Software (spook-)storingen SCALA

Topic in 'Scala' gestart door fanSkoda, 03-04-2021.

1. fanSkoda

fanSkoda Forumguru

IK heb her en der al eerder wat hier over geschreven, maar misschien handig een apart topic hiervoor te hebben en ze zo te verzamelen?

Want het is weer zo ver :(
    Scala Business 1.0 DSG - 2019

Rechter buitenspiegel, de richtingaanwijzer daar in werkt een aantal uren niet.
    31 maart Amsterdam - Haarlem, werkt prima. Bij terugreis Haarlem - Amsterdam blijkt dat de richtingaanwijzer niet werkt. Uitgestapt, motor uit, herstart, knipperlicht bleef uit. Verder naar huis gereden.
    De volgende ochtend werkte het systeem weer goed! Dus ook niet te vertrouwen.
    In mijn herinnering is vorig jaar na de hete dagen al een knipperlichtunit vervangen i.v.m. een mogelijk gelijke storing (temperatuurgevoelig)?

Rechter dodehoekherkenning (lampje in spiegel) werkt meestal niet, onbetrouwbaar om daar op te vertrouwen.
    Al vanaf het begin, ca 1 1/2 jaar, en is al 2 x doorgegeven. Tijdens de rit naar Venlo een dag later werkt het redelijk gedurende ca. 3/4 uur. Daarna bijna helemaal niet meer.

Vanaf het begin en ondanks de meldingen aan de dealer en software updates kan ik de pincode van de bestuurder niet vastzetten. Is dat een gebrek van àlle VAG-auto's? Ik ga er gemakshalve vanuit dat dit in alle auto's zit.

Ook in andere modellen, lees ik, zijn vaak software issues. Straks heb je nog prima hardware (de auto zélf) maar mag je die tegen betaling naar de schoothoop afvoeren om reden dat de software die de auto tot 'leven' brengt het geheel laat afweten.

Wie ervaart ook softwareproblemen met de Scala?

grtsss

2. JeSko

JeSko Forumguru

En dat is wat men wilt, een auto moet net zo'n wegwerpproduct als een Smartphone worden, en ze zullen erin slagen. Twijfel echter serieus of mijn volgende nog een VAG word, hun software issues zijn buitensporig.

fanSkoda vindt dit leuk.
  3. EdK

EdK Forumguru

Overdrijven is ook een vak hoor..........
    Denk je nu werkelijk dat de andere wagen fabrikanten geen problemen hebben ?
    En die gooien hem ook net zo snel met bugs en al op de markt....

Maar goed zal zeker niet ontkennen dat ook VAG wat software problemen heeft, heeft ook bijna in elke krant en tijdschrift gestaan. En de ID3 en 4 staan hiermee bovenaan in de VAG top10
    Maar VAG ligt sinds de sjoemelsoftware ( waar ze toch verdomd goed in waren ) onder een vergrootglas , maar zoals gezegd alle fabrikanten hebben dit probleem

En helemaal nu ze allen zo gauw mogelijk E wagens op de markt willen brengen

4. JeSko

JeSko Forumguru

@EdK

Zeker niet overdreven, het is wat het is. Aziaten hebben hun software al veel verder en beter op punt.

5. Captain Hook

Captain Hook Forumguru

@JeSko We gaan het zien, of die Aziaten zoveel beter zijn.
    Met de komst van o.a. de nieuwste Kia/Hyundai modellen (EVx en ionic series) komt er zometeen een grote hoeveelheid nieuwe EV modellen op de markt. Ben benieuwd of die dat beter voor elkaar hebben?

En vlak ook niet alle Tesla akkefietjes uit! Die zijn zowat continu aan het updaten... :jaja:

Laatst aangepast: 04-04-2021
    JeSko vindt dit leuk.
  6. Desperado

Desperado Forumguru Donateur

Dat is echt niet VAG gerelateerd. Dat denk je omdat het hier alleen over VAG gaat.
    Zou dit niet een los draadje oid kunnen zijn aangezien het alleen aan de rechterkant zit.

Cordoba vindt dit leuk.
  7. fanSkoda

fanSkoda Forumguru

Vanaf het begin en ondanks software updates kan ik de pincode van de bestuurder niet vastzetten. Is dat een gebrek van àlle VAG-auto's? Ik ga er gemakshalve vanuit dat dit in alle auto's zit.

En spooky:
    Sinds een software update langere tijd terug schakelt de Virtuele Cockpit ook naar weergave van navigatie op het moment dat je de navigatie inschakelt. Ongewenst. En na de rit naar Venlo is het onverwacht weer zoals ik het wens en het bij aflevering ook was, het display blijft in de gewenste sportweergave staan.

Gremlins aan boord mss?

grtss

8. EdK

EdK Forumguru

die zijn lawaaiig dus dan had je die moeten horen op de achterbank !! :lezen:

hemi24 en fanSkoda vinden dit leuk.
  9. jesse_s93

jesse_s93 Forumguru

Op een aantal plekken op het forum al wat kunnen lezen over jouw problemen, blijft vervelend!

Dat van de rechterbuitenspiegel klinkt iets te toevallig. De blind spot led licht op door een signaal van de sensor bij de achterbumper. Dat de knipperlichtverlichting is vervangen en de led van de blind spot het niet doet klinkt mij niet als toeval, maar als een kabelbreuk (wel heel vroeg) of losse connectie ergens bij de spiegel. Aangezien je nog gewoon garantie hebt, zou ik hier gewoon voor teruggaan naar de dealer.

Dat over die pincode. Wat is dat voor pincode en wat doet het? Dat komt mij verder niet bekend voor.

Laatst aangepast: 05-06-2021
  10. fanSkoda

fanSkoda Forumguru

upload_2021-4-5_11-59-50.png

@jesse_s93 Ik weet de code, die heb ik zelf aangemaakt, maar ondanks het zetten van vinkjes om zo opdracht geven tot bewaren lukt dat niet.
    Je kan n.l. meerdere gebruikersprofielen aanmaken voor verschillende bestuurders.
    Ik heb bij aankoop gelukkig 4 jaar garantie bedongen, dus nog bijna 3 jaar te gaan :-) .

grts.

Laatst aangepast: 05-04-2021
  11. harleyroadking

harleyroadking Senior Member

Ik rijd sinds januari in de nieuwe Scala Business edition 1.0 met vrijwel alle opties en alles werkt zonder problemen.

fanSkoda, hemi24 en tlpeter vinden dit leuk.
  12. fanSkoda

fanSkoda Forumguru

Duidelijk niet opgelost vorig jaar door de dealer:
    4 juni 2021
    Het is warm, dus (!) het R-knipperlicht in de spiegel werkt niet.
    Ik ga naar een wasstraat en kom er met een schone auto uit, een mét werkend R-knipperlicht!
    50 meter verder was de auto blijkbaar alweer genoeg opgewarmd en gaf het knipperlicht al wederom storing!!!!!!! Dus uitermate duidelijk dat ergens een thermisch probleem optreedt.
    Daar kan geen discussie over bestaan.

Wordt weer zaniken bij de dealer. Gelukkig 4 jaar garantie, en buiten dat: conform de NL wet mag je verwachten dat een knipperlicht het niet begeeft bij warm weer.
    Producteigenschap? Nee hoor, productiefout!

grtss

13. Tees

Tees Forumguru

Het is hierboven genoemd, maar ik zou aandringen op t laten vervangen van de bekabeling naar de rechterspiegel. Het is vast geen toeval dat zowel het knipperlicht als de waarschuwingsLED in je rechterspiegel niet werkt, en dan is bekabeling de logische oorzaak.

fanSkoda vindt dit leuk.

Deel deze pagina