Speaker goed, maar geen geluid

Frup

Forumguru
In mijn Yeti doet de lage tonen speaker links achter het niet. De speaker zelf is niet defect. Dat werd tijdens de beurt bij de dealer gecontroleerd. Zij denken dat er iets met de bedrading achter de Swing mis is.
Vanwege de onzekere uitkomst en kosten heb ik dat niet verder door de dealer laten oplossen.
Er zit ook een Parrot aangesloten. Mogelijk is er bij de Parrot montage iets gebeurd (bij de vorige garage).
Heeft iemand een idee of het de moeite waard is om de radio zelf te demonteren? En zou het euvel te vinden zijn? Ik ben wel handig, maar heb geen verstand van elektronica. Dus ben ik bang dat ik meer fout dan goed doe. Of dat ik uren bezig ben, zonder resultaat. Ik heb de achterspeakers weg gefade en heb er niet echt last van. Maar het knaagt toch dat er iets niet werkt.
 

smutzkanone

Forumguru
Even kijken kan geen kwaad. Afdek frampje ertussenuit wippen en 4 torx schroeven eruit, en je kan de radio er zo uit trekken. Als er een parrot op zit, heb je waarschijnlijk een extra kabelharnas ertussen zitten.kijk even of er geen kabels los zitten, het is dan nl vrij vol achter de radio met al die stekkers. Als je googlet kun je zien welke 2 kabel in je iso stekker naar je niet werkende speaker gaan
 

EdK

Forumguru
Zoals gezegd frame loshalen en 4 torx schroeven losnemen en de Swing eruit trekken.
Dan de stekkers losnemen en de parrot ertussen uit halen.
Dan de stekkers in de vanuit de auto ( orginele ) in de swing pluggen en dan eens kijken of de speakers het wel naar behoren doen.
Dan weet je in iedergeval zeker dat het niet aan de Swing of de speakers ligt ( of juist wel )
Indien niet dan de stekkers en bedrading controleren van de parrot en opnieuw stekkeren en testen !
 

Frup

Forumguru
Thanks. Eens kijken of het dit weekend gaat lukken.
Zitten er onderweg in de bedrading naar het achterportier ook nog ergens stekkers die ik zou kunnen checken?
 

EdK

Forumguru
Als het goed is dan word daar niet om gevraagd.
Dit gebeurt alleen als je de Swing bv in die van mij zou inbouwen.
Maar jou Swing staat al aangemeld in jouw boordcomputer van jou wagen...
 

Frup

Forumguru
Als het goed is dan word daar niet om gevraagd.
Dit gebeurt alleen als je de Swing bv in die van mij zou inbouwen.
Maar jou Swing staat al aangemeld in jouw boordcomputer van jou wagen...
Helder. Nah, je wilt mijn Swing niet in jouw auto hebben denk ik .. :pieker:
 

EdK

Forumguru
Heb er nog één in de kast liggen die een dag dienst heeft gedaan....
En vermoed zomaar dat hij op bepaald moment te koop word aangeboden
Dit omdat de Zenec lekker blijft zitten in de wagen bij verkoop....
 

Frup

Forumguru
Zoals gezegd frame loshalen en 4 torx schroeven losnemen en de Swing eruit trekken.
Opgelost!! de speaker rechtsvoor deed het af en toe niet. Bij de beurt adviseerde de dealer de speaker te vervangen, want defect. Het leek toen goed, maar na twee weken weer steeds haperend geluid. Als ik het volume hoger zette deed hij het weer even. Vorige week weer bij de dealer, ze hadden stekkers gecheckt en niets kunnen vinden.
Vandaag de boel er zelf maar eens uit gehaald, zoals beschreven (eerst de autohouder verwijderd).
Ik ontdekte toen dat bij het bewegen van draden in op de stekkers in de radio (quadlock) dat ik geluid had.
Ik heb toen die stekker uit het blok gehaald en vervolgens met hulp van het schema van @Ronnie, de stekkertjes van juiste draden eruit gehaald (blauwe plug eerst eruit gehaald). Vervolgens de aansluit klemmetjes voorzichtig met een tangetje iets geknepen en alles weer terug gezet. (geen foto's gemaakt...)
Et voila: de achterspeaker doet het nu weer en de voorspeaker ook!
Kortom: hier een gelukkig man!
 

EdK

Forumguru
Vandaag de boel er zelf maar eens uit gehaald, zoals beschreven (eerst de autohouder verwijderd).
Ik ontdekte toen dat bij het bewegen van draden in op de stekkers in de radio (quadlock) dat ik geluid had.
Ik heb toen die stekker uit het blok gehaald en vervolgens met hulp van het schema van @Ronnie, de stekkertjes van juiste draden eruit gehaald (blauwe plug eerst eruit gehaald). Vervolgens de aansluit klemmetjes voorzichtig met een tangetje iets geknepen en alles weer terug gezet. (geen foto's gemaakt...)
Et voila: de achterspeaker doet het nu weer en de voorspeaker ook!
Kortom: hier een gelukkig man!
Maar triest dat een monteur dat ook niet heeft kunnen vinden....
Op zich een simpele storing die makkelijk naar voren komt als je dus de draden beweegt met de radio aan....
En ga je nu je oude speaker terughalen en uiteraard ook je eurie's van die nieuwe speaker ??
 

Frup

Forumguru
Maar triest dat een monteur dat ook niet heeft kunnen vinden....
Op zich een simpele storing die makkelijk naar voren komt als je dus de draden beweegt met de radio aan....
En ga je nu je oude speaker terughalen en uiteraard ook je eurie's van die nieuwe speaker ??
Inderdaad teleurstellend dat ze de storing niet zelf hebben gevonden. Ik ga ze hier zeker mee confronteren!
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Spierings

Forumguru
Dat is helemaal niet triest of teleurstellend, als deze op dat moment goed was ga je met een hoog uurloon niet op spoken jagen..

Het is in dit geval iets simpel maar dat weet je vooraf niet... Nu blijkt het iets simpel te zijn, maar als je een rekening van €100 had gekregen voor het zoeken van een probleem wat op dat moment niet aanwezig was en misschien nog niks gevonden was. Dan had je misschien nog harder geklaagd...

Heb lang bij een dealer gewerkt en nu elders, maar je kijkt als je zoiets krijgt of het probleem aanwezig is, of het een bekend probleem is en blijft deze het gewoon goed werken dan is het lastig maar ga je niet onnodig kosten maken.. Dan moeten ze maar terug komen als het probleem aanwezig is..

Wat wel triest is dat ze dan zomaar een mogelijke oorzaken noemen..
 

EdK

Forumguru
Tsja daar zijn dan de meningen over verdeeld.
Kom ook wel eens bij klanten met een klacht / storing , en als je dan aankomt dan is er niets aan de hand.....
Maar dan probeer ik eerst in een vraag / antwoord spelletje te achterhalen wat men doet uithaalt als men klachten heeft.
Aan de hand van die gegevens probeer ik de boel te simuleren om zo de storing weer naar voren te krijgen.
Tevens weet je ook de zwakkere punten in de installatie, dus dat pak je ook zonder meer mee !
In 80% van de gevallen achterhaal je dan zeker wel het probleem.
Als ik maar weer eens moet terugkomen omdat er op dat moment niets meer aan de hand is dan jaag ik juist mijn klanten op meer kosten.... ( nogmaals voorrijkosten / uurloon / materialen )
 

Spierings

Forumguru
Als je al standaard je voorrijkosten etc moet berekenen is dat vaak al iets anders.
Bij veel bedrijven waar je zelf langs moet en het dus niks kost (alleen een beetje van je eigen tijd) wordt wel gezegd dat je beter terug kan komen als het probleem aanwezig is i.v.m. onnodige kosten.

Dat je bij sommige storingen door kunt vragen, dat klopt. Maar in dit geval valt er weinig door te vragen..

Wanneer komt het probleem voor-->als ik mijn radio aanzet...

Daar wordt je niet veel wijzer van als deze op het moment goed werkt..

Wat misschien wel gedaan is (zonder vermelding ) is de deur doorvoeren controleren, hier zit meestal zo'n probleem in en is in een paar tellen te controleren..
De stekker van de radio zelf komt maar zelden voor.
 

Frup

Forumguru
Nu en dan problemen zijn natuurlijk lastig. Ik had op zich geem probleem met vervanging van de speaker. Daar kan ik vrede mee hebben. De tweede keer had ik, gezien de klachten, het vermoeden dat het een connector betrof. Dat had ik ook gevraagd te onderzoeken. In dat geval zou mijn methode wel logisch zijn.: met balans en fader de niet werkende speaker als enige aan zetten. En dan proberen.
Ach, het belangrijkste is dat het is opgelost. Ik laat het de dealer wél weten. Ik had wel verwacht dat ze het zouden vinden en oplossen. En anders kunnen ze de kennis gebruiken als weer eens iemand met hetzelfde probleem komt.
 

Spierings

Forumguru
. De tweede keer had ik, gezien de klachten, het vermoeden dat het een connector betrof. Dat had ik ook gevraagd te onderzoeken. .
Als het de tweede keer is en je er specifiek om gevraagd hebt om de connectors te controleren en dit is niet gedaan dan vind ik dat wel slecht..

Ik was in de veronderstelling dat je er pas een keer geweest was.
 

Frup

Forumguru
Excuus voor de verwarring :pardon:. Altijd leuk verdeelde meningen ...
Twee keer geweest. 1e keer is de speaker rechtsvoor vervangen. Linksachter had ik gezegd niet te willen vervangen. 2e keer alleen gevraagd de connectors te checken. Omdat de rechtsvoor speaker weer haperde. Ze hebben, naar eigen zeggen de connectors gecontroleerd. Maar overduidelijk met een heel ernstige Franse slag.
 
Bovenaan Onderaan