in de motorruimte kunnen kijken (in de buurt van de accu). De O2pFL en FL zijn elektrisch volgens mij idd niet helemaal hetzelfde.

Bovenaan Onderaan