Stalen velgen spuiten/verven

Joske

Forumguru
Allen,

zoals de titel het al aangeeft: ik wil de stalen velgen van de Fabia spuiten/verven. Ze zien er wat roestig uit me dunkt..

Iemand een how-to voor me? Of wat hints en tips?

Ik dacht persoonlijk aan:

(de velgen te verwijderen van de wagen, dat werkt volgens mij het properste)

1.afschuren
2.ontvetten
3.spuiten/verven (met hammerite zwarte verf of met hittebestendige matte zwarte lak)

Hoeveel lagen moeten er dan op?

Klaar?

Of ben ik dan wat verkeerd bezig.. :pieker:

Laat de ideeën maar komen! :D

Cordoba

Forumguru
Het beste is zonder banden (als je bijv. banden gaat wisselen, kun je steeds 1 kale velg behandelen, en rij je zolang op het reservewiel). Vind je het verwijderen van de banden niet nodig/geen optie, dan het beste wel even de band zoveel mogelijk afdekken bij spuiten.

Het ligt er ook een beetje aan hoeveel geld en moeite je erin wilt steken. Toen ik nog stalen velgen had, de velgen eerst met staalborstel zo goed mogelijk roestvrij gemaakt, vervolgens met schuurpapier aan de slag waar nodig, en vervolgens 2 lagen 'anti-rost' spray (spuitbus kost een paar euro bij de Action), en daarover zwarte Motip velgenlak (=velgenlak, dus moet geen probleem hebben met temperatuur) tot ie dekkend was. (1 of 2 lagen, weet ik niet meer). Het resultaat was vrij aardig, maar na anderhalf jaar zag ik wel weer de eerste roestpuntje te voorschijn komen. Mijn interpretatie is, dat de 'anti-rost' onvoldoende zijn werk deed.

Joske

Forumguru
Nou dacht ik ondertussen even wat foto's te schieten van de velgen, kom ik tot volgende vaststelling: 3 van de 4 velgen vertonen een "platte rand" op de velg! :facepalm:

resized_001.jpg resized_002.jpg resized_003.jpg resized_004.jpg resized_005.jpg

Even het spuiten maar uitstellen zeker?! En nieuwe kopen? (of tweedehands?)

Cordoba

Forumguru
Je hoeft zeker geen nieuwe velgen Joske: stalen velg heeft veel meer tolerantie dan lichtmetaal. Als je banden (bijna) aan vervanging toe zijn, zou ik er steeds een band af (laten) halen, de velg met hamer en tang weer in orde brengen, dan de velg weer netjes maken, even de lak op laten harden en nieuwe band erop en balanceren.

Andere optie is de velg met de band erop proberen te fatsoeneren, en hierbij zou ik de balanceerloodjes verwijderen, vervolgens spuiten/roestvrij maken, en dan opnieuw laten balanceren. Vooral de velg rechts achter heeft een aardig verbogen velgrand, als je die terugbuigt, moet je waarschijnlijk toch balanceren, daarom zou ik er voor kiezen om vooraf de loodjes te verwijderen: kun je de velg ook onder de loodjes netjes maken. Je kunt ook even kijken wat de extra kosten zijn om een band van de velg te halen en later weer terug te laten leggen. Eventueel kun je ook een reservewiel van de sloop halen: dan heb je toch een reservewiel, of je kunt 2 wielen gelijk doen, door op 2 reservewielen te rijden.

Overigens, begin anders eerst eens met de velgen eraf te halen, en een grondige reinigingsbeurt van de velgen, dan kun je ook precies zien hoe erg de roest nu werkelijk is.

turboturbo

Forumguru
Die hebben dus al een keer een optater gehad. Ik zou zelf de banden 'op' rijden en dan naar een ander knap 2e hands setje (met band, dan heb je die ook meteen weer in huis) uitkijken. Scheelt je de moeite, en zoals ik uit de post van @Cordoba opmaak, is het geen langdurend effect.

Mijn wintersetje ziet er ook zeker niet geweldig uit, maar dat boeit me niet omdat ik er een set wieldoppen op heb zitten. Die doppen zijn ook al niet erg net meer, dus zou ik ook wel een keer willen vervangen, maar ja, vind maar eens een setje nette en passende Skoda doppen voor een leuke prijs :tongue:

Joske

Forumguru
Bedankt Gert!

Zo zal ik het dan ook doen ;)

Eens via de bandencentrale de velgen laten rechtzetten en opnieuw balanceren. De banden zomaar op en af halen kan ik zelf niet, dus dan zal het schilderen worden met band er op ;)

Rechtsachter is idd er slecht aan toe (dat heb je trouwens goed gezien dat die daar op de auto zit :D )

Cordoba

Forumguru
@turboturbo : je kunt ook doppen van de sloop halen, eventueel bij verschillende sloperijen om een set compleet te krijgen (met onbeschadigde doppen). De Hammerite die Joske wil gebruiken, is volgens mij beter roestwerend dan wat ik gebruikt hebt. De spuitbus van de Action was lekker makkelijk in gebruik, en goedkoop, maar qua roestwering nu niet bepaald het beste dat ik ken.

@Joske: de zichtbare naad van het achterportier gaf zekerheid dat ie rechtsachter ligt.

turboturbo

Forumguru
Aha, dan was het kortdurende effect mogelijk te wijten aan die goeiekope 'anti-rost' van de Action..... ;)

Laatst bewerkt:

Ridley

Forumguru
Mijn ouweheer heeft zijn winterset geverfd met hammerite en die blijft verbazingwekkend mooi zwart :-)

Adoks

Senior Member
Joske ik kan niet in je portemonnee kijken, maar stalen velgen zijn zelden de moeite van het opknappen waard. Voor 150 euro heb je een spiksplinter nieuwe set. Misschien kun je de oude ook nog verkopen.

Je bent echt behoorlijk lang bezig met ontvetten, schuren en spuiten. Alle 1 component spuitverf vliegt er zo weer af. Hammerite houdt het zeker langer uit, maar ja...

Poedercoaten kost ongeveer evenveel als nieuwe velgen, dus tel uit je winst. Enne, verven met de banden d'r op is ook maar half werk.

Ridley

Forumguru
Eens, en voor 150-200 euro tik je nog wel een knappe set lichtmetaal op de kop, heb ik vorig jaar ook gedaan via een medeforumlid.

CDK

Forumguru
ik zou idd ook voor nieuwe gaan ipv opknappen, ander en goedkoper alternatief is nieuwe wieldoppen er op ;) ik ga er gemakshalve van uit dat je nieuwe velgen ook weer indeuken als je vrouw zo hard door de kuilen en gaten heen blijft crossen ;)

robm84

Actief lid
Ik heb laatst een set stalen velgen nieuw voor 100 euro op marktplaats gevonden.
Hier me winterbanden om gelegd en ik rij er weer puik bij in de winter!

Joske

Forumguru
Zal eens uitkijken naar wat nieuw metaal voor onder de Faab, denk wel dat ik tussentijd al eens eentje zal opknappen om te zien wat het resultaat daarvan is :)

Bedankt voor het meedenken alvast!

Laatst bewerkt:

Happyman

Forumguru
Je kan je velgen ook plasti dippen. Worden ze weer mooi zwart. Kan je ook weer verwijderen als je weer tegen het roest wil aankijken :D. Mijn collega heeft het met zijn lichtmetalen wintervelgen gedaan. Mooi resultaat en het blijft goed zitten.

van_der_P

Senior Member
Als je toch voor opknappen kiest, kun je de velgen veel beter laten stralen. Dan wordt het beter schoon dan met schuurpapier en staalborstel. En de lak hecht beter op een schone en blanken velg.

robm84

Actief lid
Of even laten stralen en daarna poedercoaten.
Kost ook de wereld niet, en je hebt het voor de rest van je leven voorelkaar!

Bovenaan Onderaan