Software Update ME3 (en verder) voor Enyaq

poke66

Nieuw lid
Heb ME3.0 van de fabriek gekregen. Sindsdien 3 updates OTA gekregen; eentje die toe liet om de Skoda app te verbinden met de auto (tsja), eentje die zogezegd een voorbereiding was voor een grotere update, en onlangs eentje waarvan het niet duidelijk is wat deze deed, behalve dat het een grotere was waarbij de wagen gedurende 10 minuten vanzelf op slot ging en er daarna een motor calibratie gebeurde. Maar nog steeds is het ME3.0.0. Binnen twee weken moet ik naar de dealer voor een terugroepactie, maar wat die precies inhoud is niet duidelijk. De dame aan de lijn zei (en niet lachen): Het is iets elektrisch.
Ik: Dat zal wel met een elektrische auto ;)
 

poke66

Nieuw lid
Niet nodig, nog nooit te weinig range gehad. Je mag je vuile lawaaierige dino auto houden. De EVs met 1000km range komen er trouwens snel aan...al is een beter laadnetwerk een meer economische oplossing dan steeds grotere batterijen.
 

EdK

Forumguru
Een beter laadnetwerk is nog wel een droom van zeker 10 jaar....
De kabeltjes die die stromen moeten transporteren die worden een beetje te dun bij bestaande bouw.
En dan moet er nog vor kapitalen aan nieuwe kabels in, en ja koper en aluminium prijzen stijgen ook de pan uit.
En dan praten we nog niet eens over de handjes die dit allemaal moeten uitvoeren, en die worden ook minder met de vergrijzing ....
Dus ja er zijn nog wat uitdagingen, dus zal wel naar grotere capaciteit accu's gaan
 

poke66

Nieuw lid
Mee eens, dat zal een hele uitdaging zijn. 10 jaar is lang voor een mens, maar maatschappelijk is dat een snelle evolutie, eenmaal gezet gaat het wel opbrengen voor de generaties na ons (en ons ook nog hoop ik). Beetje door de zure appel bijten. De Saudies, Russen en andere olie baronnen kunnen we niet blijven verrijken. Die 1.3 miljard Euro per dag die de EU uitgeeft aan de aankoop van fossiel spul buiten onze grenzen kunnen we beter intern gebruiken, om de levenskwaliteit van onze eigen mensen te verbeteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Tipu

Lid
Is al bekend wanneer nwe software update voor first editions (uitvoering van vóór juli 2021) te verwachten is? Ik bedoel update na ME3..
 

ertromp

Forumguru
Is al bekend wanneer nwe software update voor first editions (uitvoering van vóór juli 2021) te verwachten is? Ik bedoel update na ME3..
Zit je al wel op 3.0? Anders moet dit door dealer/garage gebeuren samen met vervangen 12V accu de updates na 3.0 gaan weer OTA
 

Flem_nl

Forumguru
Volgens diverse EV fora wordt de Enyaq sinds december '22 OTA geupdated naar 3.1. en dan naar 3.2.....
Zit nog altijd op 3.0 en systeem geeft aan dat er geen updates beschikbaar zijn momenteel. Ben benieuwd wanneer 3.1/3.2 dan uitgerold gaat worden...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Enyaqqie

Nieuw lid
Heb je moeten betalen voor de verhoging van de laadsnelheid, want mijn auto heeft de ME3 update wel gehad, maar laadsnelheid is nog steeds max 50kW. Mijn auto is van eind 2021 en had recht op de ME3 update. Toen werd vermeld dat dit inclusief een hogere laadsnelheid is. Nu zet Skoda op zijn site een verwijzing, dat als je 50 kW laadt, deze gekocht moet worden
 

Bijlagen

  • uitleg van de gratis software-update op website Skoda.jpg
    uitleg van de gratis software-update op website Skoda.jpg
    253 KB · Weergaven: 33

Mali

Forumguru
volgens Skoda wordt de OTA update 3.1 1e kwartaal 2023 uitgerold. 3.0 heb ik sinds 28 oktober (first edition van begin 2021) de verhoogde laadsnelheid is voor mij van 100 (in het pakket)naar 125 gegaan maar ik laad alleen op vakantie langs de snelweg dus geen idee of dit wat uitmaakt.
heb je 50 KW dan blijft het 50 KW volgens diverse forums
 

Johnjunior

Nieuw lid
Nu enige tijd verder, de enyaq vandaag plots geen infotainment meer compleet zwart dashboard en infotainment.
Anwb heeft de reset aangeraden 15sec. de aan/uit toets inhouden infotainment. dat werkt voor nu maar zij zeiden er is een update nodig vanuit skoda voor dit probleem.

Uiteraard wil Ames zwijndrecht het eerst onderzoeken(weer tijd erin steken om met de auto erheen te gaan), terwijl de auto notabene afgelopen donderdag daar is geweest om data te verzamelen voor de fabriek.....ivm verminderd rijbereik etc.

Wel uitslag van de fabriek gehad, met de gestuurde data is niets mis, het verminderde bereik is niet waar terwijl je het aantoont met een logboek.....Ames zwijndrecht vind het allemaal prima en zegt simpel niets mis mee hoor.

Nu maar de bal terugspelen naar de leasemaatschappij die hebben tenslotte een auto geleverd die nu niet meer voldoet aan de specs van indertijd....

word vervolgd
 

Bballjunkie

Nieuw lid
Beste @EJO hoe heb jij het thuislaad probleem opgelost? Ik heb momenteel hetzelfde probleem eerst thuis zonder problemen rond de 11kwh nu 3,5kwh. Erg frustrerend en bij skoda alleen het antwoord de auto geeft geen foutmeldingen er is niets mis met de auto. Probleem ligt thuis.....
 

ertromp

Forumguru
Heb je jezelf er goed van overtuigd @Bballjunkie dat er thuis geen oven / wasmachine / vaatwasser / warmtepomp of andere grootverbruiker draait want dan zal de loadbalancing op je laadpaal e.e.a afschalen. Geen idee welke laadpaal fabrikaat je hebt maar daar moet je natuurlijk ook geen problemen in hebben
 
Bovenaan Onderaan