Sneeuwkettingen Braga 215 / 50 / R18

De afgelopen weken kwam ik erachter dat het op z'n minst lastig is om sneeuwkettingen te regelen voor mijn Karoq. Skoda NL bevestigt inmiddels dat het niet is toegestaan om sneeuwkettingen op deze (standaard)maat te gebruiken. Zoek het maar uit, geen advies, terwijl het toch niet zo raar is dat je op wintersport wilt. Bij Skoda in Oostenrijk heb ik nu ook de vraag uitgezet. Zij verkopen deze ook, dus zullen het wel weten.

Wie heeft er al wel een oplossing? Ik hoor het erg graag.
 

hemi24

Forumguru
Volgens de handleiding :

Sneeuwkettingen
Sneeuwkettingen verbeteren het rijgedrag bij winterse omstandigheden.
Vóór het monteren van de sneeuwkettingen de wieldoppen verwijderen.
Alleen sneeuwkettingen gebruiken waarvan de schakels en sloten niet groter zijn dan 12 mm.
De sneeuwkettingen mogen alleen op de voorwielen worden gemonteerd en zijn alleen te gebruiken bij de volgende velg-bandcombinaties.

Velgafmeting Inpersdiepte Bandenmaat
6J x 16 ET 43 mm 215/60 R16
Dat antwoord had de dealer je ook kunnen geven...



Voor wat betreft het antwoord uit Oostenrijk, ook dat kun je zelf vinden :

https://www.skoda.at/service/rund-ums-rad/winterkomplettraeder/skoda-karoq

Pictogram "geschikt voor sneeuwkettingen" staat bij de velgen : 16" LM óf staal



Persoonlijk zou ik kijken naar een dergelijke oplossing :

snow-trak4x4-A600.jpg



... en even voorstellen in het "meet & greet" gedeelte wordt altijd erg op prijs gesteld! ;)
 
Laatst bewerkt:
Even kijken of ik je goed begrijp @hemi24
Uit jouw reactie maak ik op dat ik er een andere combi velg+banden op moet zetten voor de winter.

In de handleiding had ik ook gelezen dat ze alleen een oplossing voor 16" hebben. Maar ik heb nu eenmaal de LM velgen met 215 / 50 / R18 winterbanden. Voor die combi probeer ik sneeuw-/loopvlakkettingen te organiseren maar wil weten wat er toegestaan is. De schneekettenkonfigurator.com is er duidelijk in dat de fabrikant met deze maat geen kettingen toestaat. Dus ik twijfel of ik de loopvlakkettingen dan wel mag gebruiken.
 

deusjevo

Forumguru
Voor mijn O2 met sportonderstel gebruikte ik Spikes Spider Sport.

Voor mijn huidige Qashqai heb ik ook de Maggi Trak SUV 4x4 die hemi24 laat zien.
Deze zitten binnen een scheet gemonteerd en komen niet achter je wielen.
Ik heb evt wel een adres voor je waar je ze voordelig gebruikt (of soms nieuw) kunt kopen.
 

andrehj

Forumguru
In de handleiding had ik ook gelezen dat ze alleen een oplossing voor 16" hebben. Maar ik heb nu eenmaal de LM velgen met 215 / 50 / R18 winterbanden. Voor die combi probeer ik sneeuw-/loopvlakkettingen te organiseren maar wil weten wat er toegestaan is. De schneekettenkonfigurator.com is er duidelijk in dat de fabrikant met deze maat geen kettingen toestaat. Dus ik twijfel of ik de loopvlakkettingen dan wel mag gebruiken.
Tsja, net als bij zo'n beetje alle andere autofabrikanten geldt ook bij Skoda dat sneeuwkettingen van de fabrikant alleen zijn toegelaten op een beperkt aantal velg/bandenmaten. Dat is iets waar je voor aankoop over na moet denken, en staat ook duidelijk in je instructieboekje.
Als je op een andere maat sneeuwkettingen gaat gebruiken, trekt de fabrikant daar zijn handen vanaf, want vaak is daarvoor niet genoeg ruimte in de wielkast beschikbaar. Stilstaand lijkt het vaak wel mee te vallen, maar de fabrikant moet ook garanderen dat er bij maximale invering in combinatie met maximaal insturen nog steeds niets aanloopt.
 

hemi24

Forumguru
Even kijken of ik je goed begrijp @hemi24
Uit jouw reactie maak ik op dat ik er een andere combi velg+banden op moet zetten voor de winter.

Volgens Skoda is dat inderdaad datgene wat je zou moeten doen, wil je sneeuwkettingen monteren.

Rare is wel dat als je de handleiding van de Seat Ateca erop naslaat dat daar wel de maat 215/50R18 is toegelaten voor gebruik met sneeuwkettingen (max. 15mm schakels)...
 

Skoda rene

Nieuw lid
Ook wij lopen tegen dit probleem aan. Hebben de 18"Braga met All Seasons in de maat 225/45R18. Dit al omdat de 215 er niet in All Season is.
De dealer merkt op dat sneeuwkettingen alleen mogen op de 16". Echter is de bandenmaat (breedte) voor zowel de 16", de 17" als de 18" gelijk namelijk 215. Sterker nog de 16" komt door de dikkere wang zelfs verder naar buiten dan de 18". Het heeft meer met de velg te maken dan de breedte. In overleg met de dealer de kettingen geprobeerd en deze passen zonder problemen (schakel 9mm). Er is dan nog voldoende ruimte naar de remleidingen en dergelijke. De door Skoda verkochte wintersets zijn 16"en 17". Komt ook niet overeen met het instructieboekje. Blijft een raar verhaal. Ook als je kijkt naar Seat bijna de zelfde carrosserie.
 
Voor mijn O2 met sportonderstel gebruikte ik Spikes Spider Sport.

Voor mijn huidige Qashqai heb ik ook de Maggi Trak SUV 4x4 die hemi24 laat zien.
Deze zitten binnen een scheet gemonteerd en komen niet achter je wielen.
Ik heb evt wel een adres voor je waar je ze voordelig gebruikt (of soms nieuw) kunt kopen.

Adresjes altijd welkom. Dan kan ik huur en aanschaf vergelijken. Dank je wel alvast!
 
Tsja, net als bij zo'n beetje alle andere autofabrikanten geldt ook bij Skoda dat sneeuwkettingen van de fabrikant alleen zijn toegelaten op een beperkt aantal velg/bandenmaten. Dat is iets waar je voor aankoop over na moet denken, en staat ook duidelijk in je instructieboekje.
Als je op een andere maat sneeuwkettingen gaat gebruiken, trekt de fabrikant daar zijn handen vanaf, want vaak is daarvoor niet genoeg ruimte in de wielkast beschikbaar. Stilstaand lijkt het vaak wel mee te vallen, maar de fabrikant moet ook garanderen dat er bij maximale invering in combinatie met maximaal insturen nog steeds niets aanloopt.

Tja, maar met al mijn voorgaande auto's heb ik hier nooit problemen mee gehad. En dan zit het bij mij niet on top of mind bij een keuze. Volgende keer wel. Van de dealer / leasemij zou je ook wat pro-activiteit mogen verwachten.

Afijn, afgelopen weekend de wielkast eens goed bekeken in alle standen. Het houdt niet over maar loopvlakkettingen moet toch wel lukken.
 
Bert, heb je al een oplossing , ik heb dezelfde wielen/banden vertrek ook naar de skioorden.
Moest er nog iemand zijn met oplossingen, ik hoor ze graag
Gil
 

Kwark

Senior Member
Onderstaande bericht van de dealer ontvangen m.b.t. sneeuwkettingen.

Dank voor uw bericht.

Voor uw auto met bandenmaat 215/50/18 zijn sneeuwkettingen te krijgen.

Dit moeten speciale kettingen zijn, genaamd loopvlakkettingen. In het instructieboekje wordt met dit type ketting geen rekening gehouden.

Als u winterbanden in de maat 215/50/18 neemt komt u uit op De Maggi TRAX Sport ketting en kost € 269,50 incl. btw.

Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn.


Wellicht beter huren dan aanschaffen.
 

deusjevo

Forumguru
He Kwark, Bedankt voor de info
De dealer zal het wel weten veronderstel ik, maar volgens dat ik kan zien zijn de De Maggi TRAX Sport voor personen wagens, er is ook een versie De Maggi TRAX 4x4, SUV. , deze zijn duurder.
Ik heb volgende sneeuwkettingen besteld , online, maar deze zouden ook moeten passen, en goedkoper ;)
: Weissenfels Automatika M91 N892

http://www.weissenfels.com/en/snow-chains

Wat heb je betaald als ik vragen mag?
 

Ethy

Lid
Je had mij ook de tip doorgestuurd. Ik heb hem direct gemaild en tot op heden geen reactie.
Misschien is hij op wintersport en is ingesneeuwd? :D
 
Bert, heb je al een oplossing , ik heb dezelfde wielen/banden vertrek ook naar de skioorden.
Moest er nog iemand zijn met oplossingen, ik hoor ze graag
Gil

Ben een tijdje privé niet meer online geweest ivm werk. Ik zie dat je al voorzien bent. Ik ga eerst een keer loopvlakkettingen huren.
 
Bovenaan Onderaan