Ik kan me goed voorstellen dat dit wel degelijk effect heeft op de luchtstroming rond de achterkant van de auto. Want:
Van 1982 tot 1985 reed ik voor de zaak met een Opel Ascona hatchback, de eerste Ascona voorwielaandrijver, die onder de achterruit ook een klein tamelijk vlakliggend stukje van de 5e deur had. Het was de tijd waarin het BPM-tarief bij overschrijding van 22000 gulden catalogusprijs opeens een stuk hoger werd. Voor mijn auto hield dit in dat bijna elke optie verhoudingsgewijs stervensduur was. Ik wilde (na een jaar of 6 Golf1 te hebben gereden die bij regen altijd een smerige dichtgeslagen achterruit opliep) nu wel graag een achterruitwisser, maar die ging door de extra BPM en paar duizend gulden extra kosten. Het bleef dus bij een rechterbuitenspiegel als extra, dat kon nog net zonder over de 22k te gaan. Metalliclak kon ook al niet, het ding was henna-rood (menie-kleur, zeg maar: ik kreeg ook vaak de vraag wanneer de spuiter 'm af ging maken...).
En het opmerkelijke was, dat die Ascona-achterruit bij slecht weer niet of nauwelijks vervuild raake. Dat vlakke stukje achterklep werkte kennelijk als een soort spoiler, een achterruitwisser bleek niet nodig.