Software Update ME3 (en verder) voor Enyaq

Flem_nl

Forumguru
Is er al iemand die de 3.1 software versie OTA aangeboden heeft gekregen? Heb nu al een paar keer de melding gehad dat er een update beschikbaar is, maar in software settings komt vervolgens de melding dat er geen nieuwe update is en alles up to date. Nog altijd dus 3.0
 

Alpha

Donateur
Enyaq krijgt wat upgrades later dit jaar.


The Enyaq Laurin & Klement is equipped with the latest ME4 vehicle software, which will be included in all Enyaq family models produced later this year onwards. The new software adds numerous improvements and new features. These include a preheating function, which brings the battery to an optimal temperature before charging begins. There are two modes to choose from, and the process can be started manually by pressing a button in the central infotainment display. In automatic mode, this happens without the driver’s involvement when the vehicle is on its way to a fast-charging station, based on data from the navigation system.
 

Japanese Power

Donateur
Klopt, er komt een iV50 aan, geen idee wie dat ooit gaat kopen maar dat terzijde...
Als je al kijkt naar de degradatie van de iV60 en 80 zou je niet slim zijn om en iV50 te kopen.
Zonder achterruitenwisser ook nog eens, want ze willen hem zo "goedkoop" mogelijk neerzetten.
 

Flem_nl

Forumguru
Ik hoop nog altijd dat in een van de volgende updates het startscherm eindelijk verdwijnt. Keuze voor offline of online voordat je uberhaupt iets met het scherm kan doen is ronduit belachelijk!
 

Flem_nl

Forumguru
@Japanese Power idd dat. Persoonlijk vind ik dit erg hinderlijk. Dit was er voor de 3.0 update niet. Zeker niet de fout maken om gebruikerswissel te selecteren. Dan komt er ineens een inlogscherm met een pincode waar je niet meer uit kan komen. Dit terwijl je ondertussen al lang en breed aan t rijden bent
 

Japanese Power

Donateur
Fucking lang leve de MEB 3 update. Waar ik afgelopen winter merkte dat het laden langzamer ging omdat de temperatuur rond het vriespunt was (thuislader 12 kWh) is het volgende dieptepunt bereikt: laden als het warm is.

Accu was nog 36% vol, heb het laden thuis vanavond aangezet om 19:10 uur en denk net van zal eens kijken hoelaat hij klaar is met laden want er komt er vanavond nog een EV thuis die vannacht geladen moet worden.

En wat schetst mijn verbazing: laden met 3 kWh, eindtijd morgen om 06:56 uur. Totaal gestoord. Dan ben ik lang en breed aan het werk op de zaak. Wat een klotebak. Vergeef me de woordkeus in deze post en voel je vrij om aan te passen @moderator maar ik heb nu zo vreselijk de scheit van die hele Enyaq.

Die hele MEB update heeft mij niets dan ellende gegeven. Ter meerdere glorie van het behoud van die inferieure VAG-accu’s om die maar een langer leven te geven zodat ze kunnen rekken tot de garantie voorbij is.

IMG_6146.jpeg
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Schandalig en echt weer typisch de VAG groep, ze rekken de boel inderdaad met de bedoeling de garantieperiode te laten verstrijken, heel jammer dit weer, op deze manier is de auto gewoon waardeloos, wie tekent hiervoor als het van het begin zo zou zijn? Niemand. Sterkte Johan @Japanese Power , ik leef oprecht met je mee.
 

Canon-Eye

Forumguru
Met deze uitvoerig gedocumenteerde probleemgeschiedenis op tafel denk ik eigenlijk dat t.z.t. een eventueel beroep op het verstrijken van de garantietermijn voor de rechter geen stand houdt. Product voldoet immers niet aan de verwachtingen die er redelijkerwijs aan gesteld mogen worden, zoveel is wel meer dan duidelijk. Dus doorgaan met vastleggen van de problemen en tevens de dealer (verkopende partij) hiervan op regelmatige basis op de hoogte houden met een kopietje naar de importeur.
 

Alpha

Donateur
What the f*ck... Meen je niet?! Balen man! Begin onderhand blij te worden dat mijn Octavia alleen maar traag kan laden :oops:... Tjezus. Snap wel dat ze snel een nieuwe Enyaq willen aankondigen.
 

Japanese Power

Donateur
Bijzonder om te lezen @hemi24 .

Toen bij mij de update werd aangekondigd werd mij verzekerd dat dit wel zou gebeuren als ik de update niet zou accepteren.
Ik heb mijn ex-dealer (Rijnwoud) en geloofd. Met de wetenschap van nu zou ik een volledig andere keuze maken, zover mag wel duidelijk zijn. Maar ik ben bang dat de updates ondertussen al volledig zijn uitgerold bij iedereen binnen het VAG-platform...
 

ertromp

Forumguru
De updates zijn zeker niet allemaal uitgerold binnen de VAG groep.
Mijn ID3 is begin dit jaar op 2.4 gezet op eigen verzoek. Dan zou er een OTA update naar 3.0 volgen echter kiest VW ervoor om middels een afspraak voor 1 dag bij de VW garage direct te updaten naar 3.2 en dat is kosteloos en niet verplicht.
 

wdejong32

Actief lid
Hallo Japanese Power


onze enyaq (IV 60 bj 6-2021 met nu 49,.900km )gaat eind deze maand voor zijn eerste beurt en update maar als ik dit zo lees vraag ik me af of het wel zo slim is.... nu werkt alles goed en na ca 4/5 uurtjes is de auto opgeladen als hij ca 25 procent was...

En aangezien u ook veel op het forum zit en weet geloof ik u direct
 

Japanese Power

Donateur
Ha Wilfred (@wdejong32), ik snap je dilemma. Er zijn ook gevallen die goed gaan maar ik lijk alle ellende op me te hebben gekregen. En als je gaat rondspeuren op andere fora dan kom je daar ook van alles tegen. Ik heb 2 maten van me met een Enyaq, de ene is 20% van z'n range kwijt na de update (iV80) en de andere heeft geen gekke dingen (iV60). Feit is wel dat er genoeg voorvallen zijn te vinden van mensen met problemen van NA de update. Als ik nog kon kiezen zou ik vanmiddag nog terugkeren naar de oude situatie. Succes met kiezen.
 

BasK

Nieuw lid
Is er al iemand die de 3.1 software versie OTA aangeboden heeft gekregen? Heb nu al een paar keer de melding gehad dat er een update beschikbaar is, maar in software settings komt vervolgens de melding dat er geen nieuwe update is en alles up to date. Nog altijd dus 3.0
Beste Flem_nl,

Ik heb het vermoeden dat ME3.1 overgeslagen wordt als update. Mijn Enyaq is uit 2021 en heeft eind 2022 de ME3.0 update gekregen bij de dealer. Twee collega's hebben een Enyaq van eind 2022 die met ME3.1 zijn uitgeleverd. Verschil met ME3.0 is o.. dat je plug-and-charge kan gebruiken met de Powerpass en je hebt meer info in het dashboard achter het stuur.

Navraag bij de dealer en bij Skoda Nederland levert geen zinvolle antwoorden op. De Skoda website laat al maanden alleen de ME3.0 update (uit te voeren bij de dealer) en de M3.2 update ("binnenkort beschikbaar") zien. Als je navraagt wanneer dan "binnenkort" is, krijg je als antwoord: "Binnenkort".

Groet,

Bas K.
 
Bovenaan Onderaan