Speed limiter

Bakkertje

Forumguru
@Canon-Eye Je haalt nu een aantal dingen door elkaar.

Ik heb het over het verschil tussen rijden op ACC en met de limiter. De ACC remt ook voor me, maar dat werkt niet prettig in druk verkeer (bijvoorbeeld) in de bebouwde kom. Het werkt echt super op een doorgaande weg of op de snelweg.

In de bebouwde kom werkt het rijden op de CC overigens naar mijn idee ook niet. Je bent veelvuldig aan het remmen en het optrekken en dan werkt (A)CC gewoon niet prettig. De limiter is voor die situaties ontwikkeld.

In jouw geval moet je na iedere keer remmen weer de CC inschakelen. Dat vind ik gewoon niet prettig.

De ACC nog de Front Assist grijpen onnodig in, die systemen werken prima zoals ze ontworpen zijn. Maak eens een proefrit in een auto met deze systemen zou ik haast willen zeggen. Ik spreek overigens uit mijn eigen ervaring met deze systemen in m'n Passat, maar ik neem aan dat dit bij Skoda identiek werkt.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Mijn volgende auto heeft gelukkig buiten acc ook een speedlimiter, zelfs met 6 programmeerbare voorkeur snelheden en elke willekeurige snelheid. Ook de CC en de accijns hebben die mogelijkheid voor 6 snelheden en een willekeurige snelheid.
In stedelijke omgeving is het waardeloos om CC elke keer in- en uit te schakelen.
@Canon-Eye in het noorden van het land gaat alles wat gemakkelijker omdat daar nog rust en ruimte is. (daarom leef ik er zo'n 8 maanden per jaar met veel plezier )
 

Canon-Eye

Forumguru
In de bebouwde kom werkt het rijden op de CC overigens naar mijn idee ook niet.
@Canon-Eye in het noorden van het land gaat alles wat gemakkelijker omdat daar nog rust en ruimte is.
Er zijn veel meer plekken binnen de bebouwde kom waar een cruisecontrol groot nut heeft, ook in de Randstad. Ik vind het wel ontspannend om ook dan niet "voetmatig" gas te hoeven geven - sterker nog, om tijdelijk wat in te houden volstaat het vaak om met één vinger het cancel- en daarna het resume-knopje te bedienen. Het blijft toch een kwestie van (zelf) vooruit kijken.

Het voorbeeld dat ik een paar posts terug aanhaalde, speelde zich af op de Mijlweg in Dordrecht: zo'n meestal niet drukke kaarsrechte asfaltbaan die heel erg uitnodigt om toch even wat sneller door te halen. De koddebeiers wisten dat maar al te goed, dus die hadden daar een prima gelegenheid om hun bonnenquotum te halen. En zo zijn er veel locaties door het hele land heen waar ze graag de kas spekken.
Dat laatste echter niet over mijn rug, want mijn VDO-Tempostat heeft zijn geld dik en dik opgebracht in de 14 jaar dat deze in opvolgende auto's heeft dienstgedaan voordat ik in mijn eerste Skoda (F1C Elegance, 2002) een standaard af-fabriek CC kreeg.
 

Niels83

Forumguru
Ik denk dat het er met de vag software ding vast wel uitgehaald kan worden.

Heb je het overlegd met de dealer? Ik vermoed dat zij dat niet (mogen) doen, maar wie weet.

Ik ken het alleen van de renault's op mijn oude werk. Wat een fijne optie vond ik dat. Nooit meer op wegen die sneller kunnen (imo de meeste buiten de bebouwde kom) een boete.
 
Bovenaan Onderaan