Snelheidsmeter calibreren

andrehj

Forumguru
In een andere draad heb ik inmiddels gelezen dat je de verbruikswaarden van de boardcomputer via VAG-COM kunt calibreren. De volgende vraag is dan natuurlijk: Is het ook mogelijk om de snelheidsmeter te calibreren? Die dingen hebben nl. nogal de neiging om een te hoge snelheid aan te geven en ik hou niet zo van afwijkende meetinstrumenten... :smirk:
 

Roel

Lid
In een andere draad heb ik inmiddels gelezen dat je de verbruikswaarden van de boardcomputer via VAG-COM kunt calibreren. De volgende vraag is dan natuurlijk: Is het ook mogelijk om de snelheidsmeter te calibreren? Die dingen hebben nl. nogal de neiging om een te hoge snelheid aan te geven en ik hou niet zo van afwijkende meetinstrumenten... :smirk:

Dat doen ze bewust, zodat je de fabrikant niet aansprakelijk kan stellen voor een snelheidsovertreding.
 

mvdberg

Nieuw lid
Die dingen hebben nl. nogal de neiging om een te hoge snelheid aan te geven
Ik moet eerlijk bekennen dat dat bij mijn superb nogal meevalt. Vergeleken met de snelheidsaanduiding op de navigatie is het verschil niet meer dan +2 km/uur, oftewel een naalddikte. Lijkt me niet zinvol om daar veel aan te sleutelen want dan kan je (met het slijten van de banden) wel aan de gang blijven ...
 

andrehj

Forumguru
Ik moet eerlijk bekennen dat dat bij mijn superb nogal meevalt. Vergeleken met de snelheidsaanduiding op de navigatie is het verschil niet meer dan +2 km/uur, oftewel een naalddikte. Lijkt me niet zinvol om daar veel aan te sleutelen want dan kan je (met het slijten van de banden) wel aan de gang blijven ...

Welke snelheidsaanduiding op de GPS? Want op mijn vraag of op de Columbus of Bolero de GPS snelheid kan worden afgelezen zegt tot nu toe iedereen dat dit niet mogelijk is. Of bedoel je de digitale snelheid op de Maxidot? Die komt echter niet van de GPS, maar van het ABS-systeem wat de snelheid berekent adhv de wielsensoren.
Of bedoel heb je een los navigatiesysteem (TomTom oid) in de auto?
:confused:
 

mvdberg

Nieuw lid
Of bedoel heb je een los navigatiesysteem (TomTom oid) in de auto?
:confused:
Ik heb geen inbouwnavigatie, ben ik in mijn vorige leven enorm op afgekickt dus ik doe het nu met een losse Navigon. Bij de Skoda dealer netjes laten "inbouwen" en ben er bijzonder content mee. En tja, daar lees je dus wel de snelheid op af ...
 
snelheidsmeter

Mijn octavia I had een afwijken van 5 km/uur. Mijn octavia II heeft een afwijking van 3 km/uur en een collega heeft een Seat Inca die heeft een afwijking van + 5 km/uur. Eerst dacht ik dat de afwijking procentueel was, maar dit forum zegt dat het een vaste afwijking is die geld voor alle snelheden. Dus even controleren met de hectometerpaaltjes langs de snelweg. Ik heb 5 km geklokt bij 100 km/uur.
 

TL@

Forumguru
Op mijn O2 is de afwijking 8km/u (cc altijd op 135 om 127 echte km te rijden)
 
Bovenaan Onderaan