Spoiler: wel of niet toegevoegde waarde?

Daan078

Senior Member
Op de Greenline variant zat een kleine spoiler (3V5071656) op de kofferbak; zou dit een echte meerwaarde zijn mbt een betere cw waarde, en vervolgens voor het verbruik? 9E8F0A71-12DA-414F-B8B6-3A765FF3B8D5.jpeg

JeSko

Forumguru
Het zal wel iets doen, gewoon monteren het geeft een subtiele lift aan de kont, staat mooi op de Sedan.

EdK

Forumguru
Zal de achterzijde ook wat schoner houden met nat weer en dus opspattend water met de troep erin.....

Eltjo

Forumguru
Spoiler... de naam zegt het al; it spoils your money!
Maar als je het mooi vindt, kan je er in investeren. Het zal best een dure sierstrip zijn.
Dat haal je er natuurlijk nooit uit in reductie van het verbruik - als dat er überhaupt is. Minder hard de pedalen intrappen levert doorgaans een stuk meer op.

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik kan me goed voorstellen dat dit wel degelijk effect heeft op de luchtstroming rond de achterkant van de auto. Want:

Van 1982 tot 1985 reed ik voor de zaak met een Opel Ascona hatchback, de eerste Ascona voorwielaandrijver, die onder de achterruit ook een klein tamelijk vlakliggend stukje van de 5e deur had. Het was de tijd waarin het BPM-tarief bij overschrijding van 22000 gulden catalogusprijs opeens een stuk hoger werd. Voor mijn auto hield dit in dat bijna elke optie verhoudingsgewijs stervensduur was. Ik wilde (na een jaar of 6 Golf1 te hebben gereden die bij regen altijd een smerige dichtgeslagen achterruit opliep) nu wel graag een achterruitwisser, maar die ging door de extra BPM en paar duizend gulden extra kosten. Het bleef dus bij een rechterbuitenspiegel als extra, dat kon nog net zonder over de 22k te gaan. Metalliclak kon ook al niet, het ding was henna-rood (menie-kleur, zeg maar: ik kreeg ook vaak de vraag wanneer de spuiter 'm af ging maken...).

En het opmerkelijke was, dat die Ascona-achterruit bij slecht weer niet of nauwelijks vervuild raake. Dat vlakke stukje achterklep werkte kennelijk als een soort spoiler, een achterruitwisser bleek niet nodig.

SuperBartje

Forumguru
Vergelijk met de enorme spoilers op raceauto's en dito snelheden.
Dan zal het effect van deze, bij de snelheid die je mag rijden, nihil zijn vrees ik.

CharlesTucker

Forumguru
Vergeet niet dat die spoilers op raceauto's een kompleet ander doel dienen. Bij een raceauto zijn die dingen bedoeld om downforce te creeren, dus om de auto op de weg te drukken zodat ie sneller een bocht kan nemen. Daarbij nemen ze voor lief dat de luchtweerstand toeneemt (en dan veel meer downforce dat in het artikel wat hierboven gelinked wordt). Bij een F1 auto werden tot vorig jaar zelfs zoveel wervelingen opgewekt in plaats van verminderd dat het lastig inhalen werd, een auto die wilde inhalen werd instabiel door de dwarrelende lucht van de auto voor 'm. Vandaar de nieuwe regels in het 2022, waar downforce vooral uit een ander effect, het grondefeffect, gehaald moet worden,. Maar ik dwaal af, sorry, het spoilertje in dit topic is bedoeld om de luchtweerstand te laten afnemen.

Of het echt werkt, geen idee, als het al werkt is het waarschijnlijk wel dermate subtiel dat je 'm misschien in een windtunnel moet zetten om het te meten. Overigens ziet dit er wel een beetje uit als lang geleden de "profil" versie van de peugeot 307 van m'n vader. Die "profil" versie was een iets aangepaste versie van een gewone 307, met een vlakkere bodemplaat en zo'n spoilertje achterop. Het werd geadverteerd als minder luchtweerstand, en dus iets zuiniger.

octaviabas

Senior Member
geen idee of het iets deed voor verbruik , maar smoelde wel beter ;) (op de O2 iig )

Bijlagen

• 2011-10-08-11h10m54.jpg
    2011-10-08-11h10m54.jpg
    634,5 KB · Weergaven: 16

Canon-Eye

Forumguru
Dan zal het effect van deze, bij de snelheid die je mag rijden, nihil zijn vrees ik.
Dat is logisch want die hebben een totaal ander doel, namelijk zorgen voor downforce, zoals @CharlesTucker ook al aangaf.
De downforce veroorzaakt door dit randje zal inderdaad wel niet of nauwelijk meetbaar zijn, maar daar gáát het dus ook niet om.

hemi24

Forumguru
Het “Greenline” spoilertje van de Superb zal net iets gunstiger uitpakken v.w.b. het verbruik.
Zal net een andere werveling achter de wagen geven waardoor de luchtweerstand afneemt.

CharlesTucker

Forumguru
Hier nog een voorbeeldje, een Peugeot 309 "Profil" (sorry, in mijn eerdere bericht noemde ik 307). Dit is niet de auto van m'n vader, maar wel hetzelfde type en kleur. De foto is overigens uit 1986, best oud dus.

Peugeot_309_GL_Profile_(22455194359).jpg

CharlesTucker

Forumguru
In theorie zou ie met de subtiele spoilertjes zoals in dit topic inderdaad net een fractie harder gaan ja. Echter met van die "petjes-spoilers" gaat ie vooral langzamer. Die petjes-spoilers worden ook vooral gebruikt door mensen die denken dat je met piepende banden ook sneller weg bent ;).

Overigens kunnen subtiele spoilers wel degelijk effect hebben. In de luchtvaart zijn tegenwoordig zo'n beetje alle verkeersvliegtuigen voorzien van winglets, van die omhoog gebogen vleugeluiteinden. Naast dat je daar leuk reclame op kunt plakken, zorgen die dingen zomaar voor een brandstofbesparing van 3-5%. En dat terwijl het in het licht van het gehele vliegtuig gezien toch ook vrij subtiele dingen zijn. Aerodynamica is een erg ingewikkeld vakgebied (tenzij je Adrian Newey bent misschien).

@Eltjo, natuurlijk zet minder hard op die pedalen trappen meer zoden aan de dijk, maar er zijn ook mensen die zowiezo al niet zo hard trappen. En je kunt het ook allebei doen natuurlijk. Subtiel spoilertje wat de luchtweerstand ietsje verminderd en minder hard trappen. En daarnaast vind ik ze inderdaad als sierstrip ook niet verkeerd, de foto van de topic-starter ziet er in mijn ogen gewoon goed uit.

Bovenaan Onderaan