Stabilisatorstangrubbers vervangen voorzijde

redriver

Senior Member
Vanmorgen wat klusjes gedaan. Olie en oliefilter vervangen. Daarna was de stabilisatorstang aan de beurt wegens kraken. Heb beide stabilisatorstangarmpjes vervangen, wat vrij makkelijk was. Link https://www.autodoc.nl/ridex-plus/16413373

Daarna wilde ik dus beide stabilisatorstangrubbers vervangen. Deze zijn bij de Skoda dealer niet los te krijgen (alleen complete stang met nieuwe rubbers + €250 ) maar via bijvoorbeeld autodoc wel. Link https://www.autodoc.nl/febest/14133446

Maar nu komen de vragen;

1. Heeft iemand ervaring in het vervangen van deze rubbers ? Ik kon van de Octavia 3 rubbers voorzijde geen video op YT vinden en/of instructie op een website.
2. MOET de gehele stang gedemonteerd worden of kun je alleen de rubbers vervangen ?
3. De werkruimte is vrij beperkt en aan beide zijden van de auto is de bereikbaarheid van 1 van de moeren lastig. Ik schat in dat het wel gaat maar is niet sleutelvriendelijk. Iemand ervaring ?
4. Kun je nieuwe rubbers droog monteren of moet er wat vet op ?

Heb dus nog even gewacht met de rubbers totdat ik wat meet info heb wat wel/niet mogelijk is.

Antera

Donateur
Stabilisatorstang rubbers niet makkelijk te vervangen. Beste is subframe laten zakken. rubbers mag je met wat vet monteren

redriver

Senior Member
Liever laat ik het subframe zitten :). Ik kan het moeilijk zie maar als de moeren aan de bovenzijde nu een geheel zijn met de beugel (dus geen losse moer) dan kan ik de bout vanuit de onderzijde gewoon los draaien en de beugel met rubber uitnemen. Dan rubber vervangen en terug monteren. Maar als de moer aan de bovenzijde een losse moer is maak dat dit eigenlijk simpele klusje een heel stuk moeilijker. Zouden de Skoda engineers gekozen hebben voor een losse moer of en vaste aan de beugel ? Wie weet dat ?

Fmoon

Forumguru
Ik heb ze zelf vervangen en was niet zo gek veel werk. Heb om mezelf wat ruimte te geven de stab stangetjes aan beide kanten wel even vervangen. (Dus losgehaald en vervangen). Rubber zou ik zeker van vet voorzien. Ik had rubbers van powerflex erin, daar zat ook vet erbij. Rubber is open dus die kan je gewoon eromheen vouwen. Was wel bij mijn O3 RS, denk dat er weinig verschil in zit qua ruimte.

Laatst bewerkt:

redriver

Senior Member
Kun je bevestigen dat het moertje wat aan de bovenzijde van de beugel zit dat je daar dus geen ring of steeksleutel voor nodig hebt (draait niet mee met de bout) ? Moest je het gat in de beugel uitboren om deze open te kunnen "vouwen"en het nieuwe rubber erin te doen ? Dit zoals in onderstaand filmpje:

Laatst bewerkt door een moderator:

Fmoon

Forumguru
Nee draait niet mee hoor. Je kan hem gewoon losdraaien. Heb niks zitten uitboren overigens. Het stelde echt weinig voor, alles je gewoon een beetje lekker onder je auto kan liggen…

redriver

Senior Member
Oké, bedankt. Dus als ik die bouten eruit draai komen dan de beugelhelften ook los van elkaar zodat het rubber eruit gehaald kan worden ? Onder de auto is geen probleem. Opkrikken en 2 assteunen eronder.

Laatst bewerkt door een moderator:

redriver

Senior Member
Nee draait niet mee hoor. Je kan hem gewoon losdraaien. Heb niks zitten uitboren overigens. Het stelde echt weinig voor, alles je gewoon een beetje lekker onder je auto kan liggen…
Komen die beugelhelften los van elkaar ? Want zoals in onderstaand filmpje (op ongeveer 3:10 min.) te zien is zijn er situaties waarbij de beugelhelften als het ware in elkaar zijn geperst. Je moet dan de gaten een stukje uitboren willen ze los komen van elkaar.

En onderstaand filmpje op ongeveer 08:30 min.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan