Software Update ME3 (en verder) voor Enyaq

Ramonq

Senior Member
Voor diegenen die nieuwsgierig zijn hoe zo’n update in zijn werk gaat in de garage en welke modules bijgewerkt worden… in bijgevoegde bestanden vind je de details. :koffie:
 

Bijlagen

  • Service campaign 97GA - ME3 Aug 2022.pdf
    549,5 KB · Weergaven: 83
  • sw-versions-list me3.pdf
    56,3 KB · Weergaven: 47
  • attachments me3.pdf
    303,4 KB · Weergaven: 43
als ik op snelweg bijvoorbeeld 107 op cruisecontrol rij gaat auto af en toe ineens 100 rijden of 130. Zo maar uit zichzelf. Snelweg is uiteraard bepaalde tijden 100 of 130, maar lijkt alsof auto zelf besluit wat de snelheid moet zijn. Door verkeersborden herkenning?
of ik reed 50 op cruisecontrol in de stad, de ventweg ernaast was 30, stonden ook borden en auto gaat ineens 30 rijden.

lijkt mij niet de bedoeling. Herkenbaar voor iemand?

tijdens het spelen vanmiddag lijkt het dat ik al wel de update 3.0 heb. Hoop niet dat dit software probleem is/ wordt.

ook als ik aantal dingen aanpas, zoals geen lane assist, of eco mode, dan staat de auto na boodschappen, weer de lane assist aan en de eco mode is weer normaal geworden. Lijkt mij niet echt clever.

Herkenbaar of doe ik iets fout?
 

Ramonq

Senior Member
@Anton1968 Kijk in het menu van rijhulpsystemen eens bij ACC en dan bij
  • Vooruitziend trajectverloop
  • Vooruitziend toegestane snelheid
Ik vermoed dat één van die twee opties (of beiden) het gedrag veroorzaakt. Enerzijds door navigatie kaarten waarop de maximale snelheid niet klopt anderzijds door borden langs de weg die hij (verkeerd) oppikt.
 

Koen_AHB

Nieuw lid
Ha @Anton1968 , wat je schrijft over het automatisch optrekken en afremmen komt door een instelling. Als je in het infotainmentsysteem naar "hulpsystemen" gaat, kom je in het overzicht met alle veiligheidssystemen. Daar staat aan de linkerkant ook "lijst". Als je daar op klikt krijg je onder elkaar hetzelfde overzicht. Daar staat dan als het goed is ook adaptive cruise control (acc). Daar moet je dan "voorspelling toegestane snelheid" uitzetten. Hij laat dan nog steeds wel zien hoe hard hij denkt dat je mag rijden, maar hij remt of accelereert niet meer zelf.

Wat betreft je vraag over Lane assist geloof ik dat dit niet permanent uit te zetten is. Maar dat zal iemand anders vast beter of zeker weten!
 

Ramonq

Senior Member
Ten aanzien van Lane assist standaard aan. Volgens mij is de EU wetgeving dat het bij het starten van de auto standaard aan moet staan (weet dat dus niet zeker).

Je kunt het uitschakelen met een OBD2-dongel. Bijvoorbeeld die van OBDeleven. Of je laat het hier iemand op het forum doen die daar handig mee is. :)

00ECDB32-30DE-4317-9F77-02F520304B19.png
 

Japanese Power

Donateur
ook als ik aantal dingen aanpas, zoals geen lane assist, of eco mode, dan staat de auto na boodschappen, weer de lane assist aan en de eco mode is weer normaal geworden. Lijkt mij niet echt clever.
Nee hoor. Je doet niks fout. Check hier maar even. Als jij @Antera even benaderd kan hij je zo vertellen wat je nog meer kunt laten (uit)programmeren. Succes.
 

Bapaco

Nieuw lid
Uitrol van de update is gestart. Bel planning van Skoda boek een afspraak en dan weet je wanneer je aan de beurt bent bij je eigen dealer.
 
Ha @Anton1968 , wat je schrijft over het automatisch optrekken en afremmen komt door een instelling. Als je in het infotainmentsysteem naar "hulpsystemen" gaat, kom je in het overzicht met alle veiligheidssystemen. Daar staat aan de linkerkant ook "lijst". Als je daar op klikt krijg je onder elkaar hetzelfde overzicht. Daar staat dan als het goed is ook adaptive cruise control (acc). Daar moet je dan "voorspelling toegestane snelheid" uitzetten. Hij laat dan nog steeds wel zien hoe hard hij denkt dat je mag rijden, maar hij remt of accelereert niet meer zelf.

Wat betreft je vraag over Lane assist geloof ik dat dit niet permanent uit te zetten is. Maar dat zal iemand anders vast beter of zeker weten!

Dank voor je reactie. ‘Probleem’ lijkt inderdaad opgelost te zijn, Nadat ik jouw advies heb opgevolgd. Thanks.

blijft wel een puntje van kritiek over beperking van software. Auto die spontaan harder of zachter gaat rijden is niet echt veilig. Wel een aantal keren flink moeten remmen.
 

EdK

Forumguru
Hallo gooien ze er toch een Bosch accu in !? :banghead:
Kun je op elke hoek van de straat wel verkrijgen....
 

BramBam

Forumguru
Dezelfde berichten hoor ik op het VW ID forum. Echt bizar. Ze weten toch hoeveel autos ze moeten updaten en moeten voorzien van een nieuwe accu.
 

hemi24

Forumguru
Gelukkig is de hoeveelheid beschikbare accu’s eindeloos…
Binnen bestaande contracten snel opschalen is meestal het probleem.
En vanuit VAG zal de dealer geen gelijkwaardige Bosch (of welk merk dan ook) mogen monteren, tenzij die door VAG van een eigen omhulsel/plakplaatje is voorzien.

:pieker:
 

Cordoba

Forumguru
Hebben ze bij Ali die dealers ook nagemaakt (zou wel verklaren waarom de kwaliteit nog wel eens ondermaats is)?
 

Tipu

Lid
Gisteren software upgrade gehad.
Super tevreden tot nu toe.
Accu heeft meer bereik. Snelladen gaat sneller.

Betere menu’s. Skoda app heeft ook update. Onder andere kunnen zien of auto op slot is en alle ramen dicht zijn
 

Tipu

Lid
Vandaag bij fastened, komt niet boven 50kw. Helpdesk gebeld van fastned. Ligt aan auto krijg ik te horen… er zit verder ID.3 te laden. En die haalt 100KW.

Vreemd …
 
Bovenaan Onderaan