Sneeuwketting oplossing voor 225/45 R17

Aural

Lid
Hoi,

Omdat we dit jaar op wintersport willen gaan was ik gaan kijken wat ik nodig had. Ik had altijd sneeuwkettingen van mijn zwager mee. Maar nu zie ik tot mijn schrik dat in het instructieboekje dat mijn banden niet zijn toegestaan voor sneeuwkettingen.

Ik heb wat topics gevonden uit 2013 hierover. Maar ik vroeg mij af of er al wat oplossingen voor gevonden waren. Anders weet ik niet wat ik dit jaar moet doen met mijn Skoda (O3 2016).. (lease auto, dus andere velgen is niet zo makkelijk).
 

haassie

Forumguru
Setje banden huren? Of 2e hands kijken op dit forum....zowiezo op wintersport zonder winterbanden?...kan...maar zou het zelf niet meer zo snel doen.
 

0ri0n88

Forumguru
Waar ga je heen op wintersport? Michelin easygrip zijn kunstof kettingen die in sommige landen zijn toegestaan en erg goed werken (uit ervaring) en dus een goed alternatief zijn voor stalen kettingen. Google er eens op en je weet meer.
 

Aural

Lid
Winterbanden heb ik dus wel (erg goede mud + snow banden), maar mijn velg maat staat niet in de ondersteunde lijst voor sneeuwkettingen en wil ook niet van alles kapot maken. We gaan dit jaar naar Gerlos.
 

Aural

Lid
Waar ga je heen op wintersport? Michelin easygrip zijn kunstof kettingen die in sommige landen zijn toegestaan en erg goed werken (uit ervaring) en dus een goed alternatief zijn voor stalen kettingen. Google er eens op en je weet meer.

Goede suggestie! Ik zag dit staan:

De Michelin Easy Grip is goedgekeurd voor gebruik op besneeuwde en beijsde wegen volgens ÖNORM V 5121.

Dat zou voor Oostenrijk voldoende moeten zijn, ook acht ik de kans klein dat een dergelijke 'ketting' schade aan de auto zal veroorzaken. Op welke auto heb je ze gebruikt?
 

0ri0n88

Forumguru
Ik heb ze gebruikt op een Octavia 2 en het werkt heel simpel en je hebt maar heel weing ruimte nodig in je wielkast. In die tijd werden ze wel gezien als sneeuwsok in Oostenrijk.
Schade zullen ze zeker niet maken, zitten heel strak om je wiel en er is geen staal in verwerkt. Toen ik ze had waren ze volgens mij niet "toegestaan" in Oostenrijk, maar dit kan veranderd zijn natuurlijk. Ik was er positief over en in de sneeuw net zoveel grip als met kettingen, maar dan zonder herrie en super easy om doen.
 
Laatst bewerkt:

Aural

Lid
Thanks voor de input. :)
Bij de ANWB staat helaas dat ze nog niet zijn toegestaan:

https://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/winterbanden-in-oostenrijk

Maar nog steeds wel een optie qua veiligheid in ieder geval. Maar de boetes zijn ook niet mals (en wellicht de verantwoordelijkheid bij schade).
Een andere optie die ik aan het uitzoeken ben is de loopvlak kettingen zoals de:

Maggi Trak

Maggi-Trak-sport-snow-chain-alloy-wheel-01Z.jpg


of de Rud Centrax

RD155_06Z.jpg


Deze hebben de problemen aan de achterkant (waar dus de problemen vandaan komen) niet denk ik.
Wel flink wat duurder dan de kunststof
 

0ri0n88

Forumguru
Loopvlak is inderdaad de andere helaas duurdere oplossing.
Jammer dat het nog niet is toegestaan want die dingen werken prima heb ik zelf mogen ervaren icm met allseasonband en 10 cm sneeuw bergaf.
 

andrehj

Forumguru
Even afgezien van het feit dat 245/45R17 niet op een O3 past (en dus waarschijnlijk een typo is): ik zou gewoon een setje wielen op MP scoren en die achteraf weer verkopen (en de volgende keer gewoon een auto op 16" wielen leasen, dan heb je dit probleem niet).
 

Aural

Lid
Even afgezien van het feit dat 245/45R17 niet op een O3 past (en dus waarschijnlijk een typo is): ik zou gewoon een setje wielen op MP scoren en die achteraf weer verkopen (en de volgende keer gewoon een auto op 16" wielen leasen, dan heb je dit probleem niet).

Klopt! Het is natuurlijk de 225/45 R17.
Klinkt als een vrije dure optie vergeleken met b.v. loopvlak kettingen die je ook op marktplaats kan krijgen. Waarom zou je opteren voor banden kopen (en verkopen)?

Nu is het de vraag of je natuurlijk kettingen ECHT nodig gaat hebben, maar wil ze sowieso meehebben ivm veiligheid. Ik heb onder mijn 17" wel erg goede winterbanden, dus ben niet totaal onvoorbereid. Ik ga even zoeken op marktplaats hoeveel wat precies kost en ga dan shoppen. En ja... volgende keer meer research doen over wat er voor nodig is (niet bij stil gestaan omdat ik nooit op wintersport ging.. eigen fout natuurlijk) om een auto met kettingen te laten rijden.... Thanks. :)
 
Laatst bewerkt:

Aural

Lid
Loopvlak is inderdaad de andere helaas duurdere oplossing.
Jammer dat het nog niet is toegestaan want die dingen werken prima heb ik zelf mogen ervaren icm met allseasonband en 10 cm sneeuw bergaf.

Het is nog steeds een optie, ook goed dat je ook echt ervaringen mee hebt. Erg gewaardeerd. Maar verzekeringstechnisch moet ik nog uitzoeken of dat een probleem is. Of een goedkoop setje loopvlak ergens.
 

0ri0n88

Forumguru
Het is nog steeds een optie, ook goed dat je ook echt ervaringen mee hebt. Erg gewaardeerd. Maar verzekeringstechnisch moet ik nog uitzoeken of dat een probleem is. Of een goedkoop setje loopvlak ergens.
Graag gedaan.
Enkelt Duitsland en Oostenrijk weigeren ze nog goed te keuren voor gebieden met kettingplicht. Ik ski meestal in Frankrijk of Andorra dus daar heb ik het probleem niet.
Succes met de oplossing en een fijne skivakantie!!
 
de zogenaamde WHEEL SOCKS, is misschien ook een optie? als je ff googled kom je ze wel tegen. schijnen het erg goed te doen. zelf geen ervaring mee omdat ik altijd op kettingen rij.
 

0ri0n88

Forumguru
Sokken zijn sws niet toegestaan daar waar kettingplicht is. In Oostenrijk en Duitsland vallen de kunststof kettingen ook onder sneeuwsok. Hoe het ook uit zal pakken als je daar rijdt en het sneeuwt en je houdt de boel op of veroorzaakt een ongeluk zal je afgestraft worden. Heb je sneeuwsokken of kunststof kettingen om en kun je gewoon mee komen is er niks aan de hand. Het is enkelt in geval het misgaat en wil je dat risico nemen.
Sokken zijn prima, maar niet als je moet klimmen of dalen is mijn mening.
 

Spector

Forumguru
Ik gok al een aantal jaar met dezelfde bandenmaat en heb tot nu toe nog nooit de kettingen nodig gehad, maar heb ze wel elk jaar bij me. Beetje fout, ik weet het, mocht ik naar een ander gebied gaan dan kijk ik wel verder.
 
Bovenaan Onderaan