Software updaten?

Mikeymike81

Nieuw lid
Sinds gisteren zijn wij in het bezit van een Skoda Scala. Nu heb ik het sterke vermoeden dat ik een aantal software-updates achterloop. Ik zie staan: SW 0155

Skoda Connect werkt niet. Ik krijg mezelf niet aangemeld als hoofdgebruiker. Evenals een software update downloaden werkt niet.

Hiernaast kan ik sommige functies niet aanvinken in het systeem… bijvoorbeeld het dimmen van de buitenspiegels bij duisternis….die krijg ik niet aangevinkt.

Zo kantelen mijn buitenspiegels ook niet naar beneden bij inschakelen van de achteruit, terwijl deze wel aangevinkt staat??

Hopelijk kan iemand mij hiermee uit de brand helpen. De auto is gekocht bij een Bosch Car Service garage.

Wellicht is er iemand uit de omgeving van Flevoland / Utrecht die het 1 en ander kan updaten / vrijschakelen?

Groet,

Michael

hemi24

Forumguru
Heb je er wel dimmende buitenspiegel(s) op zitten? (Kun je zien aan de buitenste rand van de apiegel(s)).
Kantelen doet alleen de rechter buitenspiegel en daarvoor moet de verstelknop op standje ‘R’ staan (en eenmalig naar wens afstellen).

jesse_s93

Forumguru
Dag Michael,

ik kan het mis hebben, maar volgens mij wordt een Scala niet geleverd met het kantelen van de buitenspiegel bij achterruitrijden. Hiervoor moeten namelijk de juiste deurmodules in de auto zitten en dat is vaak gekoppeld aan het hebben van elektrische stoelverstelling bij de recentere modellen. Bij de wat oudere modellen was dit niet per definitie aan elkaar gekoppeld. De Scala is enkel geleverd met een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en deze heeft geen geheugenmodule. Dit geheugen heeft de spiegel nodig om te weten tot welk punt de spiegel moet zakken en tot welk punt weer terug moet kantelen.

Ook dimmende buitenspiegels twijfel ik aan, maar dat zou mogelijk nog wel kunnen. De binnenspiegel is sowieso mogelijk (dat was zeker een optie), maar de buitenspiegels twijfel ik aan. Als de Scala die heeft is het sowieso enkel de rechterbuitenspiegel. Daar is ook geen instelling voor in het menu om wel of niet te dimmen. EDIT: In een oudere prijslijsten (2022) zie ik terug dat het dimmen van de buitenspiegel gekoppeld is aan het elektrisch inklappen van de spiegels. Klappen jouw spiegels elektrisch in?

Qua software van de auto loop je inderdaad wat achter. Op basis van de versie maak ik op dat je een Amundsen hebt. De meest recente versie hiervoor is 0332. Als je vanaf 0155 wilt updaten zal de SWAP code van je navigatie ongeldig zijn. Deze moeten bij de dealer of via iemand met ODIS weer worden geactiveerd. Updaten zal hoogstwaarschijnlijk sowieso in tussenstappen moeten. @Rainesh of @Antera moeten je hier zeker bij kunnen helpen.

Aan de andere kant, als de auto recent gekocht is en hij doet niet hetgeen wat hij zou moeten doen, dan zou ik terug gaan en vragen of zij het willen oplossen. Dat zij hier dan de Skoda dealer voor in zouden moeten schakelen (mogelijk) is dan aan hen hoe zij het probleem oplossen.

Succes!

Mikeymike81

Nieuw lid
dank voor je reactie. Mijn spiegels klappen idd elektrisch in! Ik zie ook duidelijk in het menu de optie: Buitenspiegels dimmen bij duisternis. Echter als ik het aanvink, komt er dus GEEN vinkje?? En de optie : spiegels kantelen bij inschakelen achteruit staat aangevinkt. Wat ik echter nog niet heb geprobeerd is om de verstelknop op R te laten staan…..

hemi24

Forumguru
Ik krijg het idee dat een vorige eigenaar iets te enthousiast is geweest met functies aanzetten die niet eens op de auto zitten of kunnen werken.
Bij mijn weten werkt het kantelen van de rechter buitenspiegel niet bij de Scala uit de eerste bouwjaren om de reden zoals door @jesse_s93 aangegeven…
Dimbare buitenspiegel(s) heb ik ook vraagtekens bij…

Edit: zie in de prijslijst van 2019 dat voor de Style en de Business Edition er een optie was voor elektrisch inklapbare buitenspiegels met automatische dimfunctie. Waarschijnlijk zal dat dan één buitenspiegel zijn, maar dat herken je wel aan het randje rond het spiegelglas…

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan