Spoorverbreders / Wheel spacers

Voor mijn Skoda Octavia Combi RS met lichtmetalen velgen maat 19 inch type Altair - PJL wil ik spoorverbreders/wheel spacers monteren. Weet iemand welke geschikt zijn voor mijn auto?

Ik vind het lastig te vinden en ben er niet zeker van welke nou wel en niet passen en of de standaardbouten vervangen moeten worden of niet. Ik denk nu aan een verbreding van 15mm per zijde aan de voorkant en 20mm per zijde aan de achterkant. Dat ga ik echter nog even nameten. Ik wil dat de wielen de wielkasten wat mooier opvullen maar niet dat ze zichtbaar breder zijn dan de carrosserie.

Tips en hulp is dus welkom. Bij voorbaat dank voor het meedenken.
 

Jooo...

Forumguru
Volgens het geen ik vind over de Octavia 4 heb je steekmaat 5x112, een naafdiameter van 57,1mm en gebruiken ze nog steeds bouten M14 x 1,5. Dit is nog steeds hetzelfde als de vorige editie Octavia’s.

Sowieso heb je langere wielbouten nodig want als je 15 of 20 mm spacers plaatst komen die bouten 15 tot 20mm minder diep op je as.

ik heb een setje liggen die ik verkoop die je gerust eens mag komen passen. Deze hebben op mijn o3 RS gezeten. Zo kan je eens zien wat het doet met jouw wielen er op.

linkje naar de spacers ;) (prijs is nog bespreekbaar)
https://www.skodaforum.nl/forum/i/spacers-zwart-20mm-5x112-met-wielbouten.43364/
 
Yo Joo…. ;)

Bedankt voor de info. Is wel een flink stuk rijden zie ik. Ik denk dat ik nog eens ga zoeken met de info uit je post, dank.
 

Paul(B)

Nieuw lid
Volgens het geen ik vind over de Octavia 4 heb je steekmaat 5x112, een naafdiameter van 57,1mm en gebruiken ze nog steeds bouten M14 x 1,5. ...........
Sowieso heb je langere wielbouten nodig want als je 15 of 20 mm spacers plaatst komen die bouten 15 tot 20mm minder diep op je as.............

beste,
ik ben van plan een Octavia RS te kopen (2.0 TSI), jij hebt blijkbaar ervaring met spoorverbreders, kan je me zeggen hoeveel millimeter men veilig! kan toevoegen, uitsluitend met de eenvoudige "tussenvoeg-spoorverbreders", dus waarbij de velg nog (voldoende) op de originele naaf steunt (mogelijk langere bouten nodig?): 3mm, 5mm, 8mm?
bedankt voor je reactie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jooo...

Forumguru
Hey @Paul(B)

Eerst en vooral wil ik zeggen dat het een mooie gedachtengang is om voor een Octavia RS te kiezen :jaja:

Ervaring is een groot woord natuurlijk, ik heb zelf een O3 RS waarop er spacers gemonteerd zijn. Dus ja ervaring... misschien wel.

op het vlak van veiligheid zal ik je helaas moeten teleurstellen want alles wat gemonteerd wordt op de auto en niet gekeurd kan worden is daardoor “niet veilig”. Onze Belgische regelgeving is nogal tegen mods op wagens (een andere radio, wielen en verlaging zijn zowat de enige dingen die gekeurd kunnen worden :cry:)

Wat ik wel kan zeggen is dat men door de band tussen 0 en 20mm spacers plaatst met verlengde bouten. Alles dat boven 20mm is, word op de as vast gezet en dan het wiel met de normale standaard bouten op de spacer. Ik persoonlijk zou nooit boven de 20mm gaan omdat ik toch liever heb dat mijn wielen nog rechtstreeks met bouten op de naaf gemonteerd zitten en niet zomaar op een stuk aluminium (in dat aluminium zitten dan normaal wel stalen keenserts gemonteerd, maar toch... zou ik dat niet doen).

ik zou sowieso uitkijken voor spacers met een lip (centreerring) waar de velg ook over past. Ik denk dat het stukje op de naaf waar je velg over past maar een 8mm is. Als je daar dan een spacer over zet van 5mm dan wordt dat randje maar 3mm meer. Zet je er een spacer over van 8mm dan zit de centreerring volledig weg en kan je je wiel in principe in onbalans monteren wat ook niet goed is en trillingen zal veroorzaken + in theorie dan ook alle radiale krachten enkel en alleen op je bouten gevangen worden.

dus om met mijn mening te antwoorden op je originele vraag...

Liever een iets bredere spacer waar dan ook een centreerring op staat dan millimeters gaan afsnoepen van je originele naaf door er gewoon een hele smalle spacer (schijf) tussen te plaatsen. Ik zou dan ook sowieso het aantal millimeters die je verbreed, ook verlengen in de wielbouten.

hopelijk heb je iets aan mijn antwoord en bij vragen stel je ze maar. ;)
 

Paul(B)

Nieuw lid
bedankt voor de snelle reactie,
heb ook gedacht aan de standaard RS velgen te nemen en andere velgen met lagere ET waarde te nemen, op die manier verbreders omzeild ... we zien nog.
 

Jooo...

Forumguru
Graag gedaan!

velgen zijn idd de beste optie. Geen gezeur en gesleur om er telkens de velgen af te halen om de spacers er van tussen te halen.

lijkt me zelfs de beste optie als die mogelijk is natuurlijk.

ga je een nieuwe wagen kopen?
 
Hi Paul,

Op mijn O4 RS heb ik relatief dunne spacers gemonteerd van Creations Motorsport. Zij maken de spacers zelf vanuit 1 blok aluminium. Je moet inderdaad wel langere bouten gebruiken. Ongeveer evenredig aan de verbreding van de spacers. Ik heb nu het volgende gemonteerd:

Voorkant: Hub-Centric Wheel Spacers 10mm 57.1MM (5x100/112) For VAG Cars
Achterkant: Hub-Centric Wheel Spacers 12mm 57.1MM (5x100/112) For VAG Cars

Zowel voor als achter met 40mm wielbouten:
M14X1.5 Tapered Alloy Wheel Bolts - Size 40mm

https://creationsmotorsport.com/

Monteren is goed zelf te doen, ik vind het er persoonlijk een stuk beter uitzien en heb nog veel ruimte over in de wielkasten. Ik overweeg zelfs om een Eibach verenset te monteren waardoor de auto nog heel iets lager komt te liggen. Maar goed eerst over een week of twee richting Frankrijk en Spanje met de huidige setup. Dat is met redelijk volle lading naar verwachting.

Hoe dan ook gefeliciteerd met je nieuwe RS. Ik vind het een top auto!
 

Antera

Donateur
Let op dat je vaak je centreerrand verliest bij 10mm spacers. Als je deze plaatst dan kan je 1 malig je wiel aandraaien als je spacers neemt met centreerrand en dan breekt die rand af. Plaatsen van spacers zonder centreerrand moet het wiel gaan centeren op de bouten en dragen op de bouten.

Je kan een hub extender plaatsen en dan kan je ook 12mm of minder spacers plaatsen zonder bovenstaande probleem.

https://www.vagbremtechnic.com/57-1mm-hub-spigot-extenders-pair/
 
Bedankt dat wist ik niet. Daar ga ik wel mee opletten dan. Bij mij hebben de 10mm spacers wel nog een centreer rand. Het zou kunnen dat die rand afbreekt als ik de voorwielen een keer eraf moet halen, ik hoop het niet :tongue: Je zult begrijpen dat ik het nu ook niet ga testen ;).
 
Bovenaan Onderaan