speakers nw type octavia

newbeetle

Nieuw lid
hallo zijn er meer mensen die problemen hebben met de speakers in de deuren dat deze kraken namate je ze iets harder zet ik heb een columbus en 8 speakers maar als ik hem harder zet begint de speaker in de rechter deur te kraken
 

Rojo

Lid
heb geen Columbus maar de Amundsen met 8 speakers en als ik die wat harder zet gaat dat goed zonder kraken, er rammeld wel iets mee maar goed dat komt denk ik omdat ik van veel bass in muziek hou. Verder klinkt het erg goed
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb hetzelfde systeem, maar zelfs bij zeer hard geluid geen kraakjes. Misschien ergens iets resonantie?
 

hemi24

Forumguru
@newbeetle: helemaal hetzelfde hier bij mijn Columbus: gekraak vanaf volume >17 (van 30...)

Vorige O2 uit 2007 (i.c.m. Nexus( had betere speakers!!!

Veel vervorming en gekraak!
 

Ralph

Lid
Ik heb met mijn nieuwe RS exact zelfde probleem! Als ik hem iets harder zet gaat als eerste de rechter box voor kraken en vervormen! Ik ben nu op zoek naar vervangers voor deze boxen. dus als iemand de maten heeft van deze boxen..... of tips ter vervanging....
 

Zwolly

Actief lid
zelfde systeem met 8 speakers en geen last, althans niet van kraakjes in de speakers maar misschien wel in mn oren :680:
 

Ronnie

Forumguru
In ETKA even opgezocht: Luidsprekers standaard zijn 30 watt (woofer),
met een soundsysteem zijn ze 50 watt, ook zijn er dan 2 grote midtoners in de portieren toegevoegd.
De maten stonden niet vermeldt, de prijzen wel: 30 watt= 22,- ex, 50 watt= 39,- ex.
In m'n Fabia heb ik 2 woofers van Mercedes (BOSE) gemonteerd, geweldig!!
 

Ralph

Lid
Na wat onderzoek ben ik op dit setje terecht gekomen. Iemand hier ervaring mee?
Zou dit icm met de columbus voldoende zijn of is een versterker echt nodig?




Audio System X--ION 200 Golf V
[X--ION 200 G]
€.299.00
pixel_trans.gif

Foto vergroten... Pasklare Compo-set 3-weg voor de Golf V met 20 cm slaglaag, 12 cm mid en 25 mm softdome tweeter. Compleet met 3-weg kabelfilter die is voorzien van de orginele VW stekker. Alle luidsprekers passen zonder modificaties op de orginele inbouwplaatsen! </SPAN>Technische specificaties:
RMS vermogen: 120 watt RMS
20 cm slaglaag + adapterring
12 cm neodym middentoner met kevlarmembraan
25 mm softdometweeter
12 dB/oct. filter met 4-voudige hogetonen aanpassing
 

Ralph

Lid
Eventueel uit te breiden met een mooi versterkertje:

X--ION 100.2


De X--ION 100.2 is 1 Ohm stabiel en is zodoende uitstekend geschikt om zowel luidsprekers als subwoofers aan te sturen.

Wie dacht dat geluidskwaliteit en brute kracht niet samengaan mag zich nog eens achter de oren krabben. De X--ION versterkers zijn opgebouwd met MOSFET eindtrappen, resulterend in een extreem breed frequentiebereik, lage vervormingscijfers en enorme robuustheid.

Voor deze betrouwbaarheid zorgen ook de ingebouwde ventilatoren, dubbele MOSFET voeding en hoogwaardige SMD techniek.

Het resultaat is een versterker die brute kracht combineert met een uitgebalanceerde geluidsweergave. Gedetailleerde weergave van het mid-hoog en gecontroleerd mid-laag kenmerken de X--ION versterkers, evenals de uitstekende plaatsing van de instrumenten.


MOSFET voeding

De X--ION versterkers zijn uitgevoerd met een dubbele SMPS (SwitchMode Power Supply) voeding, aangestuurd door overgedimensioneerde MOSFET's. Deze schakeltransistoren kunnen extreem snel zéér hoge stromen schakelen wat bijdraagt aan een hoog rendement en een solide stroomvoorziening.


Uitgebreid filter systeem

Op alle kanalen is het mogelijk een highpass-, lowpass-, of bandpassfilter te configureren. Verder is het highpassfilter te gebruiken als subsonicfilter vanaf 25 Hz. Hierdoor kan men optimaal een subwoofer (lowpass en subsonic), een kickbass (bandpass) of een composet (highpass) aansturen.

Prijs: € 225,-
Technische specificaties:

RMS Vermogen @ 4 Ohm Stereo: 2 x 100 W

RMS Vermogen @ 2 Ohm Stereo: 2 x 190 W
RMS Vermogen @ 1 Ohm Stereo: 2 x 250 W
RMS Vermogen @ 4 Ohm gebrugd: 1 x 380 W
RMS Vermogen @ 2 Ohm gebrugd: 1 x 500 W
Bedrijfsspanning: 10 - 16 V
Laagdoorlaatfilter: 50 - 300 Hz
Hoogdoorlaat- / Subsonicfilter: 25 - 175 Hz
Frequentiebereik: 10 Hz - 60 KHz (+/- 1 dB)
Vervorming bij 4 Ohm (50 % vermogen): < 0,02 %
Kanaalscheiding: 75 dB
Zekeringen: 2 x 30 A
Ingangsgevoeligheid: 0,2 - 8 V
Afmetingen: 230 x 58 x 180 mm

 
Ook sommige Yeti's hebben problemen met de achter speakers die kraken/resoneren.

http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=11334

Ik denk persoonlijk dat als je een losse compo set gaat plaatsen je
haast niet ontkomt aan een losse eindversterker.

De uitgangvermogens van de Standard Radio's zijn vaak niet voldoende
om losse zwaardere speakers aan te sturen.

De Speakers set af fabriek is vaak afgestemd op de Head unit af fabriek.

Bij de Yeti zijn de achter woofers dacht ik 13cm, het geluid op zich is niet slecht maar bij bepaalde frequencies gaan ze resoneren.

Ik moet nog bij de dealer langs, maar het kan zijn dat hier niets aan te doen
is, een andere speaker van gelijke impedancie en vermogen zou ev. het
problemen kunnen oplossen.

mocht je met een losse eindversterker gaan werken dan zijn er speciale kastjes om van je speakeruitgangen line uitgangen te maken.

oa. Dietz.

mvgt.
 

Bakkertje

Forumguru
@Ralph die pasklare set is een 3-weg systeem, de standaard deurpanelen van een Octavia hebben ruimte voor 2 units (16,5 cm lage/midden tonen en een tweeter). De Octavia met soundsysteem heeft wel een 3 weg systeem voorin, waarvan ik deurpanelen erg graag zou willen hebben.

@polyenko: Wat versterkers betreft kun je beter kijken naar luidsprekers met een hoog rendement (91 db/ 1w of meer) 91 db is al een aardige geluidsdruk. Persoonlijk vind ik de eindtrap van mijn JVC (en die van standaard radio's doen daar niet veel voor onder) goed genoeg om die 16,5 cm-er aan te sturen en gasat ie hard genoeg met zuivergeluid, inclusief laag. Wil je meer dan zul je inderdaad een versterker moeten monteren. Maar begin dan eerst met het dempen van je deuren met loodbitumen achter de luidsprekers..
 
Mijn achterdeure zijn al voorzien van "Hushmat" de concurrent van Dynamat
dus de resonatie bij mij komt echt uit de speaker of iets in anders in de deur.

Nader onderzoek zal moeten uitwijzen waardoor de speaker resoneert.
 

ByeByePeugeot

Actief lid
In mijn vorige skoda heb ik heel erg veel last gehad van resonerende componenten in de voordeuren. Ik heb het rechter paneel er afgehaald, niet aan te raden want zo'n beetje alles qua plugjes etc. breekt af maar goed.

Wat mij opviel is dat naast de speaker de elektro-motor (of zoiets) van het raam zit. Uiteraard heb ik de radio toen hard aangezet en wat schetste mijn verbazing... dat metalenblokje vibreerde nog meer dan een Uber Mega Tarzan van Christine Le Duc. Ik heb toen 4 lagen bitumen op dat blok geplakt en dat heeft het probleem zeg een half jaar verholpen. De moeite heb ik niet meer genomen om dat paneel eraf te halen en heb toen maar voorwerpen in het deurvak gepropt en dat hielp.

Nu met de nieuwe O2 FL die ik vorige week dinsdag heb opgehaald leek het even goed te zijn maar helaas. Nu trilt mijn linker deurpaneel, wordt er gek van.
Ook hiervoor is de oplossing om in het deurvak de zijkant met kracht tegen het binnenwerk van de deur te duwen. Een pot stoofperen brengt redding voor mij.

Een aantal mensen hebben geen last hiervan, zou dit komen omdat zij bijvoorbeeld geen werkzaamheden aan deurpanelen hebben laten uitvoeren. In mijn geval is er later leer aangebracht, hiervoor moeten de panelen eraf. Kan het zijn dat af-fabriek de problemen niet aanwezig zijn?
 
@newbeetle: helemaal hetzelfde hier bij mijn Columbus: gekraak vanaf volume >17 (van 30...)

Vorige O2 uit 2007 (i.c.m. Nexus( had betere speakers!!!

Veel vervorming en gekraak!

Ik heb mijn systeem gisteren op 17 gezet maar dan krijg je zowat gehoorbeschadiging. Overigens trilden de boxen niet hinderlijk . De achteruitkijk spiegel overigens wel zodat ik mijn achtervolger niet kon zien.
 
Hmmm.., ik moet zeggen dat ik de speakers van m'n O2FL beter vind dan van m'n vorige O2, het lijkt alsof deze meer kunnen hebben maw. ze vervormen minder snel dan in m'n vorige O2.

Wel moet ik aangeven dat bij m'n huidige O2FL de behuizing van m'n tweeters naast de handgreep zowel linkser als rechter zijde zeer irritant resoneert als het volume hoger gaat, als ik dan met m'n vinger op het roostertje van de tweeter druk is de resonantie weg, ondanks de resonantie blijft het geluid wel gewoon goed.

Ik had in m'n O2 een Stream (model zonder MP3) radio en heb in m'n O2FL een Columbus.

Een ander misschien voor deze discussie minder relevant puntje, m'n vorige O2 heb ik tot 185.000Km gereden zonder ook maar 1 rammel of kraak, m'n huidige O2FL heeft al rammels en kraakjes sinds de 2de week dat ik hem heb.


En nu moet ik voor Januari weer een nieuwe auto besteld hebben, twijfel.., twijfel........
 
Bovenaan Onderaan