Soldeer verbindingen die gelijk af isoleren

ertromp

Forumguru
Iemand ervaring met dergelijke soldeerverbinders?
Deze verbindingen kun je dmv bijvb een verfstripper bewerkstelligen.


Is het een sterke verbinding? Is de isolatie netjes na het warmstoken?

Lijkt me een ideale en snellere oplossing dan de soldeerbout
 

Ronnie

Forumguru
Leuk voor nieuwe draadjes en een ruime omgeving, voor de "oudere" draden doe mij toch maar de gewone soldeerbout en 'n stukje krimpkous.....
 

Noord26

Forumguru
Doe mij maar gewoon solderen. Dan heb je zelf in de hand hoe het proces verloopt. Ik zie het als lassen waarbij je maar 1 instelling kan gebruiken. Het gaat wel, maar vraag niet hoe..
 

CDK

Forumguru
werkt prima hoor @ertromp ik heb dit al veelvuldig gebruikt zien worden bij reparaties in het transport, alleen gaat er dan alsnog een extra (zwarte) krimpkous overheen, nog nooit problemen mee gehad.
 

EdK

Forumguru
Ziet er in eerste instantie leuk uit, maar zie hem de draad continu draaien !
Waarom ?
Om de krimpkous en isolatie van de draad niet te laten verbranden vermoed ik zo.

Valt bij mij onder de Tell Sell artikelen !

Neem wel een soldeerbout met wat tin en krimpkous met lijmlaag om de las goed en waterdicht te houden
Zie me dit niet doen in een wagen ( dashboard ) met nog tientallen andere draden.
 

Cordoba

Forumguru
Als ik het zo bekijk is het gewoon een voorbewerkte krimpkous: in het midden een ringetje soldeer, dat tijdens het warmstoken de soldeerverbinding maakt, en iets verder naar buiten aan elke zijde een ringetje 'afdichtmateriaal', dat er voor zorgt dat er geen soldeer uit de verbinding kan lopen (en op die manier kortsluiting veroorzaken) en als de verbinding klaar is, zal het helpen om water buiten te houden.

Zo als ik het nu zie: een prima verbinding, maar je moet wel de ruimte hebben en ter plekke de hitte van de föhn/verfstripper kunnen hebben (dus geen componenten in de directe omgeving die de hitte niet kunnen hebben). Deze methode lijkt me wel gevoelig voor niet zorgvuldig werken.
 

LdN

Forumguru
Duurt veel te lang, bijna 2 min, om alleen de soldeerverbinding te maken.
Gedurende die tijd zal je de andere bedrading in de buurt moeten beschermen tegen de hoge temperatuur van het
hete lucht pistool, een soldeerverbinding met het tegenwoordige loodvrije soldeer moet al snel tussen de 300 en 350 graden Celsius
worden om goed te vloeien.
Daar kan de isolatie van de omliggende bedrading meestal niet tegen, veel gebruikt standaard montage snoer (H07vk) mag maar max.
zo'n 150 graden worden, hoger dan gaat de isolatie smelten.
Met een hete soldeerbout, een hete lucht pistool en een stukje krimpkous (eventueel met lijm) doe ik het in minder dan de helft van de tijd
en alle bedrading er omheen blijft onaangetast.
Op een tafel kan alles.
 

vRS

Actief lid
Dit is een uitstekende methode! Zeker als je het nog even afmaakt met een krimpkous. Ik zou niet anders willen.
 

ertromp

Forumguru
Maar goed @ertromp vind alle berichten momenteel wel leuk maar wat vind hij er nu zelf van als techneut ??
Ik ben zelf nog van het solderen. Van huis uit ben ik werktuigbouwer Ed en heb totaal geen ervaring met het maken van dit soort verbindingen met deze kousjes. Het ziet er best gemakkelijk uit zo. Zelf probeer ik zoveel mogelijk los te halen en soldeer het liefste op de werkbank in mijn garage. Juist die situaties onder een dashboard vind ik ook met de bout een heel gepriegel en reken er op dat als je niet goed soldeert er een overgangsweerstand ontstaat. Ik vraag me dus af of het veel gebruikt wordt en ik vind de vele reacties al perfect. Ik ga wat van die dingen bestellen en het gewoon eens proberen :D Ik gebruik het namelijk voor de oldtimers.
 

CDK

Forumguru
als je de ruimte hebt, dan werkt het prima, bij reparaties aan verlichting van opleggers heb je die ruimte en dan is het perfect :jaja: in je dashboard gaan zitten prullen met een heteluchtpistool en/of een soldeerbout is beide erg lastig.
 

vRS

Actief lid
@Cordoba; een extra krimpkous is eigenlijk niet nodig hoor, ik ben een beetje eigenwijs en doe dit toch.
Gebruik deze methode vaak bij de electronica van motorfietsen en bevalt mij momenteel het best, naast het normale solderen en afwerken met een krimpkous.
Het geeft een stevige, probleemloze verbinding, bestand tegen vocht, waar stekkerverbindingen toch gaan corroderen op een gegeven moment.
 

Monteurtje

Forumguru
Deze kabelverbinders bestaan ook. Door die warm te maken komt er een soort hars uit en dan wordt die ook waterdicht.
Maar dan is het wel aan te raden om een goede tang te gebruiken. Gebruik deze wel eens voor een reparatie. En is ook vanuit de fabriek gezien goed gekeurd.
Die soldeerverbinder gebruik ik ook wel eens. Maar misschien ben ik te ongeduldig. Want vaak smelt de krimpkous eerder dan het soldeertin wat erin zit.
 

Bijlagen

  • kabelverbinder.jpg
    kabelverbinder.jpg
    47,3 KB · Weergaven: 35

ertromp

Forumguru
Moet de proef met de hulzen nog doen. Heb ze al wel binnen.
Wordt 2015 aangezien ik hetgeen ik moest doen al snel gesoldeerd heb oude stijl
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan