"spannende vraag" ;-)

SuperBartje

Forumguru
Afgelopen weken een paar keer niet kunnen starten.
Op zich niet verbazend want de auto wordt erg weinig gebruikt, en dan kan je na 3 a 4 weken + koude nachten dit wel eens wat verwachten.
Op zich ook geen enorm probleem want ik zet de lader er even op:
- (standje rustig met de polen aangesloten) en na een uurtje kan er prima gestart worden
- (standje snel met de polen los) en na 10 minuten kan er prima gestart worden

Afgelopen zondag heb ik de accu maar eens de hele dag "doorgeladen" op standje rustig.
Vervolgens is de hele week de auto niet gebruikt.
Vanmorgen de spanning op de accu gemeten: 11,5 volt.
Starten was vanmorgen (zonder bijladen) geen probleem.

Nu de vragen voor de deskundigen:
- ik had onbelast een hogere spanning verwacht. Is de gemeten 11,5 volt normaal of toch een teken dat de accu aan vervanging toe is. Voor zover mij bekend is het de originele accu, auto is nu 4 jaar.
- als er vervanging aan de orde is: zijn er bepaalde type accu's die "beter" zijn bij langere stilstand ?

Dank voor jullie raad en ervaringen.
(en ja ik weet: met een mooie auto moet je eigenlijk meer rijden ;)
 

ertromp

Forumguru
Onbelast moet je een spanning meten van iets boven de 12V
De accu checken op conditie meten zal moeten gebeuren met een accutester.

Mijn ervaring met m'n klassieker auto's is dat Varta goede accu's heeft die volhouden bij langere stilstand
 

andrehj

Forumguru

SuperBartje

Forumguru
Bedankt voor de reacties. Het is inderdaad zo'n Banner accu: zal eens rustig doorlezen.
Optima is inderdaad wonderspul, heb er ook een in mijn andere auto die soms meer dan een half jaar stil staat.
Maar leek me voor de gewone auto overkill. Misschien toch maar eens over nadenken.
Net na een ritje de spanning met lopende motor gemeten zit boven de 14V dus OK.
Daarna direct na uitschakelen 12,4V; dat kan beter, geloof ik.
 

andrehj

Forumguru
Gelaccu is overdreven en niet nodig bij een auto zonder start-stop. Als de accu inderdaad overleden is, zou ik gewoon de grootste accu plaatsen die past. En ik zou kiezen voor Varta Silver Dynamic, die altijd erg goed uit de tests komt. De grootste die past is (hxbxl) 190*175*278, waarmee je op de Varta E44 (77 Ah) uitkomt.
Deze kun je voor rond de 120 euro in NL, of voor rond de 100 euro in DE kopen.
 

kansberg

Forumguru
Toen de accu werd uitgevonden kwam ook het gezegde 'stilstand is achteruitgang.' Zeker een accu die ouder word, al is vier jaar niet ècht oud, zal meer en meer moeite krijgen om z'n spanning vast te houden. Op zich geen drama zolang je het kunt ondervangen met het bijladen, het enige waar je voor moet oppassen is diepontlading. Wanneer de accu een dusdanig niveau bereikt gaat deze diep ontladen, dan is het einde oefening voor de accu.

Met name in deze (koude) periode merken wij aan de verkoop dat de accu's die al tegen het eind liepen, nu de geest geven. En dat zijn er in een koude periode echt honderden, tot wel 10 keer zoveel als in het voorjaar of najaar. In de zomer zie je tijdens extreme warmte ook vaak een piek(je). Accu's houden nu eenmaal niet van extreme temperaturen.

Gemiddeld gaat een accu 6 tot 7 jaar mee, maar ken ook gevallen van 12 jaar, in bedrijfsauto's of taxi's bijvoorbeeld. Anderzijds gaan de kleine accu's nu ook als warme broodjes, vaak uit auto's die weinig en ook nog eens kort gebruikt worden, het 'A' segment voornamelijk.
 

oco1979

Forumguru
12,7 V is de batterij vol. Bij starten best niet onder de 10V zakken, ideaal is 10,5 V of hoger.
Druppellader kopen :jaja: , ideaal om de batterij bij en vol te laden.
Een druppellader ga de batterij langzaam bijladen, alternator doe dat eerder geforceerd.
Ctek is voor mij prijs/kwaliteit top.

Prijs/kwaliteit is Varta goed, banner heb ik persoonlijk slechter ervaring mee, vooral naar levensduur.

Gemiddeld 4/5 jaar is de accu op zijn best en dan ga die naar beneden, als je dan korte afstanden doe merk je direct of die nog goed is.

beste omgevings temperatuur batterij 20° C. Zowel koud als WARM kan de batterij/accu niet verdragen.
 

SuperBartje

Forumguru
Half februari nog een accutest gedaan: accu was ruim OK, op 3/4 van de schaal, aldus de meting.

Maar laatste weken iedere keer het gevoel dat 'ie "maar net" startte.

Vanmorgen startte de auto weer niet :mad::mad:. Afgelopen dinsdag nog 60 km gereden.

Accu maar even aan de lader gezet, gestart en gemeten of er laadstroom is en ja die was er.

Dan maar even naar de garage toe. Daar ter plaatse werd eerst de oude accu nog eens gemeten en die meting zei dat de accu (toch) overleden was. Vervolgens maar direct een nieuwe accu geplaatst.
Na nog wat foutmeldingen (als gevolg van de accu-wisseling) gereset te hebben rijden we weer en hopen we er voorlopig vanaf te zijn :tongue:.

Nu zit er een Varta in, eens kijken of die beter is.
 

SuperBartje

Forumguru
vier jaar en drie maanden oud... en inderdaad Banner. Zat in mijn S2C 1.8tsi. Het lijkt dat ie qua spanning nog wel ok was maar dus niet meer qua piekbelasting.
 

oco1979

Forumguru
is niet slecht na vier jaar.
Ook een beetje geluk hebben met batterij.
Verschil diesel/benzine is ook groot,gezien de startcapaciteit bij een diesel wat groter moet zijn.
Je zeg het zelf al dat die de laatste dagen juist maar net start, was al een teken niet goed genoeg meer is.
Varta is zeker niet slecht.
Je batterij nu en dan eens op de lader zetten is voor de levensduur zeer goed.
Je zal je batterij nooit 100 procent geladen krijgen met te rijden.
Altijd wat stroom nodig om te rijden.
De tijd dat je na het starten de batterij er kon uit nemen en de wagen blijft draaien is ook wel niet meer zo.
Accu en alternator wisselen elkaar wat af en de accu moet veel meer invallen om de nodige stroom te voorzien.
Das wel verschillend van merk/type wagen.
Moderne wagens hebben meer stroom nodig om alles perfect te laten werken.
Dus zie de accu meer af.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Als mijn accu 4 jaar ouderdom gehaald heeft dan vervang ik hem preventief.
Bij 2 verschillende auto's meegemaakt dat ze van de ene op de andere minuut defect zijn = inwendige kortsluiting.
 

oco1979

Forumguru
Kan je ook doen,preventief om de 4 jaar vervangen.
Vooral als je het merkt,soms merk je het ook gewoon niet en is het direct zoals hier vermeld.
Leeg getrokken batterijen hebben daar ook geen deugd van.
Zijn in de handel wel accu's die daar geen last van hebben,maar de prijs is er dan ook naar.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik krijg morgen zo'n start en stop auto, ik ben nieuwsgierig naar de levensduur van die accu.:pieker:
Meestal rijdt ik langere afstanden (1 tot 2 uur snelweg) maar korte ritjes = stadsverkeer komen ook regelmatig voor.
Heeft iemand hier ervaring mee?
 

Noord26

Forumguru
Als mijn accu 4 jaar ouderdom gehaald heeft dan vervang ik hem preventief.
Bij 2 verschillende auto's meegemaakt dat ze van de ene op de andere minuut defect zijn = inwendige kortsluiting.

Dan kun je wel heel veel preventief gaan vervangen? Als je pech hebt is je accu na 6 maanden al stuk. Gewoon de capaciteit een keertje meten als je toch oliepeil checkt oid.
 

oco1979

Forumguru
uitleg startstop via skodasite:
ŠKODA Superb GreenLine Start-Stop
Het Start-Stop systeem kan de motor automatisch uitschakelen. Dat is handig wanneer u bijvoorbeeld aan verkeerslichten wacht of in de file staat. Als u de koppeling indrukt, start de wagen vanzelf weer.
De Superb GreenLine-chauffeur kan het Start-Stop systeem deactiveren via de knop op het dashboard.
Het lage verbruik is ook mogelijk dankzij de zogenaamde recuperatiefunctie: die gebruikt de kinetische energie van de wagen voor het herladen van de batterij.


In theorie zouden die agm's batterijen langer meegaan(start/stop) dan de klassieke.
Die recuperatiefunctie moet je mee opletten.
AGMbatterij zal maar tot ongeveer 80procent geladen worden.
Die 20 procent zal het systeem gebruiken om RECUPERATIEFUNCTIE te kunnen doen.
Tis maar dat je het weet.
De AGM is van capaciteit ook zwaarder of je stond dagelijks na korte ritten met een lege accu.
Het skoda start-stopsysteem werkt met een verzwaarde starter.
Psa werkt dan via alternator/Starter.
Elk zijn ding.

Preventief batterij vervangen is eigen keuze.
Als je de mogelijkheid en de kennis hebt om deze uit te meten oke.
Kan ook om de 4/5 jaar veranderen van wagen :D.
Distributieriem,olie,oliefilter,enz..... vervang je toch ook preventief.
Kan ook wachten tot kapot is. Dan zal het meer kosten.
Nog zo iets.
Lamp kapot vooraan,vervang de andere kant ook maar,zal spoedig volgen.
Xenon is iets anders,kostelijker.
Distrbutieriem vervangen zonder waterpomp,oke iets goedkoper,achteraf zeker lek of springen van distributieriem.
 
Bovenaan Onderaan