Smartphone achter het stuur? Lachen naar het vogeltje!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timmer

Donateur
Bij jullie kost die inbreuk €240?! Ik vind die bij ons al duur aan €116 bij onmiddellijke inning (of €160 bij minnelijke schikking).
 

CharlesTucker

Forumguru
Ach, in mijn ogen zijn boetes een keuze. Als je gewoon tijdens het rijden van je telefoon afblijft betaal je helemaal niets. Er zijn in Nederland (en waarschijnlijk ook in Belgie) mensen doodgereden door mensen die "even" afgeleid waren door de telefoon. Als campagnes en uitleggen niet helpen moet je wat anders. In Nederland is die boete al heel lang erg hoog, maar de pakkans vrij laag. Gebleken is dat dat dus niet helpt. Met deze camera's gaat de pakkans omhoog, misschien helpt dat wel.
 

JeSko

Forumguru
@Timmer

Duur...? Dat is relatief, als er morgen zo'n afgeleide knul met zijn smartphone in de handen iemand weggmaait .. wat is dan duur? Op een mensenleven valt natuurlijk geen prijs te plakken. Mijn vorige auto ( gelukkig zaten we er niet in ) is voor mijn deur in elkaar gereden door iemand die afgeleid was. En ik ken er genoeg, ook vrienden van me, die met de foon in de hand flink doorrijden, dat ze die maar ens goed bestraffen :jaja:
 

fanSkoda-VW

Donateur
Een paar jaar geleden kreeg in Duitsland een bestuurder van een Tesla een boete wegens het bedienen van het scherm van de auto. Tijdens het bedienen vloog hij uit de bocht. Tja. Even niet goed opgelet.
Hij probeerde alleen maar de intervalschakelaar van de ruitenwisser anders in te stellen.
De boete werd ook in hoger beroep gehandhaafd.

Ik vind ook dat een hardware-knopje minder afleidt dan een scherm met alle menu's.
In de Scala bv is er wel een knop om snel in het menu van de luchtbehandeling te komen, maar dat dan anders instellen..... Nou je kan beter eerst een parkeerplek opzoeken.
In de Golf en de Seat is die knop er niet eens, geloof ik.

Is er dan hier ook kans op een boete als je het scherm bedient, vraag ik mij af.
Want m.i. is er weinig verschil met een telefoon.

grtssss
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Volgens mij is het in Nederland zo dat het vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat als bestuurder strafbaar is. Het bedienen is expliciet niet strafbaar.

Dus het (al dan niet via een touchscreen) bedienen van wat voor apparaat dan ook in de auto mag in Nederland. Of het verstandig is, is een tweede...

Als je overigens een ongeluk veroorzaakt doordat je met iets anders bezig was, geldt dat wel als verzwarende factor, je dient namelijk je aandacht te allen tijde bij de weg te houden. Ook slingeren op de weg doordat je bezig bent de radio oid te bedienen kan bestraft worden op basis van het 'kapstokartikel', artikel 5, het veroorzaken van gevaar op de weg.
 

Desperado

Forumguru
Boetes verhogen naar 1000 euro. Mevrouw D. is met de Mazda van achteren aangereden door zo'n muts die haar telefoon in handen had. En dat was al de tweede aanrijding die die muts had veroorzaakt die dag.
Gelukkig was de snelheid betrekkelijk laag, dus geen letsel. Maar wel 2500 euri schade.
 
ik vind persoonlijk een nultolerantie en zelfde classificatie als dronken rijden. je ziet er zoveel van autobestuurder tot vrachtwagenchauffeur en alles ertussenin en te bedenken dat het in België al twintig jaar verboden is en je ziet er precies meer en meer. spijtig vind ik dat.
ik beweer zelf niet dat ik heilig ben ik heb hem ook soms vast. maar ik merk zelf hoe snel mijn Lane assist soms ingrijpt. dus ik let er wel degelijk op. auto in, kabeltje in en geen gsm vasthouden.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb ook al eens geroepen dat 'telefoonboetes' net als 'alcoholboetes' vergelijkbaar moeten worden behandeld: als je voor een 2e of 3e keer gesnapt wordt, moet die strafmaat gewoon fors omhoog. In Nederland heb ik trouwens het idee dat 's avonds en in de weekenden de combinatie lachgas en autorijden ook steeds meer voorkomt. :mad:


@Timmer Met die boete van 240 euro ben je er overigens nog niet, om die boete te kunnen betalen moet je ook nog administratiekosten daar bovenop betalen en dat is tegenwoordig geloof ik 9 euro.
 

Captain Hook

Forumguru
Een paar jaar geleden kreeg in Duitsland een bestuurder van een Tesla een boete wegens het bedienen van het scherm van de auto. Tijdens het bedienen vloog hij uit de bocht. Tja. Even niet goed opgelet.
Dat was niet een paar jaar geleden hoor...

https://tweakers.net/nieuws/170494/...-aanpassen-ruitenwissers-via-touchscreen.html

Het ongeluk vond plaats in 2019.
In hoger beroep, maart 2020, werd het vonnis in hoger beroep nogmaals bekrachtigd:
https://www.burhoff.de/asp_weitere_beschluesse/inhalte/5723.htm
 

Timmer

Donateur
@Cordoba staat nog steeds in schril contrast met België dan.
Ik vind het veel geld, maar de pakkans is zooooo laag...

Dit betekent niet dat ik niet tegen gsmgebruik (of smarthphone) ben in de wagen, der rijden al genoeg gekken rond dat die gsm'ers er van mij zeker niet bij moeten.
Ik heb persoonlijk een hekel aan mensen die over de weg zwalpen omdat ze het laatste facebook nieuwtje willen lezen, toch nog snel een selfie willen maken achter het stuur,... en ohja, die zeer verantwoordelijke chauffeurs die grag filmen hoe ze aan 200+ over de weg vliegen met de gsm in hun hand.

ik ben voorstander van dergelijk toestel, maar vrees wel dat dit weer gewoon een toestel zal worden om geld mee te pakken, en de verkeersveiligheid secundair zal worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan