Sneeuwketting 225/45-R17

andrehj

Forumguru
Dat tijdens het inveren van het wiel deze achter de rand van het spatbord verdwijnt is onzin. Draai maar de wielen geheel recht of links. Dan zou tijdens het inveren ook de rand van het spatbord worden geraakt.
En bij de achterwielen dan? Want ik heb vaak genoeg zwaar beladen auto's gezien waar de achterwielen gedeeltelijk in of bijna in het spatbord zitten. Als je dan ook eens een drempel op of afrijdt, kan ik me voorstellen dat je sneeuwkettingconstructie het spatbord gaat raken.
 

Constant

Erelid
Als dit klopt, dan zouden de ketting afgekeurd moeten zijn bij 205/55/16 (grotere diameter als 225/45/17). En dat zijn ze dus niet :icon_smile_dead: Bij de TÜV testen mag de ketting niets maar dan ook niets raken bij volledige invering.

Wat je zegt kan misschien kloppen voor achteraf verlaagde onderstellen.
 

andrehj

Forumguru
Als dit klopt, dan zouden de ketting afgekeurd moeten zijn bij 205/55/16 (grotere diameter als 225/45/17). En dat zijn ze dus niet :icon_smile_dead: Bij de TÜV testen mag de ketting niets maar dan ook niets raken bij volledige invering.

Wat je zegt kan misschien kloppen voor achteraf verlaagde onderstellen.

Het gaat NIET om de hoogte van de band maar om de BREEDTE, want daar gaat de ketting het een en ander raken als je band achter het spatbord valt!
 

Constant

Erelid
Juist, dat schreef ik al twee keer, de breedte! Maar als een 205/55/16 veilig is (dus ook in gedraaide stand, want je moet ook kunnen sturen!) hoe zou een bredere band dan je spatbord kunnen raken met een ketting? Dan zou de 205 band dus ook afgekeurd moeten worden bij de TÜV test.
 

Rene de Wit

Actief lid
Ik heb er geen ervaring mee maar terwijl ik zo de reacties lees komen bij mij de volgende twee zaken in mij op:
1. Misschien verschilt de ET waarde tussen de verschillende velgmaten en staat de binnenkant van de 18 velg verder naar binnen?
2. de wang van een 18inch band is wel erg plat en kettingen raken zover ik tot nu toe gezien heb nooit de velg, de ring waaraan de kettingen op het loopvlak aan vast zitten zit altijd op de wang gemonteerd, wellicht is de hoogte (of laagte) van een 18" gewon te weinig om te kunnen garanderen dat deze blijft zitten bij zijwaartse krachten.

Het 2e lijkt mij het meest aannemelijk daar deze beperking voor 18" niet alleen bij Skoda voorkomt.
 

andrehj

Forumguru
Juist, dat schreef ik al twee keer, de breedte! Maar als een 205/55/16 veilig is (dus ook in gedraaide stand, want je moet ook kunnen sturen!) hoe zou een bredere band dan je spatbord kunnen raken met een ketting? Dan zou de 205 band dus ook afgekeurd moeten worden bij de TÜV test.
Ik schreef toch in posting nr 21 heel duidelijk achterwielen....
 

Constant

Erelid
Hoe dan ook, ik zie niet in hoe bij een Octavia de spatborden in de gevarenzone zouden zitten. Als je naar de ophanging kijkt en in de wielkast voelt, dan mag het toch overduidelijk zijn dat de ophanging erg dicht boven de band zit.
 

Monteurtje

Forumguru
Vorig jaar was bij onze garage een klant die zo eigenwijs was om wel sneeuwketting om 17" velgen te doen bij een Octavia. Maar die daarna wel de kabel van de ABS sensor kapot. Die zit naast de remleiding, dus die kan ook kapot gaan. De lease maatschappij stuurde de rekening mooi door naar de klant.
Dat is dus 1 van de redenen dat het niet mag.
 

anton1938

Nieuw lid
maggi trax werken goed op 225/45-R17

ik heb maggi trax gekocht, werken perfect op

Superb II op de winterbandenmaat: 225/45-R17

Het gaat met name om de binnenzijde.
 

Constant

Erelid
Ik vind het een geweldige oplossing, ik heb eenmaal de Traks moeten monteren vanwege een combinatie van sneeuw en ijsvorming, daarna een 5-tal kilometers gereden. Ik had elke moment een veilig gevoel. En later de dag weer terug. Ondanks dat er 10 km op is gereden, zagen de Traks er nog uit als nieuw.

In het hotel de Traks gelijk onder de kraan gehouden en daarna geen enkele roestvorming gezien, het gebruikte staal is blijkbaar van goede kwaliteit.
 

Spice

Nieuw lid
Zijn er inmiddels al meer ervaringen met kettingen om velgen 225/40 R18?
Zit zelf aan een setje centrax N0890 te denken voor de wintersport.
 

Spice

Nieuw lid
Weet iemand zo wellicht uit zijn hoofd hoeveel mm de wielbouten zijn op een Skoda Superb?Zal waarschijnlijk niet veranderen als je andere velgen (luxon) erop hebt.
 
Kan men de bouten gebruiken die nu op mijn alu skoda velgen zitten voor stalen velgen of moet ik hier aparte bouten voor kopen?
 

Spector

Forumguru
Goed draadje dit. Eigenlijk nooit in het boekje gekeken of er wel kettingen mogen op de O2 RS met 225/45/17 winterbanden. En dat terwijl ze gewoon zijn meegegaan vorig seizoen.
 

maartenv84

Senior Member
Ik heb afgelopen jaar voor mijn O2 met 225/45 R17 banden ook de Traks aangeschaft. Weliswaar een 2e hands exemplaar. Ik vind de montage best eenvoudig te doen. Heb ze alleen nog niet in de sneeuw hoeven te gebruiken. Ik heb alleen voor de wintersport even in het bos geoefend met monteren, ga er natuurlijk niet mee op asfalt rijden.
 
Bovenaan Onderaan