Snelheidslimiet bij gebruik ACC

Supermouse

Nieuw lid
Heb nu sinds 2 maanden een Skoda Elroq. Hele vooruitgang vergeleken met voorganger Hyundai Ioniq model 2020.
Heb zonder problemen al een vakantie in Denemarken gehad, lekker weinig en wel heel snel laden onderweg.

Ik maak heel graag gebruik van de snelheidsbegrenzer zodat ik nooit harder rijd dan de toegestane snelheidslimiet. Wat ik daarbij echter mis is de mogelijkheid om een absolute bovenwaarde in te stellen. Met name in Duitsland mag je op heel veel plaatsen ruim harder dan 100, en dan vindt mijn Elroq dat ik dus 130 moet gaan rijden. Ik wil echter automatisch niet harder dan 100 (als het al even harder moet druk ik het gaspedaal wel in). De enige optie is dan om dit rijhulpsysteem uit te zetten, maar daarmee mis ik dan dus ook de snelheidsbegrenzingen onder de 100. Kan dit niet worden bijgebouwd?

Een ander puntje wat me opviel is dat het systeem soms 50 "herkent" waar werkelijk niets van een dergelijke indicatie te zien is. Zolang dat op een plek is waar de limiet toch al laag is (60 of zo) is dat geen echt probleem, hooguit wonderlijk, maar ik heb het ook een aantal keer zomaar op de snelweg gehad (nee, geen matrixbord, en ook geen 50-bord bij een afrit). Iemand ook dit soort ervaringen?

hemi24

Forumguru
Dat laatste komt vrijwel zeker omdat daar enige tijd terug wegwerkzaamheden zijn geweest; soortgelijke situaties heb ik meegemaakt met de ID.3, onder andere bij de aansluiting N391 op de N34 bij Emmen. Zijn bugs in de map data…

JJ te G

Donateur
In de Enyaq zelfde ervaring met Travel Assist: na langdurige werkzaamheden op de Haringvlietbrug ging de Enyaq als vanzelf in de remmen bij het oprijden van de brug (max. 50 km/h)
Na die tijd maak ik geen gebruik meer van hulpsystemen als Lane Assist en Travel Assist.

Tman0961

Forumguru
Het is niet de oplossing die jij zoekt, maar ik gebruik de ACC. De automatische cruise control. Ik stel zelf een limiet in en dan houdt de auto zich daaraan. Tenzij het verkeer voor me langzamer rijdt. Dan remt het voertuig. Grote voordeel vind ik dat ik niet afhankelijk ben of verkeersborden of map data goed worden geïnterpreteerd. De ACC volgt mijn instelling en past zich aan aan het verkeer.

MarcoO2

Forumguru
Ik dacht exact hetzelfde, maar TS heeft het wel over de ACC in de topictitel. Ik begrijp dus niet o goed wat het probleem dan is.

Bovenaan Onderaan