'softwareupdates' en hun kosten

Kubakawana

Nieuw lid
Hoi allen,

Ik rijd nu sinds dik 3 jaar met een Octavia 4, en deze heeft jaarlijks al 3-4 keer in de garage gestaan omwille van foutmeldingen op de console en problemen met de media unit.
De Media unit liep (intussen wel beter) vaak vast, of herstartte willekeurig, op de digitale dashboard zijn al een hoop meldingen gepasseerd zoals (dagrij-)lichten, 12v batterij, hill assist, elektrische parkeerrem, parkeersensoren, en volledig vastlopen en uitvallen van de digitale dashboard zelfs.

Afgelopen week was het weer prijs, en kreeg ik een melding dat er een probleem was met mijn 48v batterij, en ik niet met de wagen mocht rijden. Garage gebeld, die me lieten weten van toch tot daar te rijden, en een dagje later mocht ik de wagen opnieuw ophalen, na 150 euro te betalen voor weer een 'software-update' van deze batterij, en geen andere interventie/werken.
Daarnaast zit ik ook weer te wachten op een vervangonderdeel voor de elektronische shfiter, en de offerte van zo'n 1000 euro omdat te herstellen.

Hoe zit dit bij jullie? Heb ik gewoon pech, of is de Octavia 4 vergeven van elektronische- en software fouten? En waarom komen deze updates niet OTA zoals de andere updates, als deze problemen toch vaak voorkomend zijn?

Want de kosten lopen me intussen de spuigaten uit, voor een wagen van nog geen 4 jaar oud. In die mate dat ik overweeg om hem weg te doen, maar welk merk is tegenwoordig nog vrij van dergelijke problemen.

Sorry voor de rant maar het moest even van mijn hart. :-)

Kubakawana

Nieuw lid
Waarom heb jij geen 4 jaar garantie bij jouw wagen gekregen?
België, daar doet Skoda maar 2 jaar. 't is de eerste keer dat ik een nieuwe wagen koop, dus ging er vanuit dat dat voldoende was. Volgende wordt eerder iets Kia/Toyota achtig die 7-10 jaar garantie geven. :rolleyes:

Antera

Donateur
Kwam het op FB tegen maar kan het niet meer vinden :( , Zit wel in me hoofd hoe maar lastig hier te omschrijven ;)

YoMajesty