Stapgrootte Cruise Control

Ik heb sinds oktober 2018 een Octavia Combi waarvan ik de stapgrootte van de cruise control aan zou
willen passen. D.w.z. middels het eenmalig bedienen van de + toets 1km verhoging en het vasthouden van de
+ toets 10km verhoging.

Dit heb ik bij mijn vorige Octavia wel weten aan te passen maar ik weet niet meer hoe!

Kan iemand me dit laten weten of /hoe dit mogelijk is middels VCD?

BVD
 

Canon-Eye

Forumguru
Zoals ik het heb begrepen, verschillen de mogelijkheden afhankelijk van de bediening: CC-bediening op de richtingaanwijzerhendel schijnt anders te werken dan wanneer er een apart hendeltje voor aan de stuurkolom zit.
Ik heb nu het laatste en dan kun je naar keuze 1 of 10 km/u (naar dichtstbijzijnde hele tiental) verhogen of verlagen en bovendien kun je de ingestelde snelheid aflezen op de maxidot. Is standaard zo geregld, geen VCDS aan tepas gekomen.
Mijn 4 voorafgaande Skoda's hadden allemaal de richtingaanwijzervariant, daarbij kon ik alleen in kleine stapjes (1 à 2 km/u) verhogen of verlagen en het feitelijke resultaat bleen dan uit de snelheidsmeteraanwijzing, verder kon je het nergens aan zien waardoor het altijd een beetje een gok bleef.

Welke bedieningsversie heb jij?
 
Ik heb geen aparte hendel. De bediening zit dus aan de "kopse kant" van de richtingaanwijzerhendel.
Vreemd dat ik dit bij mijn vorige Octavia III wel had...

Hoop dat iemand hier ervaringen mee heeft!
 

Rallye

Forumguru
In stappen van 10km verhogen kan alleen bij ACC. Bij een gewone cruisecontrol moet je voor snelheid verhogen het knopje res+ en voor verlagen set- ingedrukt houden tot de gewenste snelheid bereikt is. Zie blz. 243 van je instructieboekje (https://ws.skoda-auto.com/OwnersMan...18/Manual/Octavia/A7_Octavia_OwnersManual.pdf). Je CC werkt dus als bedoeld. Had je wellicht eerder een ACC?

Van eventuele andere instellingen voor je huidige CC weet @Antera wellicht meer. Op de site van Gerrit Speek kan ik in ieder geval niets vinden, zie http://www.gerritspeek.nl/vag-com_aanpassingen_skoda-octavia-5e.html
 

hemi24

Forumguru
Moet wel kunnen, bij de Golf 7 die ik had (zonder ACC) zat de bediening op het stuurwiel, waarbij de cruise bij ingedrukt houden van de +knop de snelheid ook met stappen van 10 km/h verhoogd werd.
 

MarcoO2

Forumguru
Moet wel kunnen, bij de Golf 7 die ik had (zonder ACC) zat de bediening op het stuurwiel, waarbij de cruise bij ingedrukt houden van de +knop de snelheid ook met stappen van 10 km/h verhoogd werd.
Inderdaad. Ik rijd nu een Golf 7 als tussenauto, daarbij wordt de cc-snelheid met stappen van 10 km/u aangepast als ik de knoppen "+" en "-" gebruik, en met 1 km/u als ik de knoppen "set" en "res(et)" gebruik.
Helaas werken die stappen van 10 km/u niet vanaf de ingestelde snelheid, maar per tientallen. Oftewel: als ik op een 80-deel 87 km/u rijd, en ik rijd het 100-stuk in, zou ik 2x op "+" willen drukken om 107 km/u te rijden. Dat gebeurt echter niet: de eerste druk brengt me op 90, en dan naar 100, enz.
 
Ik had bij mijn vorige Octavia geen ACC maar door een aanpassing middels VCD was het op een gegeven moment mogelijk om stappen van 10 te maken. Het zal dus ergens te parametreren zijn.
Zeker als dit ook bij de Golf 7 mogelijk is...
 

Canon-Eye

Forumguru
Helaas werken die stappen van 10 km/u niet vanaf de ingestelde snelheid, maar per tientallen
Zo werkt het ook bij het aparte hendeltje van mijn (gewone, niet-ACC) cruisecontrol.

Ik moet zeggen dat ik dit - na enige gewenning, dat dan weer wel ;) - best prettig vind werken in combinatie met de aanduiding in de maxidot van de ingestelde snelheid (en de dsg natuurlijk). Zo is het mogelijk om alvast te anticiperen op een naderende (lagere) Vmax: in stappen via de 10-tallen van bv. 135 ingesteld naar 100, dan gaat-ie van het gas af en intussen trek ik de instelling alvast in stapjes van 1 naar 105 of zo. De auto regelt het verder in principe zelf en ik hoef niet aan de pedalen te komen tenzij de verkeerssituatie dat vraagt.
(Mijn rechtervoet heb ik overigens bij CC-gebruik meestal zó staan dat ik in een splitsecond naar het rempedaal kan "schoppen", die hoef ik dus niet eerst van het gaspedaal af hoef te "tillen" om daarna de rem in te trappen.)

Omgekeerd werkt deze CC ook makkelijk: bij invoegen op de snelweg met grote 10km-stappen naar bv. 120 of 130 zal de auto vlot maar toch rustig (d.w.z. zonder te planken) accelereren; het actuele verbruik blijft dan binnen de perken. De fijnafstelling doe ik wel met de kleine stapjes tegen dat ik in de buurt van de gewenste snelheid ben.
 

Joh@n

Forumguru
Moet wel kunnen, bij de Golf 7 die ik had (zonder ACC) zat de bediening op het stuurwiel, waarbij de cruise bij ingedrukt houden van de +knop de snelheid ook met stappen van 10 km/h verhoogd werd.
Een Golf 7 heeft andere CC bediening, op het stuur in plaats van een losse stengel. Bij de Octavia gaat het gewoon nog met stappen van 1 km/h (iig bij mij zonder ACC) en daar ben ik blij mee.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij de Octavia gaat het gewoon nog met stappen van 1 km/h (iig bij mij zonder ACC)
Die had ik in de voorgaande Skoda's ook, maar op de GPS bleek het nog wel eens erg lastig om precies op de gewenste snelheid uit te komen: die stapjes blijken dan toch vaak 2 echte km/u te zijn ipv 1...
 

PizzaPieter

Forumguru
Gents,

Tijdens mijn tocht naar Z Frankrijk heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de CC (O3C 2014 met CC op hendel richtingaanwijzer).

Nu wás ik óók in de veronderstelling dat de mijne alleen stapjes van 1kmu kpn maken, dus regelmatig krampachtig knopje inhouden (voorkomen dat ik niet per ongeluk de richtingaanwijzer aanzet) van 134 naar 114 naar 94 en weer naar 134. Soms gewoon gasbijgegeven of gas los en opnieuw instellen.

Echter, er is een moment geweest, en daar 'schrok' ik van, dat de cc wél stappen maakten van 10kmu, maar ik heb dat niet weer kunnen reproduceren.

Langer inhouden, korter, harder, zachter, snel achter elkaar drukken etc...het lukte niet.

Iemand een idee?
 

Canon-Eye

Forumguru
de hele hendel naar boven bewegen
Dat werkt alleen als de CC een eigen afzonderlijk hendeltje heeft.
Uit het verhaal van @PizzaPieter lijkt naar voren te komen dat hij het bekende knopje op het einde van de richtingaanwijzerhendel ingedrukt houdt (oppassen dat de RAW niet per ongeluk wordt ingeschakeld).

Terzijde: die "stappen van 10 km/u" zijn niet altijd 10, want die gaan omhoog of omlaag naar het eerstvolgende tienTAL. Dus van bv. 114 naar 120 en dan pas door naar 130 (en niet 114-124-134).
 
Laatst bewerkt:

Smeeuwis

Donateur
@Canon-Eye

Dit klopt. Op mijn vorige O3 had ik geen ACC en bediende dus de CC vanaf de RAW
Nu met ACC gaat het via een aparte hendel en dan is hendel omhoog/omlaag stappen van 10 km/h waarbij ook weer eerst naar het tiental wordt gestapt, bijvoorbeeld van 114 naar 120, en dan dus naar 130. Stappen van 1 km/h gaat alleen als je sneller wil, dan haal je de hendel naar je toe. Hendel van je af schakelt de ACC uit en stappen van 1 km/h omlaag gaat daarmee dus niet.

Vergelijking met Golf 7 gaat mank want die bedien je inderdaad vanaf de stuurwielknoppen en dan gaat het echt anders dan in de O3.

Iemand een idee?

Knopjes op uiteinde ingedrukt houden, dat doet het normaal gesproken. Ik heb hier op het forum wel eens voorbij zien komen dat de contactjes in de hendels soms niet goed meer werken na verloop van tijd maar kan me niet herinneren of dat een O3 was of een ander type.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
Hendel van je af schakelt de ACC uit en stappen van 1 km/h omlaag gaat daarmee dus niet
Stappen van 1 km omlaag kan onder bepaalde omstandigheden ook - althans bij mijn Leon - door op het instelknopje aan het einde van het aparte hendeltje te drukken terwijl je de ingestelde snelheid rijdt. Dat laatste is wel essentieel, want als je een andere actuele snelheid rijdt dan stel je juist die in als nieuwe cc-snelheid.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan