Spanningsdip bij starten motor

ronald_j

Actief lid
Hallo,

Recent heb ik een aftermarket radio/navigatie in mijn Fabia geplaatst. Nu heb ik het probleem dat elke keer als de motor gestart wordt de instellingen van de equalizer verlopen. Elke keer weer anders.
Het lijkt er dus op dat de radio last heeft van het inzakken van de voedingsspanning tijdens het starten.
Ik zie wel dat de motor heel snel start. Ik denk niet dat het langer dan een seconde duurt. Waarschijnlijk neemt die startmotor dan ook even een heleboel stroom.

Nu kun je denken dat de accu misschien aan vervanging toe is. Wordt dit ook getest bij onderhoudsbeurten? Ik zou eigenlijk denken dat de boordcomputer dit ook zou melden. Maar als ik zie hoe soepel hij nog start lijkt dat toch in orde.

Dat bracht mij bij de vraag. Hoe diep mag de spanning eigenlijk inzakken tijdens starten?
Het betreft die 1.0 TSI driecilinder motor.

Tees

Donateur
Het is normaal dat er een flinke spanningsdip optreedt bij het starten van de motor. Meestal wordt aangehouden dat de spanning niet onder de 9.5-10V uitkomt tijdens starten.
Dit wordt normaliter niet doorgemeten tijdens een beurt of APK. Je kan wel vragen of ze even een accutester eraan willen leggen. Maar ik zie geen aanleiding om te denken dat de accu niet goed is, eerder dat de aftermarket radio die je hebt niet goed is.

Wat voor radio is t (merk/type) en hoe oud is de accu?

ronald_j

Actief lid
De radio is van Avison. Inderdaad niet fantastisch. Helaas is er weinig anders te vinden dat in de Fabia 3 past.

Geen idee hoe oud de accu is. De auto is van 2018. Ik heb hem pas een jaar. Goede kans dat de accu dus 7 jaar oud is.

Ik zal eens met de oscilloscoop meten wat het boordnet doet met starten.

Tees

Donateur
Ergens op de accu is over het algemeen de productiedatum wel te vinden. Vaak als een stans in een van de accupolen of ergens anders op de bovenkant.

Ik dacht trouwens dat een oscilloscoop vooral voor wisselstroom is?

LdN

Forumguru
Dan is het nog altijd wisselspanning en nee met een oscilloscoop kan je ook prima DC metingen doen al vind ik het wel overkill voor een accuspanningsmeting, een universeelmeter met een +/- max en hold functie doet dat ook prima maar dan moet je die wel hebben.

Tees

Donateur
Ligt eraan of je de stroom of de spanning meet @LdN. Voor het aanduiden van het verschil tussen wissel* en gelijk* kan je beide gebruiken. Maar het gaat hier idd over een (gelijk)spanningsmeting.

ronald_j

Actief lid
Als spanning wisselt dan wisselt de stroom ook, dus iedereen heeft gelijk.

Een oscilloscoop tekent een grafiek van de spanning tegen de tijd. Dat kan elke spanning zijn.
Op werk hebben we oscilloscopen, dus dat gaat geen probleem zijn. Of onze multimeters een min hold functie hebben weet ik eigenlijk niet.

Ik moet eigenlijk alleen even een vrije minuut vinden tijdens werk.

hemi24

Forumguru
Wat een gedoe…

Kijk gewoon even op de polen van de accu, als daar een codering op staat die erop wijst dat de accu 5 jaar of ouder is én je wagen heeft start/stop, weet je dat je zolangzamerhand aan de beurt bent.

Daarnaast: hoe heb je je radio aangesloten als we het hebben over constante en geschakelde voeding…?

• Leuk
Waarderingen: Tees

Duijzer

Donateur
Is de equalizer ook van slag als je alleen het contact aan zet, en dus niet start?
Als hij dan ook van slag is, ligt het niet aan het starten, maar valt de spanning weg als het contact uit gaat. Meestal na een minuut of zo.
Dan is je bedrading niet op continuespannibg aangesloten maar op de schakeldraad.

EdK

Forumguru
Maar we praten over een Fabia 3 en die heeft twee continu voedingen in de Quadstekker !
En de units ( VAG ) worden aan en uit geschakeld door de Canbus....
Dus maw niet meer het verhaaltje met de rode en gele draad voor continu en geschakeld.... :koffie:
En zover ik nog weet als je de oude wijze had en je sloot de geschakelde en continu verkeerd om dan was je volgens mij alle zenders weer kwijt !

hemi24

Forumguru
In de handleiding van Avision staat wel expliciet wat vermeld over het juist aansluiten van de dikke gele draad…

En @EdK : volgens mij is één van die continue voedingen niet geheel continu, maar valt die na max 20 minuten toch echt af…

EdK

Forumguru
maar valt die na max 20 minuten toch echt af…
Zijn allebei dezelfde kleur zover ik me kan herinneren en heb inderdaad geen 20min gewacht en nog eens gemeten.
Maar zover ik weet dan werd de boel uitgezet door de canbus en blijft spanning op beide rode draden staan...
Maar goed heb niet na 20 min nog eens gemeten...
Maar goed stekker de beide draden om ( op de avision ) en wacht een half uur en je weet het zeker....... :koffie:

ronald_j

Actief lid
Dat moet ik dan even nakijken. Ik denk het niet want als de spanning eraf geweest is dan moet de Avison echt opstarten en dat duurt wel een paar minuten.
Volgens mij is het alleen bij starten. Moeilijk te testen want vaak blijft de instelling op het scherm gelijk, maar klinkt het toch anders. En dat hoor je niet meteen. Als ik dan de schuifjes van de equalizer aantik krijgt hij weer de originele instellingen.

Ik ga komende week wel even meten. Is ook gewoon interessant om te doen. Als ik bij de accu ben check ik meteen de datum.

Overigens, de MIB bleef altijd gewoon doorspelen. Maarja, daarvan was het geluid weer matig.

Bovenaan Onderaan