Software Update ME3 (en verder) voor Enyaq

Tipu

Lid
Er zit warmtepomp in auto. Kan lagere laad snelheid te maken hebben met lage temperatuur vandaag: 15 graden nu.
Maar dat zou de warmtepomp toch moeten oplossen.. ik heb net 120km gereden en nu bij fastened dus lagere snelheid dan ik gehoopt had. Iets langer wachten tot er 80% bereikt wordt
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Tipu Na 120 km is de accu bij deze buitentemperatuur nog niet echt op de juiste temperatuur om snel te laden, hoewel de warmtepomp daar wel aan zou moeten helpen. En wanneer je op meer dan 60% SoC begint, is die 50 kW niet slecht,volgens de laadcurve zoals Fastned 'm toont:
1665391993581.png
En als ik je foto goed interpreteer, ben je boven de 40kWh begonnen met laden, en dat is bij jouw auto al meer dan 60% SoC.

@Kanerr Klopt! Maar wanneer je op ~25 graden accutemperatuur begint, zou 'ie toch sneller moeten beginnen.
 
Laatst bewerkt:

Albert310

Nieuw lid
Eerder meldde ik jullie dat ik op mijn eigen Enyaq 80iV wacht met als prognose levertijd april - mei 2023. Intussen rijd ik nu ruim een jaar (ja, ja) een lease Enyaq 80iV (instapversie met twee opties: trekhaak en groot scherm/stuurverwarming/headup display*). zeldzaam pakketje dat destijds leverbaar was, ik was namelijk een van de vroege bestellers nog voordat de auto leverbaar werd.

Op de huidige leasewagen is de update enkele weken terug uitgevoerd en dat valt tegen op een paar punten:
1. de rijdafstand op een lading.
Voor de update kon ik soms de 500 km lading halen. Let op: ik houd me aan de snelheid op de weg, rijd defensief en (als het even kan) rijd ik op de cruise control. Voor de update was het in die periode gemiddeld boven de 16-17 graden en had ik dus lekker veel kilometers. Saai maar zo bespaar je wel :sneaky:. Na de update is het ineens max 423 kilometer, een behoorlijk verval en het is niet echt veel kouder geweest de afgelopen weken (vanochtend: 1 graad Celsius: volle lading 410 kilometer :oops:. Beetje veel verval voor alleen het koudere weer!!
2. Elektronische gadgets etc.
Verder werkte sinds de update de stuurverwarming niet meer (gebruik m bijna niet maar kwam er vanochtend achter) en vanaf de update deed de oplader voor de telefoon het niet meer. Intussen terug geweest voor de telefoonoplader en dat resulteert erin dat de lader het nog altijd niet doet maar dat het (hinderlijke) signaal "De telefoon kan niet worden opgeladen, maak de oplaadruimte leeg" (ligt alleen de telefoon in moet ik die weghalen :unsure:) rechts is verdwenen en als je het linkse vak gebruikt die melding nog altijd even vrolijk verschijnt om de minuut. Dus ik zie hier een aantal forumgenoten klagen maar wellicht is het plezierig dat de update nog even uitblijft. Zo blij word je er niet van..... en misschien is bij het hoofdkantoor van Skoda intussen ook bekend dat de update meer kapot maakt dan goed doet. Wie weet.

*de headup display heb ik dus mogen ervaren omdat die toen nog in een pakket zat. Nu is deze alleen nog in een pakket bij de duurste versies te krijgen. Mijn conclusie na een jaar: als je de duurste versie overweegt vanwege die gadget: NIET DOEN! ik betrap me erop dat ik deze display zelden raadpleeg. Wellicht omdat ik ruim 45 jaar anders gewend was maar ook omdat de kleine cockpitdisplay en het middenscherm veel meer en ook duidelijk afleesbare info geven. Enne, de andere passagiers zien m toch niet dus ook om "de blits" te maken is het geen nuttige gadget. Neem dan een paar blitse velgen :LOL:
 

Jdbigg

Senior Member
Over de rijafstand: als je zo’n vroege berijder bent (ik ook), moet je vorige winter al hebben ervaren dat je bereik ernstig afneemt in de winter. Eénderde minder bij koud weer is heel normaal. Als je dat wilt beperken, zet dan je kachel lager dan 18 graden en gebruik je stoelverwarming en stuurverwarming. Dit scheelt tot 10% in je bereik.
 

Japanese Power

Donateur
Welkom @Albert310 , lees hier ook maar eens.
Je bent niet de enige en het trad bij mij al op tijdens relatief mild weer.
Daarnaast ken ik 2 mensen die exact dezelfde issue hebben met de verminderde range.

Ik hou de komende periode in excel een overzicht bij van wat de BC aangeeft na 100% laden en wat de daadwerkelijke range doet.
Daarnaast ook de weersomstandigheden, het soort rit, gebruik van voorverwarming, stoelverwarming en dergelijke staat vermeld.
Dit alles om de dealer een realistisch beeld te geven van de degradatie in de range...
 

Flem_nl

Forumguru
Gisteren eindelijk de update gehad, eens kijken of het een verbetering is.

Wel een mooi marketing verhaal van Skoda over de uitbreidingen van Skoda Connect, uiteindelijk kan je enkel als extra nu zien of de auto wel of niet op slot staat en de ramen dicht. Dit is dus enkel informatief en niet dmv de app te te openen/sluiten, terwijl andere Skoda modellen dit wel kunnen. Een gemiste kans van Skoda om de gebruiker te voorzien van fatsoenlijk features die reeds lang en breed op de markt beschikbaar zijn. Bijkomend nadeel is gelijk dat de Lane Assist weer aanstaat, deze was eerder door @Antera vakkundig uitgezet. Maar weer een bezoekje aan z'n werkplaats inplannen. Zoals in dit topic aangeven, is dit een gevaarlijke optie die voor ongelukken kan zorgen.
 

Japanese Power

Donateur
Na 3 weken sturen durf ik voorzichtig te melden dat je beter met de oude software kunt blijven rijden en (voorlopig) niet de verplichte MEB3.0 update uit laat voeren. De enkele pluspunten wegen voor mij persoonlijk niet op tegen de minpunten.

+ punten

• Richtingaanwijzer met een stuk minder prominente digitale klik
• Snelladen standaard voor hen die deze optie niet hadden
• De lichtopbrengst van de achteruitrijverlichting is verbeterd in het donker voor de weergave op de camera

- punten

• Range op een volle accu (100%) is vooralsnog een heel stuk minder dan voor de update
• Beloofde range vermeerdering naar WLTP 416 KM is daarmee ver buiten het bereik
• Ruitenwissers gaan niet meer terug naar de homepositie na uitschakelen contact
• Elke keer bij instappen op bevestigen klikken dat je de bestuurder bent
• Nu al aantal keren gehad dat de auto niet gaat laden als ik hem uit de app van de thuislader wil starten
• De connect verbinding met de auto via de servers van Skoda is nog vaak bagger
• Alle retrofit accessoires worden niet herprogrammeerd / gecodeerd omdat ze niet af fabriek erop zaten
• Ditzelfde geldt voor VCDS aanpassingen, deze worden allemaal overschreven en worden niet door de dealer teruggezet
• Beloofde snellere interface is niet te merken
• De Lane Assist is veel agressiever qua ingrijpen, tegen het dwingende aan, waardoor je deze liever permanent uitschakelt
• Connect apps krijgen na 1 jaar een betaald abonnement, geen lifetime gratis meer
• De functionaliteit in de app is ietsje uitgebreid, maar is niet te vergelijken met functies die ik bv. in de app van de kleine CitiGo E iV heb zitten
• Als je tijdens het laden de MySkoda app opent stopt het laadproces

En zo zullen er nog wel meer punten zijn van andere Enyaq-rijders, zou zeggen, vul het lijstje maar aan met + en - punten...
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Wat ik mij dan afvraag: vervalt hij de verplichte update ook de juiste codering van een naderhand gemonteerde trekhaak, of past de dealer dat wel aan..?
 

Japanese Power

Donateur
Nope, dat vertikken ze simpelweg, ook al is het een originele VAG camera, geen OEM zooi ofzo.
Ben daarvoor afgelopen week weer terug geweest naar Mark (@Antera) die hem als service weer heeft her-geprogrammeerd.
Je krijgt echt de auto met de opties zoals hij de fabriek heeft verlaten. Daar is de software op maat voor geleverd aan de dealer.
Ik krijg zachtjesaan steeds meer het monopolisten-trekjes-gevoel bij PON / Skoda...
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Dat is inderdaad eigenlijk gewoon te triest voor woorden. Ik krijg sterk het gevoel dat je volgende auto weer Japans zal zijn (en de mijne misschien ook wel, ik zit tijdens de lunchpauze even verlekkerd te kijken naar een Camry, of Koreaans, we zien tegen die tijd wel).

Overigens denk ik niet zo zeer aan kwade opzet bij PON/Skoda, maar meer zeer gebrekkige software skills. Te weinig goede developers in dienst, testprocedures niet op orde, management wat stuurt op snelheid, niet op kwaliteit, dat soort dingen. Anyway, hoe het komt, vervelend is het zeker. Als men dit soort dingen niet snel structureel gaat verbeteren komt er een tijd dat VAG simpelweg omvalt, men zal zelf wel denken dat ze "too big to fail" zijn, maar dat dachten vroeger in Detroit ook.
 

Japanese Power

Donateur
Ik weet dat het geheel off-topic is en een Prius echt een vieze klank heeft voor velen maar ik vind de zojuist vrijgegeven afbeeldingen van de nieuwe Prius zeer fraai @CharlesTucker.

Maar goed. Eerst nog 4 jaar Enyaq. Eens kijken hoe die verder gaan verlopen ;)
 

Japanese Power

Donateur
Ja hoor, heb weer een minpunt erbij voor m'n lijstje.

Op het moment dat m'n Enyaq staat te laden en ik de MySkoda app opstart om te controleren hoever de auto is met laden of om iets anders van de Connect Services te gebruiken stopt het laadproces. In eerste instantie dacht ik dat het aan m'n eigen laadpunt lag maar ik heb ondertussen hetzelfde issue nu op 3 verschillende laadpunten gehad...

Maar wat betreft de range, het gaat voorzichtig de goede kant op na de reset bij de dealer.
 
Bovenaan Onderaan