Standkachel in de Karoq

De Stip

Forumguru
Ik zou graag een standkachel in mijn Karoq willen hebben. Bij Seat kun je die bestellen bij een Ateca, maar bij de Karoq helaas (nog) niet.
Er zijn er vast onder jullie die reeds ervaring met een standkachel hebben. Ik heb even gegoogeld en zag dat er bij bijvoorbeeld Webasto (een redelijk goed merk lijkt me), zowel elektrische als brandstof gestookte exemplaren verkocht worden. Die elektrische zijn zeer interessant, behalve in mijn woonsituatie, want het uitleggen van een stroomkabel is geen optie helaas.

https://www.webasto-comfort.com/nl-nl/productoverzicht/product/show/thermo-top-evo/
 
Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
De electrische heb ik geen ervaring mee, maar volgens mij worden die aangesloten op een accupakket in de auto, wat bijgeladen wordt door de laadpaal. Voor electrische/hybride auto's dus. De brandstofgestookte exemplaren zijn goed van kwaliteit en handig in gebruik. Je hebt ze met afstandbediening, met tijdklok, met beide. Dieselgestookt en benzinegestookt. Verbruikt weinig brandstof en je hoort ze nauwelijks. Hooguit kans dat je buren bij koud weer een keer aangeven dat er 'rook' onder je auto vandaan komt.
 

Japanese Power

Donateur
De elektrische wordt bediend via een laadkabel die gewoon vanuit je huis wordt aangesloten. Heeft niets met een elektrische auto of extra accupakket te maken.

Edit: Ik heb destijds ook een Webasto laten offreren in m’n Kodiaq. Kleine 2150 euro (2 jaar geleden) om in te bouwen. Werkt via een klein slangetje met benzine / diesel die voor ontbranding zorgt. Niets aan geluiden of rook waar te nemen hoor. Maak je geen zorgen.
 
Laatst bewerkt:

De Stip

Forumguru
Tjeemig, dat is best aan de prijs zeg :( Ik wacht even de offertes af van Webasto en Eberspächer. Bedankt in ieder geval voor je info :thumbsup:
 

Rallye

Forumguru
Volgens Webasto is de elektrische geschikt voor alle auto’s, zie https://www.webasto-comfort.com/nl-nl/verwarming/auto-parkeerverwarming/ Pas leverbaar vanaf Q3 2019. Je lijkt wat flexibiliteit in te leveren, maar wellicht is de inbouw goedkoper, wat ook voor de gebruikskostem zou kunnen gelden. Ik heb nu zo’n 6 jaar een ouderwetse Webasto. Zeker met de telefoonbediening een fijne optie. Jammer dat Pon het zo duur maakt door alleen achteraf inbouw mogelijk te maken..... De genoemde prijs is waarschijnlijk nog zonder de telefoon-optie.
In Duitsland €1.000 af fabriek.
 

Duijzer

Donateur
Even zitten zoeken, een electrische kan inderdaad op alle auto's. Maar dan moet je dus wel stroom naar de auto brengen. Lijkt me thuis al onhandig, maar als je elders bent is dat helemaal lastig. Dan kun je net zo goed een simpel electrisch kacheltje met tijdschakelaar in je interieur zetten. Je motor wordt niet warm, maar je hoeft in ieder geval niet te krabben en je stapt in een warme auto....Ben je met 30 euro wel klaar:D

Jammer dat inbouw zo duur is. In Zweden heeft vrijwel elke auto het, gewoon af fabriek. Maar als je dat in NL doet, komt er BPM etc, overheen en wordt het nog veel duurder.
 

Rallye

Forumguru
Die BPM was vroeger vooral een factor, toen die afhankelijk was van de catalogusprijs van de auto en extra’s dus ook extra BPM uitlokten. BPM is tegenwoordig CO2-gebaseerd en volgens mij lokt de af-fabriek standkachel nauwelijks extra CO2-uitstoot uit. Bij de Ateca kost hij af-fabriek €970,- incl. BPM.

F8E6AB54-C023-4196-BEA7-87547B754D01.jpeg
 
Bovenaan Onderaan