Software Update ME3 (en verder) voor Enyaq

Japanese Power

Donateur
Het probleem van de laadsnelheid heb ik gelukkig niet gehad. Bij mij waren het vooral de fails tijdens het laadproces maar dat is door eigen huiswerk getackeld. Verder een aantal kleine irritaties na de update. Die zijn er nog steeds. Redelijke issue is inderdaad die range vermindering @EJO. Škoda ontkende in eerste instantie en ik ben nu gedurende enkele maanden aan het monitoren wat alle ladingen doen qua range, verbruik en allerlei andere omstandigheden.

Mijn voorlopige logboek is enkele weken geleden met PON gedeeld omdat PON nu ook naar de dealers heeft erkent dat er meerdere gevallen bekend zijn in NL met Enyaq’s die een behoorlijke range degradatie hebben opgelopen NA de grote MEB update. PON gaat nu alle data verzamelen en met de fabriek in Tsjechië delen.

Ik zou je aanraden alles te monitoren van je ladingen en alle andere omstandigheden van je ritten en dit alles vast te leggen als logboek voor jezelf en als bewijslast straks als je in de verdediging moet…
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Rosinfield

† In Memoriam
Ook in geval van lease allemaal vervelend genoeg. Maar moet zeggen dat ik dit alles toch wel behoorlijk alarmerend vind. Denk dan, je zult maar als particulier een dergelijk bedrag aan een auto uitgeven. Dan verwacht je toch niets anders dan lekker onbekommerd rond te kunnen rijden. En dan ben jij @Japanese Power nog iemand die zelf erg actief is richting dealer en ook zelf veel moeite steekt in het boven krijgen van het lek
 

CharlesTucker

Forumguru
Vergeet niet dat je als leaserijder in principe hetzelfde bedrag aan die auto uitgeeft, het valt alleen minder op omdat het per maand gebeurt, en bij zakelijke lease in de vorm van geleverde arbeid in plaats van "echt" geld.

Maar inderdaad, ik vind het ook allemaal nogal alarmerend. Zowel die problemen rond de Enyaq updates als de vele problemen bij de Octavia's. Dit, gecombineerd met het al jaren bekende gebrek aan klantvriendelijkheid en service-gerichtheid bij PON (en de afhankelijkheid van dealers van PON) moet een keer gaan bijten. In het verleden nam je de nukken van PON op de koop toe, omdat de producten dusdanig goed waren dat je weinig last had van PON. Maar dat is nu wel anders.

Overigens, ik zag zojuist dat één van de grote panden van Hoogenboom in Rotterdam-Zuid leeg staat, en er wat makelaarsborden aan bevestigd zijn. Te huur of te koop kon ik niet zien. Gaat het financieel niet zo lekker daar, begint het concern te kraken ("empires rise and fall"), of was de hele set-up daar zowiezo iets te megalomaan?
 

hemi24

Forumguru
ik heb veel problemen met laden en bereik is dramatisch laag. Nu laadt het 258 km (bij 100%).

Is dit wat de auto aangeeft als prognose bij 100% batterijlading?
Hoe ziet dit eruit als je daadwerkelijk gaat rijden?

Zou een aardige grap zijn als er gewoon een fout in de software zit waardoor de range bijvoorbeeld verkeerd wordt weergegeven en je in werkelijkheid meer kilometers uit de lading haalt…

Bij benzineauto’s kun je de boordcomputer ook dusdanig resetten, waarna de leercurve opnieuw begint en meestal de eerste prognose erg pessimistisch is!
 
Laatst bewerkt:

enyaqrijder

Nieuw lid
Vandaag met mijn Enyaq iV 60 (zomer 2021) bij de dealer geweest omdat de laadsnelheid aan de snellader vrij dramatisch verslechterd is sinds de 3.0 update. Voor de update kon ik bij SOC <40% strak 100 kW laden, ook bij kouder weer (en dan geleidelijk dalend naarmate de accu voller werd).

Maar sinds de update nog geen vermogen boven 50-55 kW gezien aan snelladers. Volgens de dealer is alles aan de auto in orde. Hij liet me een intern document (van Pon denk ik) zien met uitleg van deze klacht die blijkbaar meer voorkomt: met de software update is het accumanagement behoorlijk gewijzigd afhankelijk van temperatuur. Er zat een grafiek bij die ik vrij dramatisch vond: vanaf rond de 15-20 graden ga je behoorlijk laadvermogen inleveren, bij 0-5 graden zit je al aan 40% van max laadvermogen (en bij vorst nog minder). Dat klopt vrij aardig: kon vandaag rond 40-50 kW laden en dat is inderdaad rond de 40% van de 125kW die ik zou moeten kunnen halen.

Ik vind dat een behoorlijk ingrijpende verandering, ik weet echt zeker dat het niet zo was - vorig jaar met deze auto op wintersport geweest en kon ook daar gewoon 100kW laden en dat is nu ineens een illusie.

Zijn er mensen die na de update wel een hoger laadvermogen halen bij dit weer? Of heeft iedereen met de 3.0 update vergelijkbare ervaringen? Zou toch denken dat mensen daar ongelukkig over zijn, met dit soort laadvermogens hang je in de winter gewoon een uur aan de snellader...
 

Japanese Power

Donateur
Ik lees meer van mensen met snelheidsvermindering tijdens het laden @enyaqrijder .
Ik had al af fabriek snelladen en heb deze optie dus niet erbij gekregen met de MEB3 update.

Heel vaak maak ik geen gebruik van de snelladers maar de snelheden lopen best wel uiteen, zie bijgevoegde overzicht.
En de laatste 3 snellaadsessies zijn van na de MEB3 update. Dus nee, helaas herken ik het niet.

Let wel: de laatste kolom met snelheid is een gemiddelde.
De hoge laadsnelheid begint al bij 30% af te toppen zie het scherm aan de bijlage van FastNed.

Schermafbeelding 2023-01-16 om 18.11.42.png
 
Laatst bewerkt:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Meer nog dan hoe vol de accu is, is de temperatuur van de accu maatgevend voor de snelheid van laden.
Ik zal daarom ook altijd na de eerste ~2 uur rijden pas gaan snelladen, dan is mijn accu (Kia E-Soul 64kWh) op of rond 15-18 graden.

Maar mijn beginsnelheid haalt het al niet bij die van jullie: maximaal ~77kW.
 

hemi24

Forumguru
Dat is toch ook de 2e functie van die warmtepomp: de accu op de optimale temperatuur brengen en houden?
 

Japanese Power

Donateur
Ik heb idd. een af fabriek warmtepomp. Durf geen zinnig woord te zeggen of het daadwerkelijk effect heeft voor het beoogde doel. De mening zijn nogal verdeeld hierover.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Klopt, maar ook een warmtepomp gaat pas werken wanneer je rijdt of laadt, en in elk geval neemt die warmtepomp (veel) minder stroom dan de 'gloeidraad' die anders de verwarming 'doet'.
Hetgeen je kilometers 'extra' geeft tov de gloeidraad optie.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@hemi24 Heeft gelijk: ik heb je resultaat van 07-05-22 (43800Wh in 40 minuten) eens met 1,5 (dus naar 1 uur) vermenigvuldigd, en kom dan aan 65,7 kW.
En bij de 'snelste' op 26-11-22 kom ik op 74,685 kW
Edit:
ter vergelijking, ik heb gisteren 20 kWh bijgeladen in 22 minuten en begon met 55 kW, zag 'm zakken naar 42 kW.
Geladen van ~44% tot 65% (ik had 56% verbruikt op de heenweg, en wilde wel thuis kunnen komen).
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Ik heb de excel even aangepast @hemi24 en hem opnieuw toegevoegd.

De hoge laadsnelheid begint al bij 30% af te toppen zie het scherm aan de bijlage van FastNed. Dus een snellaadwaarde geeft een behoorlijk vertekend beeld, eigenlijk heel veel erger dan ik dacht... 0-30 is max. speed, daarna gaat onder ideale omstandigheden de snelheid er zachtjesaan uit...

Schermafbeelding 2023-01-16 om 18.14.12.png
 
Laatst bewerkt:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Voor Fastned tijd voor een nieuwe infographic:
Ze toppen 'm af op 100kW in plaats van de in de tekst vermelde 125kW,
En dat 'ie in 10 tot 20 minuten 100 km bijlaadt..........dat haalt je de koekoek, aan het begin van het laden doet mijn Kia dat ook.
(verbruik <16kWh/100 km 'szomers en begint te laden met 77kW = 12 minuten voor 15,4kWh, dus krap 100 km)
Jouw Enyaq zou dus met (meer dan) de helft sneller moeten laden.
 

Johnjunior

Nieuw lid
Ook ik rij een enyaq uit 2021 en na de update naar me3.0 problemen mer laadsnelheid en bereik.

Is bij ames zwijndrecht geweest en die zeggen we hebben gekeken en er is geen storing in de auto dus jammer joh. Ze hebben hem 1x leeggereden en aan de snellader gehangen, toen haalden ze 90kw dus alles is goed zeggen ze. Dat ik effectief bij elke andere snellader niet sneller ga als 50kw is een kwestie van jammer voor je.

Best jammer voor een auto van ruim 43k. Na een update niet meer dan 250km op een lading kunnen rijden en dan een uur aan de (snel)lader.

Wat mij betreft laatste pon auto niets dan ellende als je after sales service verwacht. Zeker bij ames.
 
Bovenaan Onderaan