Soms geen gasrespons

VAG-man

Forumguru
Betreft 1.8 TSI (motorcode CDAA)

Het kan toeval zijn, maar kort na tuning krijg ik soms geen gasrespons.
Dit gebeurt mij 2 tot 3 keer per week, waarbij auto bijna elke dag gebruikt wordt. In de auto is een dashcam gemonteerd die altijd aan staat tenzij de accu onder de 12V komt. De dashcam wordt dan automatisch uitgeschakeld.

Nadat de auto enkele uren tot een halve dag heeft stilgestaan kan het gebeuren dat steeds binnen ca. 1,5km geen gasrespons is. Dit kan gebeuren met cruisecontrol, maar ook zonder het gebruik daarvan.
Er branden géén lampjes op het dashboard en de auto heeft géén foutcodes.
Even de motor opnieuw starten en het probleem blijft de test van de rit weg.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?
 
Het is opvallend dat het net na een tuning is.

Er word bij een tuning afhankelijk wie en waar het gedaan is, ook wel eens de parameters van het gaspedaal aangepast.
daar mee wil ik zeggen in plaats van een lineair pedaal naar een soort progressief pedaal.
het is mogelijk dat er daar wat is fout gegaan.

in je signature staat ook dat je zelf VCDS hebt.
ik zou als ik jou was even kijken als het gaspedaal niks meer doet of je motor regelapparaat wel signaal binnen krijgt van het gaspedaal.
dit moeten 2 signalen zijn die contra werken.
als het signaal niet binnen komt kan dit misschien tunning zijn.
maar het kan ook dat het gaspedaal misschien defect is.


een luchtbel zoals Duijzer aanhaalt geloof ik niet in. dat zou tijdelijk inhouden of volledige uitval geven.
wegvallende brandstof druk ook trouwens.

als je een beetje handig bent met VCDS kun je ook je gasklep eens opnieuw inleren uit voorzorg.

je kan redelijk gemakkelijk met VCDS ook een log maken tijdens het rijden.
ik zou zelf dan kijken naar gasklep standen, gaspedaal standen, motor toerental, HFM, en tempratuur.
wellicht dat hier iets opvallends uit komt.
 

VAG-man

Forumguru
@Duijzer nee het heeft niks met brandstoffen of luchtbellen te maken.
De motor loopt stationair mooi en motor eenmaal op bedrijfstemperatuur gaat hij als de brandweer.

...je kan redelijk gemakkelijk met VCDS ook een log maken tijdens het rijden.
ik zou zelf dan kijken naar gasklep standen, gaspedaal standen, motor toerental, HFM, en tempratuur.
wellicht dat hier iets opvallends uit komt.

Heb ik ook aan gedacht, maar het komt soms voor. Ik moet wellicht heel wat logs maken om iets te ontdekken.

Ik heb de tuner gevraagd of hij iets met gaspedaal heeft gedaan, maar hij ontkent.
Na tuning ben ik na 2 maanden terug gegaan, omdat het massavliegwiel de trekkracht niet kon verwerken. Deze begon op bepaalde toerentallen te schudden. Er is softwarematig wat aangepast om dit te voorkomen.

Ik zal eens een log maken wanneer het zich eens voordoet.

Zover ik weet is er geen gasrespons, nadat ik moet afremmen voor auto of rotonde en dan dus binnen de 1,5km na de start.

Mijn gedachte ging eerst uit naar een te lage accuspanning.
 

Duijzer

Donateur
Als ik zo lees is het niet de turbodruk. Op andere momenten loopt de motor goed. Ook ga ik er vanuit dat hij lucht genoeg krijgt, ook weer omdat hij op andere momenten goed loopt. Dus ik denk aan ontsteking of inspuiting. Opvallend is dat het steeds na 1,5 km is, en na een start weer over is. Koude motor, chokeregeling die niet goed teruggaat? vreemd dat je geen foutcodes ziet. Bij misfire zou je toch logs moeten hebben....
 

haassie

Forumguru
Na tuning ben ik na 2 maanden terug gegaan, omdat het massavliegwiel de trekkracht niet kon verwerken.

Zal denk ik eerder de koppeling zijn die het aantal nm niet aan kan. In het geval van een DSG dient ook deze aangepast te worden omdat deze (bij jouw model) gelimiteerd is op 250nm.

Heb recentelijk mijn auto ook weer laten tunen omdat ik met de nieuwe koppeling/vliegwiel geen slip meer ervaarde.
Heb bij volgas nog steeds geen 100% mooie vloeiende lijn. Soms ook rare trage respons op gaspedaal, niet altijd. Ik ben er aan inmiddels aan gewend en weet het te doseren. Mijn dochter daarentegen....haha....als het gas niet reageerd ben je geneigd meer gas te geven met als resultaat dat je "weg schiet"...

Heb zelf ook al eens zitten denken waaraan dit zou kunnen liggen.....wellicht een vervuilde MAF...zit er aan te denken om deze ook maar eens te vervangen. Mijn auto is van 2011 en in de historie staat nergens dat deze vv is. Deze MAF's kunnen vervuild raken en zorgen voor onregelmatig lopen, slechte gasrespons. Zijn ook niet echt de kosten.

Zoek nog steeds een manier om dit met odb11 te kunnen meten.
 

VAG-man

Forumguru
Zo weer een maand verder.

Ik heb de week na mijn eerste bericht zeker 4x in die week gasresponse probleem ondervonden. Vervolgens 2 weken helemaal niet en een paar dagen geleden 1 maal.
Nog steeds geen enkele foutcode gehad bij het uitlezen.

Zoals @Colin Verhage aangaf kan ik een log maken als het zich voordoet. Heb echter geen zin om met ruim €1500 aan hardware in de auto te rijden (laptop en VCDS-kabel).
Wel heb ik afgelopen weekend de gasklep opnieuw inleerd.
We wachten af hoe lang het nu uitblijft.
 

VAG-man

Forumguru
De dag na mijn laatste post was het weer raak. Daarna niet meer meegemaakt. Het gebeurt te sporadisch. Het inleren van de gasklep heeft niet geholpen.
Voorlopig leer ik er mee leven. :cry:
 

JeSko

Forumguru
Voorlopig leer ik er mee leven. :cry:

Er mee leren leven is één ding, maar dit is wel gevaarlijk hoor, je zal maar eens net geen respons hebben wanneer je effe gast om snel weg te zijn, dan sta je daar en boren ze in je flank. Oké dat is nu wel worst case scenario maar toch.... Opletten geblazen hiermee.
 

VAG-man

Forumguru
Gebeurt alleen binnen de eerste 1,5 à 2 km en alleen als ik heel rustig rijd.
Als ik vanaf mijn huis binnen 500 m de autoweg oprijd dan heb ik dit probleem nooit gehad.
 
Bovenaan Onderaan