redriver
Senior Member
Vanmorgen wat klusjes gedaan. Olie en oliefilter vervangen. Daarna was de stabilisatorstang aan de beurt wegens kraken. Heb beide stabilisatorstangarmpjes vervangen, wat vrij makkelijk was. Link https://www.autodoc.nl/ridex-plus/16413373
Daarna wilde ik dus beide stabilisatorstangrubbers vervangen. Deze zijn bij de Skoda dealer niet los te krijgen (alleen complete stang met nieuwe rubbers + €250 ) maar via bijvoorbeeld autodoc wel. Link https://www.autodoc.nl/febest/14133446
Maar nu komen de vragen;
1. Heeft iemand ervaring in het vervangen van deze rubbers ? Ik kon van de Octavia 3 rubbers voorzijde geen video op YT vinden en/of instructie op een website.
2. MOET de gehele stang gedemonteerd worden of kun je alleen de rubbers vervangen ?
3. De werkruimte is vrij beperkt en aan beide zijden van de auto is de bereikbaarheid van 1 van de moeren lastig. Ik schat in dat het wel gaat maar is niet sleutelvriendelijk. Iemand ervaring ?
4. Kun je nieuwe rubbers droog monteren of moet er wat vet op ?
Heb dus nog even gewacht met de rubbers totdat ik wat meet info heb wat wel/niet mogelijk is.
Daarna wilde ik dus beide stabilisatorstangrubbers vervangen. Deze zijn bij de Skoda dealer niet los te krijgen (alleen complete stang met nieuwe rubbers + €250 ) maar via bijvoorbeeld autodoc wel. Link https://www.autodoc.nl/febest/14133446
Maar nu komen de vragen;
1. Heeft iemand ervaring in het vervangen van deze rubbers ? Ik kon van de Octavia 3 rubbers voorzijde geen video op YT vinden en/of instructie op een website.
2. MOET de gehele stang gedemonteerd worden of kun je alleen de rubbers vervangen ?
3. De werkruimte is vrij beperkt en aan beide zijden van de auto is de bereikbaarheid van 1 van de moeren lastig. Ik schat in dat het wel gaat maar is niet sleutelvriendelijk. Iemand ervaring ?
4. Kun je nieuwe rubbers droog monteren of moet er wat vet op ?
Heb dus nog even gewacht met de rubbers totdat ik wat meet info heb wat wel/niet mogelijk is.
. Ik kan het moeilijk zie maar als de moeren aan de bovenzijde nu een geheel zijn met de beugel (dus geen losse moer) dan kan ik de bout vanuit de onderzijde gewoon los draaien en de beugel met rubber uitnemen. Dan rubber vervangen en terug monteren. Maar als de moer aan de bovenzijde een losse moer is maak dat dit eigenlijk simpele klusje een heel stuk moeilijker. Zouden de Skoda engineers gekozen hebben voor een losse moer of en vaste aan de beugel ? Wie weet dat ?