Sneeuwkettingen Kodiaq Tour Edition? (bandenmaat 235/55 R18)

Willempie76

Nieuw lid
Nog even en koning winter doet zijn intrede. Met Kerst rijden we naar Oostenrijk voor de wintersport. Daar horen natuurlijk sneeuwkettingen bij, waar ik graag advies bij wil.
  • In de online gebruikershandleiding staat bij sneeuwkettingen:
    • 'Alleen sneeuwkettingen gebruiken waarvan de schakels en sloten niet groter zijn dan 13m’ bij een bandenmaat van 215/65 R17 (zie screenshot onder/bijlage of deze link)
  • De Tour Edition die wij hebben heeft echter af fabriek een bandenmaat van 235/55 R18
Hoe zit het in dit geval met sneeuwkettingen voor de bandenmaat van de Tour Edition? Welke schakelmaat past hier maximaal op?
In sneeuwkettingen land adviseren ze namelijk 9mm schakels voor gewone personen auto’s en grotere voor SUV’s.

Ik heb sneeuwkettingen in huis gehaald met 12mm schakels en deze op de banden gemonteerd (nog niet mee gereden), dat ziet er erg krap uit...

image0.png

hemi24

Forumguru
Alles op eigen risico, maar je kunt het proberen met 9mm schakels of anders loopvlakkettingen.

Willempie76

Nieuw lid
UPDATE/ oplossing:

Na contact met Skoda Nederland kreeg ik volgende bericht:

Montage van sneeuwkettingen is enkel mogelijk op de wielmaten die staan aangeven in het instructieboekje van de betreffende auto. Indien de gemonteerde wielmaten afwijken, dan is montage van sneeuwkettingen niet mogelijk en zal er een andere wielmaat gemonteerd moeten worden.

Kortom:
Betekend dus 17 inch winterbanden om sneeuwkettingen op een Kodiaq te kunnen gebruiken. Bij grotere wielmaten is er te weinig ruimte rondom de wielen vrij voor sneeuwkettingen.

hemi24

Forumguru
Noem je dat een oplossing?

Ik zou het eerder met een kluitje het riet in sturen willen noemen!

Ze proberen je nu voor rond de 2k euro een nieuwe set wielen aan te smeren…

Tees

Donateur
Eens met @hemi24 dat dit natuurlijk geen oplossing is. En grote kans dat met 9 mm of loopvlakkettingen het ook prima gaat met de 18" wielen die jij hebt.

Willempie76

Nieuw lid
De oplossing is in ons geval vrij simpel. We moeten gewoon 17 inch. winterbanden nemen. Gelukkig kwam ik daar wel net op tijd achter. Daar passen namelijk volgens voorschrift sneeuwkettingen op. Enige is dat er dan ook een set 17inch velgen bij moet komen. Nu maakt dat kosten technisch over de levensuur van de winterband ook weer niet uit, mits je voor betaalbare velgen gaat.

- 17 inch banden zijn gemiddeld 25,- per stuk voordeliger.
- wielen set wissel is gemiddeld 100,- per seizoen voordeliger dan banden wissel op de velg.
- Bij een levensduur van 4 jaar betekend dat een besparing van 500,- euro om aan velgen uit te geven zonder dat het duurder wordt over de levensuur van de winterbanden. Daar koop je prima wintervelgen voor, die nog veel langer mee gaan. Waardoor het bij de volgende set winterbanen nog voordeliger per jaar wordt.

Loopvlakkettingen is evt ook een optie bij 18inch banden. Alleen zijn die net zo duur als een set velgen.

Laatst bewerkt:

JL35

Lid
hmm, dat wordt lastig. Ik heb 235/50R19 gemonteerd gekregen onder mijn nieuwe business edition. Ziet er inderdaad wel krap uit bij de veerpoot. Zal loopvlak kettingen dan een optie zijn?

Willempie76

Nieuw lid
Ik neem aan dat dat 19inch zomerbanden zijn?
Dan is de oplossing vrij simpel: 17inch winterbanden nemen zoals boven omschreven;)

Als je 19 inch winterbanden hebt gekregen, dan zou je loopvlak kettingen kunnen proberen. Rip uit je lijf voor dingen die je bij je moet hebben, maar ws niet eens gaat gebruiken... Mocht er iets mis gaan, dan verwijst Skoda ws naar de voorschriften.

Laatst bewerkt door een moderator:

jhuijgen

Nieuw lid
Ik heb gisteren nieuwe sneeuwkettingen gepast. Pewag Snox SUV 580 op mijn standaard Kodiaq Business Edition. Bandenmaat 235/55/R18. Past met 8mm speling onder de schotel van de veerpot door, maar zie verder geen beperkingen waarom dit niet zou moeten gaan.

Smeeuwis

Donateur
Noem je dat een oplossing?

Ik zou het eerder met een kluitje het riet in sturen willen noemen!

Ze proberen je nu voor rond de 2k euro een nieuwe set wielen aan te smeren…
Dit is eerder een gevalletje indekken voor wat de Engelsen zo mooi Liability noemen. In goed Nederlands Aansprakelijkheid. De fabriek heeft ooit, net als bijvoorbeeld met trekgewichten, bepaalde zaken vrijgegeven en andere niet. Ga je daar overheen, moedwillig of niet, en ontstaat er schade, dan zijn ze niet aansprakelijk. Simpel.

De oplossing waarmee je aan de voorwaarden van de fabrikant voldoet is dus inderdaad het monteren van een andere wielenset. Of je accepteert eventuele schade en kiest voor kleinere schakels of loopvlakkettingen, en past (vanzelfsprekend!) je rijgedrag aan. AutoSock kan ook, maar die is niet overal toegestaan als vervanger voor sneeuwkettingen.

Maar: je hangt ook geen hoger gewicht achter je auto dan de fabrikant voorschrijft toch? Daarnaast: ik vermoed dat als er tóch iets gebeurt ondanks dat je kettingen om hebt, en de politie en verzekering constateren dat je niet aan de voorschriften van de fabrikant voldoet vanwege die afwijkende bandenmaat, dat je dan de Sjaak bent en een boete krijgt en de schade zelf mag betalen. Vooral in Duitsland kan afwijken van de typegoedkeuring en voorschriften van een fabrikant fors uitpakken als je betrokken bent bij een ongeval. Ook al is het jouw schuld niet. Zie ook hun regelgeving omtrent winterbanden.

Ik pretendeer niet Roomser dan de Paus te zijn: op mijn vorige O3 met 18" wielen mochten ook geen kettingen maar die had ik wel gewoon mee op wintersport, gehuurd. Ik had ze niet nodig, de all-seasons deden het prima in Oostenrijk onder de omstandigheden die we toen hadden. Ik wijs alleen maar op mogelijke gevolgen n.a.v. de post van @hemi24 en ik denk niet zozeer dat het om aansmeren gaat, maar om aansprakelijkheid. De reactie van de klantenservice vind ik daarom vrij logisch.

Deze vind ik overigens ook:

Deze voldoen aan de Europese norm maar zijn uitgerekend in Oostenrijk weer niet toegelaten... Wel jammer want het lijkt een prima alternatief voor de ouderwetse zware kettingen...

Bovenaan Onderaan