Sneeuwkettingen... gewone of SUV?

tomhier

Nieuw lid
Hallo experts!

Ik ga met m'n Karoq Sprintline Business naar besneeuwd gebied en ben opzoek naar sneeuwkettingen voor mijn banden 215/50 R18.
Nu zie ik verschillende types, voor personenauto en voor SUV, 4x4, bestelbusjes.
Nu is een Karoq een SUV, maar heb ik daar echt speciale (lees hele dure) sneeuwkettingen voor nodig?
Of kan ik ook af met de personenauto-versie van sneeuwkettingen?

Bedankt voor de hulp!
 

ReDeMaTy

Senior Member
Ik moet nog wachten op de mijn Sportline maar had wel al bij de dealer gevraagd welke sneeuwkettingen erop konden. Zij gaven aan dat gewone sneeuwkettingen niet kunnen maar dat je loopvlakkettingen nodig hebt. Deze zitten niet aan de binnenzijde van je banden. Deze zijn in basis al duurder dan de gewone kettingen
 

hemi24

Forumguru
Maat en gewicht/belasting van de band(en) lijken me meer van belang dan het type voertuig.
Dus ik zou weinig afgaan op termen als SUV.
 

De Stip

Forumguru

Klopt @tomhier , check even de link hierboven. Daar heb ik mijn ervaringen neergezet. Ik heb dezelfde auto als jij en daar kun je wellicht je voordeel mee doen. Overigens en dat kun je in het topic ook lezen, kun je je afvragen hoe vaak je met kettingen denkt te gaan rijden. Mijn ervaring is dat je ze vooral vanwege de plicht bij je hebt en niet vanwege de noodzaak. Enfin, ook daarover staat meer in dat topic.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

tomhier

Nieuw lid
Heb nu de König CB-7 besteld, zijn 7mm kettingen.
En inderdaad, ik neem ze mee omdat het moet, niet dat ik ze ooit nodig heb gehad ;).

De Polaire kettingen zijn niet meer te koop.
Ik kan ze na m'n vakantie altijd weer terugsturen en na t winterseizoen nog eens op zoek gaan :)

Bedankt voor de reactie mensen!
 

tomhier

Nieuw lid
@tomhier passen die bij 18 inchers bij de veerpoot?
Oh, geen idee! Zou ik dat ergens aan af kunnen lezen in de specs van de kettingen?

Sneeuwkettingen kopen is nog nooit zo ingewikkeld geweest...
Bij mn vorige auto's ooit 1x de goedkoopste set gekocht en nooit nodig gehad. Nu moet ik rekening houden met allerlei afstanden van de wielkast enzo.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij staat er allereerst al wat bruikbaars in het instructieboekje wat je bij je auto hebt..?
 

EdK

Forumguru
Pffffff, was al bang dat ik terug moest naar dealer om me boekkie te gaan claimen....
 

hemi24

Forumguru
Niet doen, stel voor dat je het ook nog moet gaan lezen!
Pffff....

:D


Toch maar even weer on-topic :

upload_2020-3-4_21-7-57.png
 
Laatst bewerkt:

De Stip

Forumguru
Gewoon H&R 20mm spacers plaatsen. Geeft meer ruimte voor de kettingen (die je toch haast nooit gaat gebruiken...) en ziet de auto er nog wat dikker uit ook. Rijdt prima en ben er zelf kei tevreden over.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ReDeMaTy

Senior Member
König DB-7 zijn gewone sneeuwkettingen die volgens Skoda niet toegestaan zijn op 215/50 r18 om dat er te weinig ruimte aan de binnenzijde zou zitten.

even los van eventuele spacers
 

deusjevo

Forumguru
Spikes Spider of Maggi Trak, prima loopvlak kettingen.
Niets achter je wiel en binnen een minuut liggen ze erop.
 

tomhier

Nieuw lid
König DB-7 zijn gewone sneeuwkettingen die volgens Skoda niet toegestaan zijn op 215/50 r18 om dat er te weinig ruimte aan de binnenzijde zou zitten.

even los van eventuele spacers
Wellicht dat ik niet goed inlees hoor...
Hoe kom je aan deze info? het handboek geeft weinig prijs over sneeuwkettingen...
 

hemi24

Forumguru
Al in de index gekeken onder de “S”?

volgens mij heb ik een paar posts terug aangegeven wat er in het (digitale) boekje staat over sneeuwkettingen...
 

ReDeMaTy

Senior Member
Ik heb het van de Skoda dealer gehoord en ook ergens in een handleiding gelezen die ik vond op briskoda.net. In een online handleiding van de karoq lees ik dat sneeuwkettingen alleen zijn toegestaan met de banden combinatie 215/60 R16
 
Bovenaan Onderaan