Software Update ME3 (en verder) voor Enyaq

BasK

Nieuw lid
Even een post (dubbel-posten) uit m'n eigen topic, sorry @Peter-036 aangezien het hier om verbruik en andere ellende gaat...
...
De WLTP-range was af fabriek: 412 KM en de MEB3 update: 416 KM.
Tot nu toe zie ik de 300 KM range niet vaak in beeld komen. Een gemiddelde range van 250 KM is i.m.o. realistischer...

Bekijk bijlage 102750


Mijn ervaring is dat temperatuur enorm veel invloed heeft. Met temperaturen die in jouw lijst staan heb ik vergelijkbaar verbruik in mijn iV80. Als het boven de 20graden komt, loopt dat verbruik terug naar onder 15kWh/100km.
 

Japanese Power

Donateur
Ik heb even in mijn steeds langer worden de excellijst gekeken, daar staat momenteel mijn allerlaagste verbruik op 15,6 kWh. Maar dat is volgens de BC, en die is véél te optimistisch.

Realistischer is om je accucapaciteit te nemen (58 in mijn geval), die te delen door de daadwerkelijk gereden KM + de nog overgebleven KM bij elkaar opgeteld en deze te delen door 100 KM. En dan kom je op een reëlere waarde van in mijn geval 17,3 kWh per 100KM.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Maar eigenlijk zou je het verbruik van een EV net zo moeten uitrekenen als bij een ICE auto.

Dus de werkelijke hoeveelheid 'getankte' energie (kWh dus) en de hoeveelheid km's die je daar mee rijdt.
Dan neem je in ieder geval ook de laadverliezen mee. :jaja:

Terwijl bij het tanken van een fossiele brandstof er nauwelijks tankverliezen zijn. Immers je knoeit niet enige liters brandstof op de grond iedere keer als je benzine/diesel gaat tanken... :pieker:


Nog afgezien van de s/w issues. :D
 

EdK

Forumguru
@Japanese Power laad jij met een load balancing ertussen ?
Zo ja, staat deze wel goed ingesteld ?
Want krijg indruk dat hij of stopt met laden tussendoor (LB) of naar 1 fase laden overspringt.
Want neem aan dat je airco's nu ook staan te blazen met hun vermogen en als er dan word gekookt (elektrisch) dan kan ik me voorstellen dat de LB inschakeld en dus je EV lader even op standje lager zet..

En heb je een KWH meter tussen de EV staan zodat je kunt zien dat wat je op de app ziet als laden ook overéén komt met de KWh meter.
Heb bv zelf een MIB KWh meter tussen de zonne panelen gezet en ik zie hier tov de app ook een afwijking van enkele tiende KWh met 4 panelen.
Blijf ik ook zeggen dat het een vreemde situatie is, Collega heeft de Skoda EV 80 , maar die hoor ik geheel niet over het laden en de probs die jij ervaart.
Onlangs er juist om gevraagd, en hij hoeft niet terug voor update das ga er even van uit dat hij met min de versie 3 rond kachelt
 

Japanese Power

Donateur
Ik heb inderdaad load balancing. Gisteravond stond er 1 airco aan van de 3. Rustig op 23,5 graad. Verbruik minimaal in m’n verbruiksmeter. Niet gekookt (veel te warm voor) en verder geen grote verbruikers aan. Tussendoor nog enkele keren laden gestopt maar bleef op 3 kWh steken. Laden was pas om 06:55 klaar (ben thuis gestart met werken). Snelheid is in de loop van de nacht niet meer aangepast (gebalanceerd). Ik mag aannemen dat deze zicht continue aanpast aan de gevraagde omstandigheden.

Vandaag alle 3 de airco’s aan, brood gebakken in de oven en de CitiGo aan de lader. En deze ging direct op vol vermogen laden. Zonder problemen op de volledige 7,2 kWh. Dus ja. Ligt aan de load balancing? Persoonlijk denk ik niet.

Je andere vraag zal ik vanavond thuis even induiken @EdK.
 

Japanese Power

Donateur
Aanvullende vraag aan jou @EdK als techneut. Als kijkkast zou aanpassen van 3 naar 1 fase is het dan logisch dat de snelheid van 12 naar 3 kWh gaat. En die snelheid staat niet alleen in de Škoda app maar zie ik ook in mijn verbruiksmeter thuis.
 

EdK

Forumguru
Kun jij op je LB de spanning (real) en de Ampere's zien real ?
En dus ook ook de KWh per fase ?
Vergelijk die ook eens met wat er in de app word weergegeven en wat de LB aangeeft.
In theorie zouden die overeen moeten komen...
En doe dat ook eens als je de city up laad.
Kan het geheel verkeerd hebben , maar als ik de 3 fase bij elkaar optel dan zit je rondom het laden van de citygo over 1 fase.
En zoals gezegd , kan het geheel fout hebben maar lijkt erg veel erop dat hij het laadproces oppakt van de Citygo op de Enyaq.
Wij bouwen die EV palen ook en plaatsen en aansluiten en in bedrijf stellen met of zonder LB is mijn zijde.
Hierna heb ik contact met me collega die ze in het platform aanmeld en instelt !
BV ook het max laadvermogen per aansluiting, ondanks dat we ze leveren met 2x16A-400V ! (standaard) maar kunnen ze ook vanuit platform instellen op lagere laadstroom ( +/- 5A-400V minimaal ) als dat verzoek bij bv Liander vandaan komt...
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Ik kan helaas niet meer gegevens uit de laadpaal halen dan deze en verder niet.
Starttijd / Eindtijd / Serienummer / Laadpaalexploitant / Laadpasnummer / Sessie ID / Elektriciteitsverbruik (Wh)

De laadpaal is behoorlijk gesloten systeem. Aangezien ik op dit gebied geen techneut ben kom ik ook niet verder in de portal van Shell Recharge. Ik heb geen zicht op wat er realtime allemaal gebeurt in de meterkast.
Ik zie wat m'n panelen doen en wat er aan stroom in -en uitgaat (per kwartier) maar dan houdt het echt op.
 

Nedje

Senior Member
Jammer om te horen dat het nog steeds kommer en kwel is, @Japanese Power . Hier een IV60 op 3.0 (af fabriek) zonder range issues. Ik hoop dat er op termijn wat te doen is voor je. Kan me goed voorstellen dat je meer verwacht van een auto in deze prijsklasse.
 

Flem_nl

Forumguru
@Japanese Power kijk je in de data van Shell Recharge naar de totale load time? Krijg daar namelijk de indruk dat het kijkt naar het moment dat je de laad actie beëindigd. Zie mijn screenshot, hier haal ik m pas (sorry te lui om naar buiten te lopen als de auto vol is) van de lader als ik er daadwerkelijk mee weg ga. Soms duurt het bij mij ook iets langer, maar echt geen bijna 19 tot 20 uur! Heb ook load balancing thuis, anders een groot issue.
1686647347160.png
 

Japanese Power

Donateur
Dat ken ik @Flem_nl
Soms hangt de auto er wel langer dan een dag aan omdat ik de voordeur niet gebruik ;)
Maar nee, ik kijk niet naar de eindtijd, want die blijft doorlopen...

De laadsnelheid haal ik uit de Skoda App zelf, zie ook mijn screendump in post 221.
 

Flem_nl

Forumguru
Ik schrok even toen je het over de Skoda App had. Ik dacht bijna dat deze eindelijk echt nuttig was en er een log te zien was van de laadsessies vd Enyaq. Naast het echt kunnen bedienen van functies van de auto (buiten enkel temperatuur) zoals bijv. bij een Tesla....
 

EdK

Forumguru
De laadpaal is behoorlijk gesloten systeem.
In theorie zit er een KWh meter in de paal zelf, want ergens moeten die pulsen voor de KWh vandaan komen ( kan ook met modbus)
Namelijk al meerdere palen van derde open gehad en 9 van de 10 gevallen zit daar dus de KWh meter.
LB bouwen wij in de meterkast in meteen achter de hoofdschakelaar en die tokkelt dan met de palen via een modbus lijn.
En de palen en de LB kunnen we hierdoor via GSM netwerk uitlezen en dus ook de stroom die LB meet , maar ook per aansluiting.
Maw wij maken geen gebruik van de P1 poort van de stroomleverancier.
Maar hierdoor kunnen wij redelijk makkelijk zien wat / hoe en hoeveel hij laad per aansluiting.
Maar goed er zit wel een ander prijskaartje aan deze laadpalen tov de particuliere laadpalen van onder de 1000 eurie
 

wdejong32

Actief lid
zoals gezegd gaat onze enyaq volgende week voor zijn eerste beurt icm de update maar ik heb de dealer gemaild en deze zei dat de update "wenselijk " is en niet verplicht ,,, wel is het zo dat je wel de 3.1 update moet hebben om vervolg updates over the air te kunnen krijgen

Na alle problemen die ik lees en met name bij japanese power welke zelf ook liefhebber en kenner is gaan wij de update beslist niet laten instaleren , nu werkt alles prima, laadt redelijk snel op.. geen storingen enz..
 

Japanese Power

Donateur
Ik denk dat je een voor dit moment goede beslissing neemt. Afgaande op mijn onderbuik gevoel. Vraag wel even na hoelang de “gratis” update naar MEB 3 echt gratis blijft in de toekomst.
 

wdejong32

Actief lid
ik hoop dat het bij jou ook snel opgelost wordt allemaal , als ik je verhaal zo lees is de lol er snel af met je enyaq,, wat voor enyaq heb jij ??

Mijn vrouw heeft dus de donkergrijze enyaq IV 60 , basis uitvoering met panoramadak en ik ga over 2 weken mijn splinternieuwe Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG , race bleu , met comfort en functie pakket plus trekhaak ophalen ( nu kodiaq Style 1.5 tsi DSG racebleu)
 

Bijlagen

  • thumbnail_IMG_9662.jpg
    thumbnail_IMG_9662.jpg
    96,8 KB · Weergaven: 15
  • thumbnail_IMG_4653.jpg
    thumbnail_IMG_4653.jpg
    97,2 KB · Weergaven: 16

Japanese Power

Donateur
Ik heb destijds binnen 24 uur blind een iV60 als opvolger van m’n toenmalige Kodiaq gekozen.

Was een daadwerkelijk voorraadmodel die ik pas zag toen de auto werd klaargemaakt en waar ik nooit 1 meter voor de overdracht mee heb gereden. Laat staan ooit een Enyaq had gereden.

De uitvoering kun je hier in de eerste post van mijn eigen auto topic vinden.
 

Tipu

Lid
Tot mijn verbazing is accu vandaag geladen tot 412 km …
In winter kwam het nooit boven 285 km.

Model 60km 3.0 software…
 

Bijlagen

  • IMG_5598.jpeg
    IMG_5598.jpeg
    943,6 KB · Weergaven: 38
Bovenaan Onderaan