Stabilisatorstang - voor - uitlijnen?

haassie

Forumguru
Misschien nog een dingetje wat ik wil laten doen is het vervangen van de stabilisatorstang (rollbar) aan de voorkant afhankelijk van de kosten.

Recentelijk de makkelijk toegangelijke rubbers achter vervangen op de stabilisatorstang waardoor het gekraak achter weg is. Aangezien de voorkant nog wel kraakt bij drempels, wil ik deze rubbers ook laten vervangen. De garage die normaal het onderhoud doet gaf aan dat de dealer hem had verteld dat de stang en rubbers 1 geheel zijn bij een superb en als zodanig als 1 geheel vervangen moeten worden. Meen toch weleens videos te hebben gezien waarbij alleen de rubbers vervangen werden?

Wanneer deze stang en rubbers idd vervangen worden, moet de auto dan ook weer uitgelijnd worden?

Kraakjes zijn niet leuk maar moeten ook geen honderden euro's gaan kosten haha.
 

Fmoon

Forumguru
Nee hoeft niet uitgelijnd te worden hoor. Bij vervangen van stang zou ik wel meteen de koppelstangen mee vervangen. Rubbers kunnen trouwens ook los vervangen worden. Moet het bij mijn Octavia ook even doen, kraakt ook lekker.
 

haassie

Forumguru
Koppelstangen zijn nog geen 1.5 jaar oud...dus die laat ik maar...de filmpjes die ik gezien heb waren van een octavia. Mss dat die toch verschilt met een superb...
 

Antera

Donateur
Alleen als je je subframe los moet halen doe je dit niet dan hoeft hij niet uitgelijnd te worden
 

Duijzer

Donateur
Als je van dat gekraak af wilt schijnt Powerflex een goede oplossing te zijn. Dan is het definitief over en die hoef je ook niet meer te vervangen. De originele schijnen altijd te kraken. Dat komt doordat de eerste versie uit de bus liep. Om dat op te lossen hebben ze een groef gemaakt in de wangen van het rubber. Als het rubber nu inveert komt het niet meer naar buiten. Maar wel schuren de zijkanten van de groef langs elkaar en dat maakt vooral bij droge rubbers een krakend geluid. Invetten helpt, maar een paar maanden later is het weer... Powerflex schijnt goed te zijn, kosten rond de 25-30 euro op Autodoc.
 

andrehj

Forumguru
In dit Autoweek Klokje Rond met een Passat CC geeft Joep nog een tip om gekraak de wereld uit te helpen, is dat nog iets voor je?
Hij vertelde er alleen niet bij dat deze alternatieve "rubbers" ook een stuk minder dempen en er dus meer trillingen vanaf het wegdek doorgegeven worden. Vind ik niet echt bij een comfortabele cruiser als een Superb passen.
 

eriktv

Forumguru
Rond de 0:11:00 vertelt hij het er wel bij, noemt het extra feedback cq minder comfort. Belangrijke kanttekening inderdaad. Ik ben er sinds mijn eerste O1 al zo aan gewend dat ik eigenlijk niet beter weet. Tien jaar krakende Skoda’s intussen :D. Bij noodzakelijke vervanging zou ik het voor mijzelf op mijn (toch niet comfortabel geveerde) S2 wel overwegen.
 

haassie

Forumguru
Powerflex heb ik gezien ja....maar zoals benoemd wil nog wel een beetje comfort behouden. Heb al genoeg ingeleverd na montage eibach haha
 
Bovenaan Onderaan