Stadslicht loshalen

Noord26

Forumguru
Beste leden,

Vandaag kreeg ik de melding op mijn dashboard dat er een lamp kapot zou zijn. Nu is die melding voor velen fals (zie ander topic hierover), maar bij mij bleek het stadslichtje aan de bijrijderskant idd kapot te zijn.

Nu heb ik even geprobeerd om die los te halen (zit samen met grootlicht achter een rubberen dop), maar ik krijg er geen beweging in. De handleiding zegt niets meer als "lamp samen met houder eruit trekken". Dat gaat niet lukken. Want heel de koplamp en zelfs de auto gaat bewegen (als hij niet op de handrem staat) wanneer je houder en lamp in 1 geheel eruit (recht naar achteren) probeert te halen.

Als ik in de reflector kijk zie ik minimaal 2 weerhaakjes zitten die het stadslichtje op zijn plaats houden. Moet er ergens een palletje oid in gedrukt worden? Aan de achterzijde kan ik niets vinden van een palletje of lipje. Het is onmogelijk om er helemaal achter te kunnen kijken. Want mijn hoofd ligt tegen motorblok en kabels aan, zonder volledig overzicht te kunnen zien. Fijn zo'n volle motorkap van een GL...

Iemand die weet hoe je deze los haalt? Dimlichten zijn inmiddels een koud kunstje, maar dat ik een normaal stadslichtje niet eruit krijg... Kan er natuurlijk ook voor langs de dealer. Maar dat wordt dan over een paar dagen. En zoiets simpels als een stadslichtje moet je als bestuurder toch wel zelf kunnen vervangen.

:smiley29:
 
Ik heb mijn stadslichtlampjes eruit gehaald door aan de stroomdraad aan de fitting te trekken. Dit mag best met gepaste kracht. Eigenlijk is het belachelijk maar bij mij werkte het wel.
 

Noord26

Forumguru
Stadslicht kun je vrij rond draaien heb ik gemerkt. Ook een kwartslag draaien en dan eruit willen trekken doet het niet. Indrukken, kwartslag draaien ook niet..
 

Noord26

Forumguru
Heb inmiddels meerdere opties gehoord en geprobeerd, maar geen uitsluitsel over hoe het nu exact zit en moet.

Zonder uitsluitsel ga ik ook niet meer proberen. De koplamp (en auto) bewegen dermate dat ik inmiddels bang ben om iets af te breken.
 

Huibert

Forumguru
Precies wat monteurtje zegt, recht naar achteren eruit trekken. Had dit laatst met mijn auto ook, moest zo hard trekken dat ik het zelf niet meer aandurfde. Ben naar de dealer gewwest monteur pakt de draden vast en trekt erg fors en heeft hem eruit :)
 

Noord26

Forumguru
Ok, dus idd gewoon volgens de handleiding.

Nu komt het 'leuke': mijn vriendin was vanavond weg met de auto en het lampje deed het weer! Ik natuurlijk nakijken hoe dat mogelijk is.. Blijkt dat 1 draad aan de achterzijde niet helemaal lekker contact heeft gemaakt.

Hoe kan een monteur dan aan de draden een ruk geven? Lijkt mij niet de bedoeling in ieder geval.
 
Bovenaan Onderaan