Sneeuwkettingen 20" Vega

superbia

Forumguru
Heeft iemand ervaring met sneeuwkettingen onder een Kodiaq Sportline met de 20" Vega black polished lichtmetalen velgen (met banden 235/45 R20)?

Ik vraag me af of onder de Kodiaq 'normale' sneeuwkettingen passen? (zoals deze bijvoorbeeld) Of passen hier alleen loopvlakkettingen onder? Rondom de band is uiteraard veel ruimte, ik weet alleen niet hoeveel ruimte er in de wielkasten over is met maximale stuuruitslag.
 

superbia

Forumguru
Thanks, bij de Superb was het ook al zo krap. In het gelinkte topic lees ik dat de afstand tussen de veerpoot en schotel krap is, dat is toch de achterzijde van de band? Loopvlak kettingen zijn daar speciaal voor gemaakt, alleen wel 4 a 5x zo duur als een normaal setje kettingen. :pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
De wielen van een Kodiaq (net zoals bij elke Skoda) staan ver naar binnen. Bij traditionele sneeuwkettingen loop je sterk het risico op aanlopen. Als je voor een loopvlakketting gaat heb je dat probleem niet.

80a8d1e2f81364870a2d578c35b82e9c.jpg
 

diwo220

Senior Member
Ik heb gekozen voor de aanbevolen 215/65-17 winterbanden, maar had 7.5 ipv de voorgeschreven 6.5j velgen , wel met de goede ET waarde. Daarom toch loopvlak ketting genomen. Er past weinig tussen velg/band en ophanging. Alleen met 215 band en 6.5j velg is een std. ketting mogelijk, zoals in de handleiding staat.

Dick
 

superbia

Forumguru
Ja ik lees overal (uk en de forums) dat er veel gekozen wordt een aparte winterset. Ik zit zelf vast aan een lease regeling waarbij de winterband altijd op velg gewisseld word. (Dikke yay trouwens, want het smoelt goed) alleen niet praktsch voor het ene weekje naar de sneeuw. Doordat we vast zitten aan de schoolvakantie, gaan we ook nog eens laat in het seizoen. Heb de laatste 5 jaar geen ketting meer gebruikt, maar wel altijd een passende set meegenomen. Blijft een lastige overweging.
 

hendrik38

Forumguru
Ik heb er ook naar gekeken in de showroom. Er zit ontzettend weinig ruimte tussen de veerschotel en de band. Maakt dan niet uit of dit een 18, 19 of 20 inch velg is. Ik ben bang dat alleen loopvlak kettingen kunnen, of.....volgens manual een 17 inch winterset kopen, maar dat smoelt mijn inziens een stuk minder.
 

Frenk21

Forumguru
Je kan toch ook de sneeuwkettingen huren als je ze te duur in aanschaf vind voor dat ene weekje dat je ze normaal gesproken niet gebruikt :pardon:
 

superbia

Forumguru
Het gaat niet eens zozeer om de kosten, sneeuwkettingen zijn behoorlijk waardevast dus die gaan zo weer op marktplaats. Het is meer dat 20" winterbanden en 'sport' loopvlak sneeuwkettingen een compromis blijven tov een volwaardige winterset. Ik had gehoopt dat er om de Kodiaq weer flink staal kon, maar de grote wielkasten zijn misleidend. :arghh:
 

Spector

Forumguru
De wielen van een Kodiaq (net zoals bij elke Skoda) staan ver naar binnen. Bij traditionele sneeuwkettingen loop je sterk het risico op aanlopen. Als je voor een loopvlakketting gaat heb je dat probleem niet.

80a8d1e2f81364870a2d578c35b82e9c.jpg
Ik moet hier ook naar op zoek, mijn traditionele kettingen mag ik niet gebruiken maar gaan al 10 jaar mee in de kofferbak om aan te tonen dat ik "iets" bij mij heb. Na de sneeuw armageddon van de afgelopen dagen ben ik toch een beetje gaan twijfelen het zou namelijk zo maar eens kunnen gebeuren dat ik toch kettingen nodig heb als ik op wintersport ga. Zijn loopvlakkettingen nu overal toegestaan of geldt het verbod alleen op de sgn sokken?
 

VanRoyal

Forumguru
Ik worstel met hetzelfde dilemma. Altijd sneeuwkettingen meegenomen, nog nóóit gebruikt. Dan is een set kettingen van een paar tientjes niet zo erg om te kopen, maar loopvlakkettingen zijn al snel € 350 of meer. Huren kan natuurlijk ook, maar dat is ook al snel > 90 euro per keer.

Ik heb wel een relatief goedkope aanbieder gevonden voor de Maggi Trak kettingen. Heb er verder geen commerciële belangen bij en ken het bedrijf verder niet, maar het scheelt toch al snel 70 euro met de overige aanbieders, dus wellicht kun je er je voordeel mee doen. Kan overigens nergens vinden wat de verzendkosten zijn, dus misschien is het onderaan de streep helemaal niet zo voordelig. Edit: geen verzendkosten! Hoe dan ook, deze zijn bijvoorbeeld geschikt voor de 235/55/18 banden van de Kodiaq: https://www.bandenleader.nl/sneeuwketting/maggi-group/trak-4x4-suv/lt48-442
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan