'softwareupdates' en hun kosten

Kubakawana

Nieuw lid
Hoi allen,

Ik rijd nu sinds dik 3 jaar met een Octavia 4, en deze heeft jaarlijks al 3-4 keer in de garage gestaan omwille van foutmeldingen op de console en problemen met de media unit.
De Media unit liep (intussen wel beter) vaak vast, of herstartte willekeurig, op de digitale dashboard zijn al een hoop meldingen gepasseerd zoals (dagrij-)lichten, 12v batterij, hill assist, elektrische parkeerrem, parkeersensoren, en volledig vastlopen en uitvallen van de digitale dashboard zelfs.

Afgelopen week was het weer prijs, en kreeg ik een melding dat er een probleem was met mijn 48v batterij, en ik niet met de wagen mocht rijden. Garage gebeld, die me lieten weten van toch tot daar te rijden, en een dagje later mocht ik de wagen opnieuw ophalen, na 150 euro te betalen voor weer een 'software-update' van deze batterij, en geen andere interventie/werken.
Daarnaast zit ik ook weer te wachten op een vervangonderdeel voor de elektronische shfiter, en de offerte van zo'n 1000 euro omdat te herstellen.

Hoe zit dit bij jullie? Heb ik gewoon pech, of is de Octavia 4 vergeven van elektronische- en software fouten? En waarom komen deze updates niet OTA zoals de andere updates, als deze problemen toch vaak voorkomend zijn?

Want de kosten lopen me intussen de spuigaten uit, voor een wagen van nog geen 4 jaar oud. In die mate dat ik overweeg om hem weg te doen, maar welk merk is tegenwoordig nog vrij van dergelijke problemen.

Sorry voor de rant maar het moest even van mijn hart. :-)

Kubakawana

Nieuw lid
Waarom heb jij geen 4 jaar garantie bij jouw wagen gekregen?
België, daar doet Skoda maar 2 jaar. 't is de eerste keer dat ik een nieuwe wagen koop, dus ging er vanuit dat dat voldoende was. Volgende wordt eerder iets Kia/Toyota achtig die 7-10 jaar garantie geven. :rolleyes:

Antera

Donateur
Kwam het op FB tegen maar kan het niet meer vinden :( , Zit wel in me hoofd hoe maar lastig hier te omschrijven ;)

YoMajesty

Nieuw lid
Keuzehendel is simpelweg een kleine module waarvan de pinnetje worden bijgebogen omdat deze slecht contact maakt ;) Easy fix
Die heb ik dus ook nu. Merkdealer zegt niet zeker te weten wat het is en moet op onderzoek uit. Heb een import auto dus dat maakt het nog wat lastiger. Foutcode met uitlezen geeft 41686 P27F500 "magneet 1 voor keuzehendelvergrendeling zit vast in geopende stand". Jij zegt dat het een relatief simpele fix is?

Antera

Donateur
Import auto's willen dealer niet altijd garantie op los laten. Dit omdat deze niet door PON zelf geleverd zijn en er dus in NL niks aan verdiend is

Typisch... ik kwam eigenlijk precies naar dit forum voor dit...

Mijn navigatiesysteem (Skoda Octavia uit 2021) start niet meer op. Het is geen versnellingsbak of zo, dus ik weet niet of en hoe ik dat stuk gemaakt zou kunnen hebben. Maar na slechte ervaring met hoge kosten voor software update die niet hielp bij vorige auto, bij dit afgesproken dat men eerst zou kijken of uitlezen voordat er kosten gemaakt werden. Zou nog speciaal in het systeem worden gezet.

Vanmorgen teleurgesteld weggegaan na de melding dat men niet gratis werkt en niet vooraf kan aangeven of dit garantie is, dus ik zou mogelijk een uur moeten betalen (175 euro). Dat was niet de afspraak en voor 175 euro navigeer ik wel met telefoon via Carplay.

Ik vind gewoon dat dit moet werken. En dat er best als service naar gekeken mag worden zonder elke second in rekening te willen brengen.

Verder zou bij aflevering (tweedehands, geleverd sept 2022) de nieuwe software zijn geïnstalleerd, maar ik heb op dit forum gelezen dat de versie 1803 in mijn auto zeker niet de nieuwste versie was toen. Ook daaraan weinig bereidheid. Bij een beurt niet, bij een losse melding niet, nooit eigenlijk.

Dus: eens, Skoda en Volkswagen hebben slechte software en meeste garages weten niet hoe ze daar mee om moeten gaan en beleid ervoor is er ook niet geloof ik.

Maar eens op dit forum snuffelen naar mogelijkheden (en risico) van zelf upgraden. Geloof dat er op 1969 zitten, versie of tig verder. Is me niet duidelijk of ik dan over-the-air-updates heb erna.

En volgende misschien gewoon een rijdende computer zoals een Tesla of een Kia of Toyota zoals hier voorgesteld.

Bovenaan Onderaan