Spontane ruitbreuk

Merwe

Nieuw lid
:407:Rijdt vandaag (24-03) omstreeks 08.30 uur ter hoogte van H.I. Ambacht op de A16 richting Rotterdam met een snelheid van 120 KM op de rechter rijbaan knalt ineens de ruit van het rechter voor portier van m'n splinternieuwe Superb Combi eruit. Dit gebeurde met een knal, die klinkt als een geweerschot. Er was geen andere auto in de buurt, die steenslag kon veroorzaken, dus de oorzaak zal wel in het ongewisse blijven.

Is er iemand die ook wel eens een spontane ruitbreuk heeft gehad?
Hoe is dit uberhaupt mogelijk?

Je moet er niet aan denken dat er iemand naast mij zat, het glas ligt door de hele auto geblazen.
 

DoubleJ

Senior Member
Zow, daar wordt je niet blij van!!

Zat er niet al een klein scheurtje in oid? Als je dan bijvoorbeeld de blower er vol op zet kan die ook wel knappen... Of een fabrieks foutje? Ergens spanning op zitten?

Succes met het repareren en opruimen van de zooi...
 

Lordje

Actief lid
Ben je wel zeker dat niemand van op de zijkant met een voorwerp heeft geworpen of iets afgevuurd? Lijkt me vreemd dat een raam zomaar zou uiteenspatten.
 

deusjevo

Forumguru
Heb het zelf eens meegemaakt alleen was ik toen lijdend voorwerp.
Vrachtauto op de rechterbaan had een spontane ruitbreuk van z'n bestuurdersraam.
Ontelbare stukjes glas vlogen over mijn hele auto heen, die moest vervolgens bijna geheel overgespoten worden.
Vrachtautosjoof had geen idee hoe 't kwam dat de ruit brak.

Schade: circa 3000 euro...
 
Amaai , da's stom ! Ik heb dit nog nooit gehoord , lijkt me ook zeer vreemd dat het spontaan gebeurt ? Lijkt me ook eerder op iets afgevuurd of zo . Hopelijk ben je ook verzekerd voor de zijruiten . Bespreek het met je Skoda-garage , en neem anders contact op met de hoofdinvoerder (D'ieteren in België ... ik weet niet juist wie dat in Nederland is) .
 

LenK

Forumguru
Goed dat er niemand in de buurt reed, dan was er misschien nog een botsing van gekomen.
En erg vreemd. Spanning in de ruit is bij een portierraam niet aan de orde lijkt me.
 

Erik_NL

Forumguru
Ben je wel zeker dat niemand van op de zijkant met een voorwerp heeft geworpen of iets afgevuurd? Lijkt me vreemd dat een raam zomaar zou uiteenspatten.
Bovenstaande is een relevante quote want
exact hetzelfde dacht ik toen, rustig voortrijdend in de verkeersstroom op de A9, de ruit in de achterklep van onze toenmalige Polo spontaan uiteenspatte.
Om die reden heb ik na thuiskomst de KLPD gebeld.
 

___JC___

Forumguru
Ik weet wel dat als je een steenje van een bougie (porselein?) tegen een ruit gooit dat ie meteen explodeert. Misschien grapjassen langs de snelweg ofzo?!
 

Merwe

Nieuw lid
De meest voor de hand liggende oorzaak is toch een spontane ruitbreuk.
Er staat geen blower op de ruit gericht. Het is bij mij altijd 19 graden.
Er zou met iets geschoten kunnen zijn, maar daar is niets van te vinden in de auto. Lokatie is langs groen en weiland. Bij de politie zijn geen soort gelijke meldingen bekend.
Een fabricagefout of iets dergelijks zou kunnen. Teveel spanning na assemblage van de auto. Ramen inmiddels wel een paar keer open en dicht geweest.
Wordt waarschijnlijk een gezellig bomen met de importeur.
 

MennoW

Forumguru
kennis van mij heeft het gehad met een polo
spontaan achterruit kapot gesprongen.
niets in de koffer, geen achterruit verwarming aan, etc. etc.
bij carglass hadden ze gezegd dat het wel eens vaker voor kwam
 

MennoW

Forumguru
Ik weet wel dat als je een steenje van een bougie (porselein?) tegen een ruit gooit dat ie meteen explodeert.

lijkt mij heel onwaarschijnlijk.
vergis je niet in (auto)glas dat is in een sponning zeer sterk
en vaak zelfs een dragend deel tegenwoordig.
 

Ronnie

Forumguru
Geharde ruiten springen inderdaad door een splintertje porselein er tegen aan te schieten, we doen het (bij de brandweer) met een automatische centerpunt (metaalbewerking). Het spontane springen van een ruit komt niet zo vaak, maar wel degelijk voor, iets werking van de ruit, of iets dat misschien in de raamsponning zit (heel klein steentje ofzoiets) of misschien iets dat in het portier tegen de ruit heeft gedrukt. De oppervlakte spanning van een geharde ruit is zeer hoog!
 

Roco

Lid
Nou, dan kan de life-hammer ook wel in de prullenbak.
Ik leg gewoon een bougie in de auto.
 

Ronnie

Forumguru
Zou ik niet doen..... De lifehammer heeft ook een gordelmes.......
Gordel doorsnijden gaat niet lukken met een bougie!
 
Bovenaan Onderaan