Sporadische P0420-006 foutmelding

wouter-1303

Senior Member
Allen,

Vorig jaar heb ik een aantal keren het MIL lampje aangehad. Gezien de auto ook wat haperde, dacht ik een verstopte katalysator. En gezien de leeftijd en gebrek aan documentatie van de auto direct maar een nieuwe katalysator geinstalleerd.
Echter begint nu de auto weer hier en daar wat MIL meldingen te geven. Na uitlezen blijkt het P0420-006 te zijn.
Ik weet alleen niet waar ik het moet gaan vinden, iemand tips of weet waar de -006 op slaat in de melding?

Het gaat om een Skoda Octavia Combi 1Z5 met 1.6 BSE motor uit 2006.
Bijgevoegd een screenshot van de foutmelding.

2018-10-20 MIL.PNG
Groeten Wouter
 

Bakkertje

Forumguru
Als ik het lijstje van @Marcooctavia zie staan daar een twee groot onderhoud dingen op, bougies, luchtfilter.
Dat zijn de kosten niet en zijn sowieso prima te doen.

Verder eens goed controleren of ie nergens valse lucht trekt? (rubbers en slangen willen wel eens gaan lekken)
 

wouter-1303

Senior Member
Kijk, mooi vlot antwoord.

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16804.html

Mogelijke oorzaken

  • Defecte drieweg katalysator converter Bank 1 Deze heb ik vorig jaar vervangen voor een nieuwe
  • Uitlaatbuis Deze kan ik wel controleren
  • Inlaatlucht lekt De aansluiting van de carteronluchting op de inlaatbuis is wel verfrommeld. Deze maar eens controleren
  • Defecte zuurstof (O2) -sensor Is dit uit te lezen met VCDS?
  • Defecte brandstofinjector (en) Is dit uit te lezen met VCDS?
  • Lekkende brandstofinjector (en) Is dit uit te lezen met VCDS?
  • Defecte bougies Deze heb ik dit jaar vervangen met groot onderhoud
  • Onjuiste ontstekingstijdstip Is dit uit te lezen met VCDS? Lijkt me niet zomaar te kunnen gezien het door de computer geregeld wordt?
  • Defecte motorregeleenheid (ECM) Moet dat niet continue foutmeldingen geven? Wat me opgevallen is, is dat het vaak wel op de snelweg gebeurt.
  • Vuile luchtfilter Deze heb ik dit jaar vervangen met groot onderhoud



Als ik het lijstje van @Marcooctavia zie staan daar een twee groot onderhoud dingen op, bougies, luchtfilter.
Dat zijn de kosten niet en zijn sowieso prima te doen.

Verder eens goed controleren of ie nergens valse lucht trekt? (rubbers en slangen willen wel eens gaan lekken)

Groot onderhoud aan de motor heb ik dit jaar nog gedaan. Oliefilter, olie, bougies, luchtfilter.
Hoe controleer ik of er ergens in de inlaat valse lucht aangezogen wordt?
 

Marcooctavia

Forumguru
Kijk, mooi vlot antwoord.







Groot onderhoud aan de motor heb ik dit jaar nog gedaan. Oliefilter, olie, bougies, luchtfilter.
Hoe controleer ik of er ergens in de inlaat valse lucht aangezogen wordt?

Koop een bus remmenreiniger.
Laat de motor lopen en spuit het om de lucht aanzuig.
Je hoort de motor gelijk harder lopen als hij de remmenreiniger aanzuigt.
Pas op waar je dit spuit spul is brandbaar.

Marco.
 

wouter-1303

Senior Member
Die heb ik wel liggen, ga ik van het weekend eens testen.
Kan ik van voor tot achter de punten uit gaan sluiten en kijken of we de oorzaak vinden.

Alvast bedankt voor de tips
 

oco1979

Forumguru
Vermoed richting sensor zal zijn.
Want temperatuur van 650-680 °C is wat aan de hoge kant.
Als je lambdawaarde(gemeten met sensor) niet oke is zal hij te arm of te rijk staan.
Als deze lambdasensor nog OEM is en je hebt meer dan 100.000km zou ik deze vervangen(aanraden vanaf 80.000km)
Kan nog kabelbreuk zijn ook.
Eens een rit doen en zien wat de lambda doe.
Voor de kat moet deze schommelen na de kat redelijk stabiel blijven.
Een katalisator ga meestal defect omdat de verbranding niet optimaal is.
 

wouter-1303

Senior Member
Nou, vandaag tijd gevonden om hier eens in te duiken.

Mogelijke oorzaken
  • Defecte drieweg katalysator converter Bank 1 Waar kan ik dit meten met VCDS? En wat moeten de waardes zijn en wat zijn evenueel de waardes die ik kan meten bij een defect?
  • Uitlaatbuis Uitlaat dichtgehouden aan de achterzijde. Geen gesis, dus lijkt mij luchtdicht
  • Inlaatlucht lekt
    Inlaat heb ik gecontroleerd met de tip van @Marcooctavia. Vanaf het luchtfilter t/m de gasklep gaf geen verhoogt toerenal. Wel zag ik dat het korte pijpje vanaf de karteronluchting naar de luchtinglaatpijp kapot is. Deze moet dus vervangen worden.
    Rondom het inlaatspruitstuk nog wat rond gespoten, maar gaf ook geen verhoogt toerental.
  • Defecte zuurstof (O2) -sensor Waar kan ik dit meten met VCDS? En wat moeten de waardes zijn en wat zijn evenueel de waardes die ik kan meten bij een defect?
  • Defecte brandstofinjector (en) Hoe is dit waar te nemen? Motor loopt verder mooi rond
  • Lekkende brandstofinjector (en) Hoe is dit waar te nemen? Motor loopt verder mooi rond
  • Defecte bougies Deze heb ik afgelopen groot onderhoud vervangen
  • Onjuiste ontstekingstijdstip Hoe is dit waar te nemen? Motor loopt verder mooi rond
  • Defecte motorregeleenheid (ECM) Hoe is dit waar te nemen? Motor loopt verder mooi rond
  • Vuile luchtfilter Deze heb ik afgelopen groot onderhoud vervangen

Wat ik wel zag is dat de lambda control Bank 1 negatief is. Lijkt mij niet juist?
 
Laatst bewerkt:

wouter-1303

Senior Member
@oco1979, over welke sensor heb je het dan, voor de kat of na de kat? Lambda waarde stationair schommelt rondom de 1, dus dat is wel een correcte waarde denk ik zo?
In alle tijd dat ik de Octavia heb, heb ik nog nooit de sensoren in de uitlaat vervangen. Heb de auto gekocht met 139000 en staat nu op bijna 217000
 

oco1979

Forumguru
@oco1979, over welke sensor heb je het dan, voor de kat of na de kat? Lambda waarde stationair schommelt rondom de 1, dus dat is wel een correcte waarde denk ik zo?
In alle tijd dat ik de Octavia heb, heb ik nog nooit de sensoren in de uitlaat vervangen. Heb de auto gekocht met 139000 en staat nu op bijna 217000

VOOR de kat moet deze schommelen
Na de kat moet deze stabiel blijven.

bron : autoweetje

Werking en controleren Lambdasonde:


De Lambdasonde ook wel lambda genoemd is een sensor die in de uitlaatpijp gemonteerd is. De sensor bestaat uit een speciaal hol huis, aan een zijde gesloten, waarvan het binnenste deel met de buitenlucht verbonden is, terwijl de buitenwand omstroomt wordt door hete uitlaatgassen. De sonde reageert op zuurstof in het uitlaatgas d.m.v. de opwekking van een spanningssignaal (variabele weerstand) Deze meet dan ook het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen. Bij moderne auto's ziet men vaak twee in plaats van een lambdasonde in het uitlaatsysteem. De computer (ECU) gebruikt de signalen die de lamda verstuurd om de brandstof verhouding samen te stellen (brandstof-lucht mengsel) De lambdasonde heeft een voorverwarming zodat deze snel reageert bij koude motor. De functie van de lambdasonde is met name voor een schone verbranding en dat er zo min mogelijk schadelijke uitlaatgassen worden uitgestoten. Het is dan ook mogelijk dat door een defecte lambdasonde (schadelijke stoffen) op den duur de katalysator kapot kan gaan. Conclusie: De katalysator heeft de lambdasonde nodig om goed te kunnen functioneren. Ook kan de auto bij een defecte lambdasonde meer brandstof gaan verbruiken. In vergelijking met de meeste auto onderdelen is een lambdasonde vrij gemakelijk te vervangen.

Lambdasonde testen controleren:


  • Laat de motor tussen de 1500 en de 2000 tr/min draaien door het gaspedaal ligt in te drukken.

  • Let er op dat je de gaspedaal stabiel houdt, dus niet op en neer bewegen de motor zou nu zijn toerental stabiel moeten houden en mag dus niet schommelen!

  • Blijft de motor stabiel dan is er met de lambdasonde waarschijnlijk niets aan de hand.(zie levensduur)

  • De lambdasonde wekt zelf een spanning op deze varieert tussen de 0.1 en 0.9 volt. Als je met lopende motor de stekker verwijderd moet je op de plus en min (zwarte en grijze draad of aan de zwarte draad en de omhulling) een schommelende spanning tussen deze 0.1 en 0.9 volt meten. Als u deze waarde meet doet de lambdasonde zijn werk dus goed.

  • De verwarmingsweerstand kan met een losgekoppelde stekker via de witte kabels aan de kant van de lambdasonde gemeten worden, indien hoger dan 30 Ohm Lambdasonde vervangen.
  • Levensduur Lambdasonde:

    De levensduur van een lambdasonde hangt af van div. factoren. Wordt er met de auto veel korte stukjes gereden, dan is de levensduur vaak korter. Bij veel snelwegkilometers gaat de lambdasonde langer mee. Ook de verwarming van de lambdasonde is belangrijk. Vervuiling door motorolie (olieverbruik) en slechte kwaliteit benzine verkort ook de levensduur van de lambdasonde. De werking van de lambdasonde is het best met diagnoseapparatuur en of goede multimeter/scoop te controleren. Indien de lambdasonde vervangen dient te worden zal via het aanbod in automaterialen moeten worden gekeken welke lambdasonde u voor uw auto kunt gebruiken.
 

turboturbo

Forumguru
Ik zet ook in op de lambdasensor(en).

Die had ik al gedaan alvorens de katalysator te vervangen (geen verwijt, maar kosten technisch is dat goedkoper dan de katalysator vervangen en mogelijk waren de problemen destijds daarmee ook opgelost. Een katalysator gaat niet zo snel stuk - die kan echt een autoleven mee als je geluk hebt - en ik lees dat je die destijds hebt vervangen omdat je dacht dat dat nodig was, maar kennelijk niet op basis van diagnose / foutcodes? Bovendien hoort het vervangen van lambadasondes eigenlijk bij groot onderhoud zo elke 100.000 ~ 150.000km en dat wordt vaak 'vergeten') Ik wil maar zeggen: lambadasondes vervangen is meer gangbaar dan een katalysator en ik denk dat je best in die volgorde te werk gaat :)

Na ruim 200.000kms kan je er vanuit gaan dat die lambda's niet meer optimaal presteren. Ik heb ze bij mijn O1 zelf vervangen met 210Kkm (beide; ik dacht zo: ik ben er nu toch mee bezig en de meerkosten voor beide sensoren zijn ook verwaarloosbaar als je het zelf doet) met aftermarket lambda's van Bosch. Die doen het vooralsnog prima.
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Ik zet ook in op de lambdasensor(en).

Die had ik al gedaan alvorens de katalysator te vervangen (geen verwijt, maar kosten technisch is dat goedkoper dan de katalysator vervangen en mogelijk waren de problemen destijds daarmee ook opgelost. Een katalysator gaat niet zo snel stuk - die kan echt een autoleven mee als je geluk hebt - en ik lees dat je die destijds hebt vervangen omdat je dacht dat dat nodig was, maar kennelijk niet op basis van diagnose / foutcodes? Bovendien hoort het vervangen van lambadasondes eigenlijk bij groot onderhoud zo elke 100.000 ~ 150.000km en dat wordt vaak 'vergeten') Ik wil maar zeggen: lambadasondes vervangen is meer gangbaar dan een katalysator en ik denk dat je best in die volgorde te werk gaat :)

Na ruim 200.000kms kan je er vanuit gaan dat die lambda's niet meer optimaal presteren. Ik heb ze bij mijn O1 zelf vervangen (beide; ik dacht zo: ik ben er nu toch mee bezig en de meerkosten voor beide sensoren zijn ook verwaarloosbaar als je het zelf doet) met aftermarket lambda's van Bosch. Die doen het vooralsnog prima.

:thumbsup:

Klopt volledig.

Lambdasensor vervangen ze meestal als het al te laat is.
Bij een of andere foutmelding.

Goeie lambdasensor heb je vlug terugverdiend.
Aja ????

Werking van de motor is hierbij véél beter, prestatie en vooral verbruik.

Katalysator ga meestal defect omdat de lambdasensor niet goed werkt.
 

oco1979

Forumguru
@oco1979, dat wordt dus onder de auto met de multi meter aan de gang.
Neem aan dat dit voor beide sensoren geldt?

Klopt.

De ene zal schommelen van spanning en ander stabiel.

Anders moet je de draden volgen dat je aan de bovenkant kan meten.

Zie dat je een VCDS hebt ?

Bekijk via parameters naar de voltage. :pieker:
 

wouter-1303

Senior Member
Klopt.

De ene zal schommelen van spanning en ander stabiel.

Anders moet je de draden volgen dat je aan de bovenkant kan meten.

Zie dat je een VCDS hebt ?

Bekijk via parameters naar de voltage. :pieker:

Klopt, ik heb VCDS. Niet de meest nieuwe (15.07 in het engels), maar deze kon ik gunstig overnemen van een collega.
Ik heb gekeken bij Control Modules - 01 Engine - Advanced Meas. Values. Alleen kun je daar een hoop velden vinden die alleen al met lambda en oxygen te maken hebben. Ga er vanuit dat je die parameters bedoeld?
 

oco1979

Forumguru
Klopt, ik heb VCDS. Niet de meest nieuwe (15.07 in het engels), maar deze kon ik gunstig overnemen van een collega.
Ik heb gekeken bij Control Modules - 01 Engine - Advanced Meas. Values. Alleen kun je daar een hoop velden vinden die alleen al met lambda en oxygen te maken hebben. Ga er vanuit dat je die parameters bedoeld?

Klopt.

Werking van VCDS ken ik niet.

Maar zal wel overeenkomen met andere toestellen waar je selectie parameters kan aanduiden.

Kijk deze die Volt als eenheid hebben.
 

wouter-1303

Senior Member
Zo, gister maar eens tijd gemaakt voor de sensoren.
De voorste sensor (bank 1 sensor 1) schommelt qua waarde (ergens tussen de 1,75V en 2,5V)
De achterste sensor )bank 1 sensor 2) schommelt echter ook (ergens tussen de 0,0V en 1,0V)
De achterste heb ik maar even besteld om te vervangen. Ik kon aan de bedrading verder niets ontdekken. De behuizing van de sensor (het gedeelte wat in de pijp hangt) was wel helemaal wit/grijs uitgeslagen. Iets wat me niet helemaal goed lijkt.
Morgen komt de sensor binnen, dus van de week direct maar vervangen en even resetten. Kijken of de storing dan weg blijft. Anders is de ander ook aan de beurt...

In ieder geval vast bedankt voor het meedenken!
 
Bovenaan Onderaan