Spiegel (bijna) verloren...

Captain Hook

Forumguru
Iets bizars:
Gisteren zag ik tijdens het rijden dat m'n linkerbuitenspiegel nogal wiebelde (onrustig beeld) tijdens het rijden. Puur alleen het spiegelglas. Even gestopt en gecontroleerd of alles wel vast zat. Ja, alles zat nog vast en de spiegelverstelling funktioneerde ook nog prima. Vreemd dacht ik.

Tot vandaag; wiebelde nog meer. Rijd terug naar huis, en terwijl ik naar de spiegel keek, zakte 'ie zo los van de achtergrond.:eek:
Kon 'm zo in m'n handen pakken.

Afijn, in het spiegelhuis zelf zie je dan een zwartige laag, maar eigenlijk nergens lijmresten o.i.d. waarvan je denkt, zo heeft het vastgezeten. En het spiegelglas zelf is ook spiegelend aan de binnenkant. Nog sterker, hij spiegelt aan de binnenkant vrijwel net zo sterk als aan de 'goede' kant.

Uiteindelijk maar alles ontvet. De juiste bisonkit gepakt, voorgelijmd en het glas er maar weer keurig opgedrukt. Nu zit alles weer strak vast.

Blijft vreemd, een spiegel die zo maar los laat... :crazy:
Iemand al zoiets meegemaakt?
 

Monteurtje

Forumguru
In de winter heb ik het 2 keer gezien. Klanten kwamen langs en inderdaad het glas was er alleen af en het verwaringsgedeelte e.d. zat er nog. Ik dacht toen dat het misschien door die hele koude temperaturen kwam. Maar je hebt het nu ook met redelijk weer dus dat is het waarschijnlijk niet. Ik weet dus niet hoe het kan.
 

rover

Nieuw lid
Nou dit is mij voor 14 dagen geleden ook gebeurd. Ik had de auto geparkeerd, deur dicht gedaan, was nog geen 10 meter van de auto vandaan doen ik wat gerinkel hoorde. Was het glas naar beneden gevallen. Gelukkig was er maar een klein stukje afgebroken. Met seconden lijm weer gerepareerd.
 

Captain Hook

Forumguru
Vraag me af, of als de spiegel met dubbelzijdig tape wordt vastgezet, de spiegelverwarming (die achter de spiegel zit) nog wel effectief werkt? Want de afstand tussen de spiegel en het vlak daar achter wordt dan groter door de dikte van de tape (?)

Ik koos zelf voor bison kit omdat dit enigszins vullend is (en een groot temperatuurbereik heeft), en het grondvlak niet helemaal vlak was. Secondenlijm durfde ik niet aan vanweg het minieme contactvlak. Vraag me ook af hoe dit zich houdt bij temperaturen ver onder nul en dan de spiegelverwarming ingeschakeld wordt. :945:
 
Spiegelverwarming werkt nog wel, alleen wat langzamer. Is blijven zitten tot vorige week vrijdag zowieso toen ik m'n O2 ging halen. Dus koude heeft ie overleefd van de winter.
 

Monteurtje

Forumguru
Wij hebben weer nieuwe spiegelglazen gemonteerd. Dus compleet met verwarming. Bij 1 klant was het glas weg en die andere had het nog wel. Maar je kunt toch niet alle lijm soorten gebruiken bij spiegels?
 

yup

Lid
Wat een toeval zeg, vandaag bij mijn rechterspiegel exact hetzelfde aan de hand, spiegel zit los

Effe morgen of zondag met bisonkit vastzetten maar.
 

corsaar

Senior Member
Nou toeval ? het begint op een Skoda kwaal te lijken. Verkeerde lijm in een serie gebruikt of zoiets. Tijd voor een terugroep actie?
 

Gieliovd

Forumguru
Zover ik begreep zit er aan beide kanten glas en zit de spiegelende laag in het glas zelf verwerkt? Dan maakt het type lijm dus ook niet uit.

Als er een laagje achterop het glas zou zitten zouden veel lijmen dit aantasten ja.

Dubbelzijdige tape is trouwens geen oplossing. Je elimineert alle contactoverdracht van de warmte van je verwarmingselement. Je houdt alleen een beetje straling over.
 

LenK

Forumguru
Dat bisonkit is ook maar een lapmiddel. Als er warmte overdracht moet plaatvinden dan moet de lijmlaag minimaal zijn.
Gek dat het nu ineens zoveel gemeld wordt.
 

Captain Hook

Forumguru
Dat bisonkit is ook maar een lapmiddel.
Kan wel wezen, maar een stuk goedkoper dan een compleet nieuwe spiegel. :489:

Wat ik zelf zo vreemd vond, is het feit dat ik nergens lijmresten zag of een klemmechanisme hoe het glas had vastgezeten. :crazy:
 

Pendragon

Forumguru
Vandaag weer super service gekregen van m'n dealer (Holdinga Almere) en hij heeft er een nieuwe spiegel in gezet. Bij mij liet de spiegel los van het verwarmingsgedeelte aan de bovenkant. Lijmen leek hem ook geen goede oplossing. Buiten het feit dat de verwarming het dan een stuk minder zal doen kan ook het lijm weer zacht worden en de spiegel weer los.
 

Captain Hook

Forumguru
Goede service. Niks betaald?

Maar sommigen zeggen dat die bisonkit ook geen oplossing is. Maar hoe denk je dat af-fabriek het in elkaar zit dan?
Daar zit ook lijm tussen (die heet wellicht geen bisonkit, maar merk X). En als je ziet als de spiegel eraf is, dat er nauwelijks resten van lijm te zien zijn. M.a.w. de oorspronkelijke bevestiging is flinterdun (om uiteraard een zo'n goede mogelijke warmteoverdracht tussen verwarmingselement en spiegelglas te bereiken)
Waarschijnlijk zal in de loop der tijd er bijvoorbeeld wat water tussen komen, het vriest een nachtje en dan forceert het uitzettende water de spiegel los. Zeker als het een in-flexibele lijmlaag is. Bij enigszins flexibele lijm is er nog wat ruimte voor speling.

Alles is een kwestie van een afweging tussen lange termijn kwaliteit versus montage kosten en de kosten van initieel materiaalgebruik.
(net zoiets als met de popnagels van het deurpaneel, ipv schroeven)
 

Pendragon

Forumguru
Nee, niks betaald :)
Ja, er zal vast een klein laagje tussen zitten, maar dit zal vast aparte lijm zijn die hiervoor bedoeld is en geen 'gewone' bisonkit. Als ik online kijk kun je zo'n gedeelte kopen voor zo'n 20 euro, dus dat valt dan nog wel mee. Misschien is dat alleen geen origineel VAG onderdeel.
 

EdKo

Nieuw lid
Haha 8 jaar later.......
Nu bij mijn Superb uit 2005 heeft de linker buitenspiegel ook losgelaten.
Blijft nog steeds de vraag welke lijm in de fabriek wordt of werd gebruikt.
Ik probeer het met Bison Kit heldere contactlijm. Deze is weersbestendig en dun op te brengen.
 

Zwapp

Forumguru
Nieuw spiegelglas incl verwarming kost bij winparts iets van 12 euro, heb bij de afgelopen 4 auto's hier aangekocht en werken prima en hebben nog niet los gelaten, dat is het opnieuw verlijmen niet waard, toch?
 

EdK

Forumguru
In het laatste jaar van de Yeti overkwam mij dit ook dat ik tijdens een rit een wiebelend beeld had
Dus eerste beste perkeerplaats genomen en kon spiegel er zo vanaf pakken.
Naar afspraak gereden zonder de spiegel op zijn vertrouwde plek...
En manman dan kom je er achter hoe vaak je erin kijkt tijdens rijden.
Na afspraak meteen bouwmark opgezocht en daar rolletje dubbelzijdige tape ( geleidend ) gehaald met blister scharen.
Op parkeerplaats even staan hobby'en en spiegel er weer ingeplakt.
Bij inleveren van me Yeti bijna een jaar terug zat de spiegel nog net zo goed als voorheen en spiegelverwarming deed het ook zoals hij het ervoor deed...
 
Bovenaan Onderaan