Sneeuwkettingen Enyaq iV 80 : 255/50 R19 op 8J velgen?

pokeman

Nieuw lid
Dag allemaal, onlangs ben ik eigenaar geworden van een Enyaq iV 80 Founders Edition uit 2021, en ik ben me aam het orienteren op een set winterbanden op lichtmetalen velgen, om komende winter richting de Alpen te kunnen rijden. In het instructieboekje van de Enyaq staat de volgende "toegestane velg-bandcombinatie voor de montage van sneeuwkettingen" : 8Jx19 ET45 met banden 235/55 R19 op de vooras en 255/50 R19 op de achteras.
In de velgmaten tabellen die ik op internet kan vinden zie ik echter dat de bandbreedtes 235 en 255 beter passen op een 8,5J velg. Met name de wangen van een 255-band worden bij een 8J velg flink 'bolgetrokken'. Op deze band zal ook de sneeuwketting gemonteerd moeten worden.
Wanneer de 255 band op een 8,5J velg wordt gemonteerd met een ET35, staat (volgens de Tire Size Calculator app) de binnenkant van de velg 3,7mm verder naar buiten (verder van de schokdempers af). Dus het lijkt me dat dit geen probleem op zou moeten leveren met het monteren van de sneeuwkettingen. Of zie ik hier iets over het hoofd? Ik vind het bijzonder dat Skoda 8J velgen voorschrijft voor banden van 235 en 255 mm breed. Hebben jullie hier een mening over? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan